Märkes sadlar vilka e värda att prova???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 854
T

teammalmgren

Nu orkar jag inte längre titta på skit sadlar utan nu tar vi ett steg upp i prisstegen och hoppas på napp.
Men blir så förvirrad nu när jag läser gammla trådar om vad som e rakt el svängt.

jag vill ha en sadel som kostar runt 15 000 nya el beg.

Det jag behöver ha är en sadel som är hyffsat rak i bommen och med bred tunnel och smalbom vidd. Han är även ganska bred/rund över ryggen. Gärna ändringsbar bom!

Så ni som har en sadel av understående märke kan ni inte berätta lite om hästen som bär den och hur den är att rida i.

Hur är bommarna i dessa sadlar?

Bates, dominus, cobra, jaguar, amerigo, equipe = ngt svängda?

Läser man på tillverkaren av amerigos sida står det att den ska passa rak rygg, gör mig lite förvirrad....

Arabian, Pessoa, Cliff barnsby, Albion, Morris&noland, Butet = rakare till rak i bommen?

bilder kommer..

Sv: Märkes sadlar vilka e värda att prova???

varför ligger den här här? nån som vet hur man flyttar?

Jag har en Pessoa (flatback) som är alldeles för rak i bommen för mina hästar. Min Devoucox (flatback) är mycket mer svängd och ligger perfekt på alla mina fullblod. Det är de enda erfarenheterna jag har än så länge.

Amerigo har sammanlagt 14 bommar (alto, classic, DJ osv) och
10 bomvidder så det finns modeller för många olika rygglinjer (raka, svängda).
Är jättesköna att rida i och ger stor rörelsefrihet för hästen, när jag bytte till amerigo märkte jag jättestor skillnad så jag kan verkligen rekommendera märket. Givetvis är det viktigt att, oavsett märke, få sadeln korrekt utprovad!

om du jämför tunneln vilken av dem är bredast?

Är de lika sköna att rida i?

Jag vill ju helst ha en amerigo eftersom de ser så underbart sköna ut:love: .

har du en hopp el dressyr sadel? Är tunneln bred?

Jag har en Bates, den är beg. och modellen heter Maestro (dressyr). Gav runt ca 7000:- för min vet inte vad just denna modellen ligger på i nypris. Den är jätteskön att rida i, väldigt bevkäm och alla som rider i den tycker den är skön. Ligger bra på hästen, det är bra kvalité på lädret och så har den flyttbara knästöd och Bates sadlarna ska man väll kunna få med antingen Cair eller ullstoppning om jag förstått det hela rätt. Alla som har Batessadlarna har såvitt jag vet varit nöjda, det är ändå mycket sadel för pengarna som jag ser det och dom är superbekväma att rida i.

Själv är jag lite nyfiken på Amerigo och Prestige sadlarna :d .

Som någon sa, Amerigo har många olika bommar. Min häst har tex svängd rygg. Och han har Amerigo.
Jag har Vega, dressyr-modellen. Men den har lägsta punkten långt bak, och är inte den sadeln som de säljer mest av direkt. Eftersom de flesta hästar har annat sadelläge än Vegan kräver.

Det är ju väldigt bra kvalitet och de är supersköna.

jag testade en bates caprilli grand prix igår (visserligen från stenåldern) men den låg perfekt och hästen visade klart och tydligt att hon gillade den! Lite kul, första gången jag testar flera sadlar på samma pass, å jag trodde aldrig att man skulle känna sån stor skillnad på hästen!!!

ska testa en bates caprilli cair...

Bates är det läder varianten av wintec? Påminner de mkt om varandra? Den är också ganska svängd i bommen?

Jag vill ju helst ha en sadel med bred tunnel ungefär hur bred är din och vilken bomvidd? Visst kan man ändra stl på dem?

Jag har både en hopp och en dressyrsadel och är jättenöjd :) De är väldigt sköna, i början är det lite svårt att hitta balansen eftersom de har en annan tyngdpunkt än andra sadlar vilket gör att man man vinklar sitt bäcken rätt (lite svårt om man är ovan). Mina hästar har fått ett helt annat rörelsemönster och musklat rejält över ryggen sedan jag bytte :bow:
Satsa på en Amerigo, du blir garanterat nöjd! OBS! ta ut en utprovare så du får en rätt tillpassad sadel (det är lättare att leta begagnat när du vet vilken bom och bomvidd hästen ska ha).

Dom sadlar jag sett som har bredast tunnel är Prestige och Albion. Prestige blir nog för svängd (dock finns det nya modeller med kilbossa!) men Albion kan du ju testa. Båda har bra höjd i framvalvet/bra mankfrihet. Bates Isabell kan du testa, är rakare än övriga Bates.

Men har du ingen bild på hästen som du kan lägga ut? Det brukar vara lite olika vad folk anser vara rak resp. svängd rygg... ;)

jag har en Albion SLK high. Ett köp som jag inte ångrar en dag!!!:love: Den har en bred och fin kanal och sen att den är gudomlig att rida i gör ju inte saken sämre..:smirk:
sadlen ligger på mitt hbl som är en dam på 1,80 med en HÖG manke och bred, rak rygg. Usch jag kommer ihåg när jag letade sadel..FY det är ju en hel djungel därute :confused:
Men lycka till med sadel köpet!!:) :)

näpp inte den jag har. o det är den billigaste modellen
(1000 gånger snyggare o bättre o mer grepp i än tex en Golden Star, om man kollar vad man får för pengarna..)

Ja jag trodde den kostade mkt mer! Ser jättefin ut för det priset, verkligen!

Som hon skrev är det Equipes billigaste modell, det beror bland annat på att den har en sämre bom som inte går att ändra. Alla de dyrare sadlarna har en bom som går att ändra.

Jo albion blir nog för svängd, kieiffer är nästan för svängd.

Har inga bra bilder än men vi har varit till en utprovare.
Han har lång manke och stora skulderblad samt rak rygg, dock överbyggd i stallgången.
Fuderar på att åka till rid-in nu då det verkar som att amerigon finns i lite rakare utföranden.

Fast equipe verkar ju helt ok den med.

De ser ju så sköna ut och är riktigt snygga.. inte heller så jätte dyra.
ungefär hur bred tunnel har du och vilken bomvidd?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 824
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 683
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 575
Senast: Emiro
·
Utrustning hur är wintec cair i passformen? Letar ny sadel o ser ofta dessa sadlar ute till bra begagnat pris. har dock ingen aning om hur de är i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka