Sv: Markbrist

Jag hade nog flyttat. Du skriver att det mest är sockerbit-hagar i närheten, men känner du till alla stall? Kanske finns någon godbit gömd. Det är ett gissel med blöta och leriga hagar - på hösten. Nu på sommaren skulle jag inte acceptera leriga hagar, så dålig sommar har det väl ändå inte varit?
 
Sv: Markbrist

Håller med, lerig sommarbeteshage känns inte acceptabel, SÅ mkt har det väl inte regnat`?

Du kanske kan kolla OM det finns ngt stall som skulle kunna funka? Det kommer ju nya hela tiden, kanske har du tur i höst :D Det kostar ju inget att kolla runt :)
 
Sv: Markbrist

Nu tror jag iofs att det var vinterhagarna det gällde, inte sommarhagarna. De ligger inte på samma ställe...
 
Sv: Markbrist

Hej!

SÅ mycket regnade det här, vi hade sjö i ena hagen när vi släppte på bete- det har vi inte haft tidigare. 2 (3?) dagars konstant ÖSREGN (inte lite romantiskt sommarregn) gör tyvärr sånt med hagar där det går hästar. Sen har dom inte hunnit återhämta sej från regnet innan det kommit mer. Efter förra sommaren var hagarna redan genomblöta, tyvärr.. Har liksom inte hunnit torka upp alls. Och dom är inte leriga överallt, men där är lera i skogen, där hästarna går för att ta sej till och från betet/vattnet.

Och ja, det dräller av stall häromkring, som kostar multum för ingen service alls (eller vem vill betala 4500 för halvkollektiv eller 3500 för halvkollektiv med galen tant som driver gården, matar hästarna som hon vill (en jag känner blev utslängd när tanten inte accepterade att hästen med akut fång inte skulle äta ännu mer mat..), eller kräver bil eller har sockerbitshagar, alldeles för lite grovfoder och inga möjligheter att träna alls. Det vet jag eftersom jag tittat runt och kollat in stallen! Det stallet jag kan stå i utan att bli ruinerad eller spendera 2 timmar enkel resa för att ta mej dit är tyvärr fullt, men jag står i kö där. Bara 20 min från bussen:-).. Tyvärr flyttar folk inte gärna därifrån.

Jag har även stått i ett par stall häromkring och kan med säkerhet säja att det jag står i hör till ett av de bättre om man inte har tillgång till bil.

/ lavinia, som nu har 40 min minst till stallet..
 
Sv: Markbrist

Finns väl inget som tvingar dig att ha häst?
Själv skulle jag aldrig ha en häst på annat är godtagbart underlag, året runt.

För mig vore din situation att välja mellan häst eller flytta.

Du säger du har 2 timmars restid till ett godtagbart ställe. På den tiden kan man ta sig 10-20 mil. Finns verkligen inte ett enda acceptabelt hästställe på hela den radien? :confused:

LIA
 
Sv: Markbrist

Min gissning (med vägledning av tidigare svar) är att ts bor i Stockholm, och inte har körkort (eller iaf ingen bil) annars borde hon inte ha sådan restid.
 
Sv: Markbrist

Mmm jag vill se dej åka kollektivtrafiken så långt!

Kom hit och prova vet jag. Du tror inte att de stall med bra kommunikationer och ägare och rutiner är de som är konstant fulla??

Och våra hästar har det bra mycket bättre än många andra hästar i området. Går ute hela dagar i flock, fri tillgång på silage och halm, underbara ridvägar som sträcker sej hur långt som helst, underbara stallägare som man kan kommunicera med och diskutera och som vill göra saker bättre om det går (inte för att hästarna bryr sej men som hästägare är det skönt att kunna påverka).

Jag är extremt kräsen med var min häst bor och har än så länge hittat ett stall inom godtagbar tidsrymd där jag kan/vill ha henne. Där är väldigt fullt och kö!

Och nej, det är inte ett måste att ha häst, men jag har valt att ha häst och min häst mår inte dåligt där hon bor, ingen av de andra heller, så jag ser ingen orsak att flytta för att hagarna inte får vila som man skulle vilja.

Till fröken Skåne: Jag vet inte hur mycket mark det är till hagarna, tyvärr. Större än de flesta hagarna i området, men enligt mej för små för antalet hästar.. Stohagen håller för ungefär 3 hästar utan att vara jättelerig, utom vid höstället och ingångarna. Om "ägarna" får köpa gården blir dom med va 15 hektar och då får vi direkt mer hage, men det ligger i framtiden- kanske..

/ Lavinia, som nu lämnar sin tråd, eftersom originalfrågan inte verkar gå att få besvarad utan diverse korkade påhopp av människor som vet bäst.
 
Sv: Markbrist

Mmm jag vill se dej åka kollektivtrafiken så långt!

Kom hit och prova vet jag. Du tror inte att de stall med bra kommunikationer och ägare och rutiner är de som är konstant fulla??
Varför ska jag göra det?

Var är "hit" någonstans?
Jag ställde en konkret fråga, eftersom din uppgift om 2 timmars restid verkade konstig. Varför inte svara på frågan istället?

Hur ska du ha det? Är du missnöjd med hästarnas situation eller är den bra för deras del?

Lavinia, som nu lämnar sin tråd, eftersom originalfrågan inte verkar gå att få besvarad utan diverse korkade påhopp av människor som vet bäst.
Jag har gett ett rakt och tydligt svar på din fråga. Vad mer begär du? Om svaret inte passade är faktiskt ditt problem.
Redogör för vad du menar med "korkade påhopp" respektive "vet bäst".

LIA
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 322
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp