Märken, storlek etc (dressyrsadel)

Sv: Märken, storlek etc (dressyrsadel)

Jaguar är väldigt böjda.
Venus har jag inte provat, men Dodge ska vara lite rakare än de övriga.

Har du provat Frank Baines sadlar efter 00-01?

Nej, det har jag inte. Ska iväg i morgon och kolla på sadlar så vi får väl se om jag hittar något som är intressant.

Har provat Albion K2 också, passade inte heller, glappade baktill...

Har väldiga problem som du kanske förstår... Börjar fundera på Amerigo nu, men känns jobbigt att betala så mycket pengar för en sadel till en 6-åring som förmodligen kommer att växa ur den...

Om Albion glappar kommer inte Amerigo passa, de har ingen rak modell.

Var det Albion k2 dressyr du provade? Var den ny?

Amerigo har ju flera modeller för raka ryggar? Close Contacten skulle visst vara väldigt rak? Även Alton.

Provade en ny Wellington Elite idag, ska tydligen passa raka hästar, men den låg inte an varken fram eller bak...

Wellington är svängda!!

Jag hade en äldre Albion Style, den var spikrak.

Amerigo har INGEN som är helt rak. Jag lovar...
Jag har provat cc:n dressyr och den är inte rak för fem öre. Den är som en Prestige ungefär.
Ridin har själv erkännt till mig att de inte har någon som är helt rak.

Har du provat Equipe dressyr?

Wellington/Edinburgh/Windsor är inte till för raka hästar, utan de har också en relativt böjd bom.

Equipe har jag faktiskt aldrig hört talas om... kan ju vara värt att kolla upp. Kanske borde prova en annan Albion åxå, alla sadelmakare/utprovare som jag pratat med säger att Albion borde passa...

Men vad olika saker man får höra av alla? En sadelförsäljare sa att det fanns inget rakare än Wellington (kommer inte ihåg vad modellen heter). Har även hört att Morris & Nolan ska vara extremt raka, gillar iofs inte deras dressyrsadlar, tycker att dom är enormt klumpiga...

www.equipe.se
Fina sadlar, kostar runt 20 000, har samma läder som Amerigo och samma bom (fast en annan passform). Jag tycker inte de är så prisvärda, men jag tycker iofs inte att Amerigo heller är prisvärda.

Ja, prova en ny Albion k2 dressyr. För någon rakare sadel ahr jag nog aldrig stött på...
Det vore väl Arthur Kothas för 17 000... Men den är obekväm och jättelång med tvivelaktig läderkvalitet. Finns nog ingen ÅF i Sverige heller....

M&N hoppsadlar är väldigt raka. Men Wellington är inte rak alls...

Det bror ju mkt på vad man tycker är rakt. När jag tänker rakt så tänker jag spikrakt. Men andra tänker att det kan vara överbyggd också (som Wellington passar på) eller att man kanske har en svag böjning.

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 667
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 216
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 810
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 658
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31