Marsvin som är lös i magen

H

havet

Behöver tips om hur jag ska få slut på hennes lösa bajs. Gav henne nog något som inte var fräscht från trädgården för flera veckor sedan. Har dragit ner på grönsaker för att ha slutat helt nu, men hon äter dåligt med hö. Är pigg och dricker vatten, men så här kan det ju inte hålla på! Tipps på hur jag kan få bukt med det mottages tacksamt!
 
Hej!

Är själv marsvinsägare, och vet hur jobbigt det är när de små liven är sjuka. Det finns en del info på nätet om diarré. Vad som är jätteviktigt att tänka på när de har diarré är att de inte blir uttorkade, för då kan de väldigt snabbt bli dåliga, och i värsta fall inte klara sig.
Har ditt marsvin varit dåligt en längre tid är det bra om du försöker göra något, och vad beroende på ditt marsvins allmäntillstånd.
Du kan försöka ge ditt marsvin exempelvis proviva nyponsoppa eller jordgubbsdryck med pipett (utan nål), för det innehåller bakterier som är bra för magen. Se i så fall bara till att ge lite i taget, så marsvinet hinner svälja och så. Mina egna marsvin älskar proviva, så för mig har stödmatning aldrig varit något problem... På den första länken jag klistrat in nedan finns mer information om hur man stödmatar ett marsvin.
Håller diarrén i sig är det bra om du pratar med/träffar en veterinär. Många veterinärer vet tyvär inte så mycket om marsvin, men en sådan sak som att de är lösa i magen/har diarré förekommer ju även hos andra djur, så det ska nog inte vara något problem.


Här är några adresser där det finns viktig information om marsvinssjukdomar. Eftersom det är copyright får jag inte kopiera in den texten här.

http://www2.hemsida.net/cassiopeias/ (Gå in under Fakta/sjukvård/sjukdomar, och där hittar du bl.a. diarré.)

Även på www.marsvinsnatet.com och går in på "Forumet" och "Sjukdomar" hittar då flera trådar angående diarré.

Hoppas att detta är till någon hjälp för dig och ditt marsvin. Hör gärna av dig om jag kan hjälpa dig med fler frågor, eller helt enkelt om du vill berätta hur det går.

MVH/ Elin (och "grisarna")
 
Tack för hjälpen, ska kolla in dina länkar. Jag HAR varit hos veterinär, det enda han rekomenderade var bara hö. Kunde jag listat ut själv. (Fast jag gav torrfoder också). Har gamla böcker där de rekomenderar arrowrot, rivet äpple etc. Har provat det rivna äpplet utan resultat. Jag letar vidare.. / Bekymrad matte!
 
Marsvinet mitt fikk utskrevet antibiotika fra dyrlegen når han var løs i magen, og da ble han fin igjen. Tror han fikk "vibramycin" eller noe sånt, kanskje ikke helt riktig navn, kommer inte riktigt i håg... ;)
 
MORÖTTER!!

Morötter fungerar bindande på både människor och djur. Testa att köpa en liten barnmatsburk med morotspuré (innehåller dessutom vätska som är så viktigt just nu) och servera, mina gnagare slaskade med förtjust kuttrande i sig hela smeten, hunden också! :D
 
Hej!
En sak som fungerar bra om ett djur är löst är Medicinsk kol (säljs på apoteket) - detta finns i flytande form (sirap) eller i tabletter som du kan lösa upp (obs! köp inte i brusform - säg till på apoteket att du skall ha detta till ett marsvin så ger dom dig det i rätt form) .

Vätskan kan du sedan hälla i en liten spruta/ pipett som du sprutar in i munnen.
 
Tack för alla tips! Har gett grisen proviva blåbär, som hon ääälskar. Hon dricker själv massa vatten och slickar salt, så vätska får hon endel av sig själv. Efter en liten kris då hon slutade äta och bajsa helt är hon nu piggare igen. (Hon kunde inte motstå provivan..). Jag gav upp veterinärens råd, (bara hö och vatten) och trugar nu med torkade solrosblad, torkade groblad, torkade morötter, torrfoder... Har gett liten morots bit för att få igång magen, nu pluppar det mer normalt men minimalt. Ska prova morots purén, inte dumt. Har också läst att rivna äpplen är bra, det får hon om ett tag då hon är mer stabil tror jag. Tack för alla råd än en gång!
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp