markträning

F

flygare

jag har läst gammla trådar och blivit intresserad av just arbetet vid hand.men hur börjar man med en ganska grön 4åring?Kan någon reda ut allting och hur ni gör :confused:
 
glömde skriva det att målet är att han ska slappna av och gå i den låga formen,och komma på att han ska trampa under sig. :banana:
 
Kan tipsa dig att köpa senaste nummret av Stallmagasinet, där finns ett repotage om Katrin W och just hur hon arbetar hästar från marken och det är ett jätte intressant repotage.

Och sedan så är vi endel som håller på med det här....så bara fråga hur mycket du vill :)

MVH Madde
 
jo jag tror faktist att jag har den...fick den men har laggt den på någe konstigt ställe,men jag provad lite med pållen idag men han förstår inte vad han ska göra!som om jag vill gå lite på volten med honom (går brevid).så har jag nog jobb med att få honom att gå kvar på spåret,han är jätte dåligt hanterad vid hand tror jag...har longerat lite men inte pressat honom.utan han fick mera gå på spåret och sen gå kvar där...för nu om jag skulle peta honom lite på bogen om han måste backa (typ då man står knixigt) så fattar han inte utan går på mej!!han är jätte rädd för spön men ibland är man ibehov av de för han kan vara lite seg ibland:D.kan ingen vänlig själ förklara hur jag ska börja så han OCH jag förstår :rofl:
föresten ser nån min bild?!
 
Det allra första är ju att få hästen att lugnt och avslappnat följa dig, alltså att du ska kunna visa honom voltspåret utan att det blir ovalt eller fyrkantigt t.ex.

Och det kan ju låta lätt men det behöver det inte alls vara! :D

Min mamma har kämpat länge och väl med vår islänning som har haft oerhört lätt att stressa upp sig direkt när han inte förstår. Och då är det inte lätt att hänga efter..

Så börja bara med att han ska koncentrera sig på vad du menar och att han ska gå på det spår du bestämt. Var jättetydlig med ditt kroppsspråk, gör likadant med din kropp som han ska gå. Vill du böja honom på volten, gå sjäv lite "böjd".. Hmm svårt att förklara men tänk iaf på hur du placerar din kropp gentemot hur du vill att han ska gå!

Om han är rädd för spöet så kan du ju låta bli att använda det, även om du vill ha det med! Försök att undvika situationer du vet att han inte trivs med och utnyttja det han är bra på/förstår så att han tycker det är roligt! För då har du en stor fördel!

Är de avslappnade brukar de hamna i låg form, men för att han verkligen ska förstå vad du vill så kan du när ni står stilla, lirka lite med tygeln "neråt" så att han blir låg. Gör han rätt ge honom en godis så att han fattar att han gjorde rätt!

Att trampa under sig kommer längre fram när du genom böjn, öppnor och slutor stärkt hans bakbens muskler. Så börja endast med avslappning, att du kan placera honom på spåret och pröva sedan lite böjning när det andra fungerar.

Hoppas du fick lite hjälp av detta iaf, annars är det bara att fråga mer! ;)
 
Har börjat lite med min iofs vuxna tös som är väl hanterad från marken innan. Men om han inte backar när du petar honom på bogen så är det nog bäst om du lär honom det först, lite allmänt vett från marken sas för tanken är ju att han ska gå undan tryck, inte gå emot.

Sen så skrev Katrin att man skulle börja på volten och böja/flytta undan inner bak. Det funkade inte alls för oss. Min lilla tös "skenade" iväg och fattade ingenting, ville inte alls lyssna heller och blev bara stressad. Dessutom så fick hon undan m innerbak nästan hela tiden eftersom hon lärt sig att inte trampa på folk vid visning osv utan kvickt flytta sig undan om man ska svänga mm.

Vi började m att stå stilla och be om böjning genom korta förhållningar följda av eftergift. Tog flera dagar innan hon ens stod stilla och inte följde tygeltagen och snurrade runt. När hon iaf stod still böjd bad jag om ett steg framåt (detta förklarade Spider mkt bra) och fortsatt böjning. Då blev det oftast fem steg rakt emot mig (följde tygletaget igen ist för att gå rakt fram o förbli böjd) innan jag hann hejda henne, blir fortf så varje dag men i mindre utsträckning;) Iaf, tanken var att hon skulle gå ett steg, tog hon det rakt fram skulle hon ha beröm (och gärna godis, det gjorde henne mkt motiverad och mer koncentrerad) tog hon det mot mig så flyttade jag ut henne mha en hand på bogen (här måste ju din häst kunna gå undan för tryck).

Fråga på bara för jag vill gärna höra svaren då får;)
 
Kolla in på www.ridkonst.nu där finns det en trappa på olika inlärningsarbeten som berättar och visar hur man gör.
Bra sida tycker jag.
 
Tusen tack för det tipset, om ridkonstsajten. Det var precis vad jag har letat efter!
 
Hej!

Så jobbar jag åxo...som du beskrev,man ska visa sin häst genom att man själv går lite böjt,alltså låter sina axlar vara hästens bogar och på detta viset visar du genom dina axlar hur du vill att hästen ska göra med sina bogar.

Sam
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är less på det mesta just nu. Allt är så tungt med rehab som inte går framåt och sen känns det som att livet just nu dessutom ger...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Åsa A
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp