Martingal som sitter fast i nosgrimman

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ScissorHands
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 934
S

ScissorHands

Aldrig sett det förrut, vad säger ni om det?

Tycker det låter som den blir mkt fastare än en som sitter löst i tyglarna, där kan man ju lätta på tyglarna så försvinner effekten...?
Eftersom det blir en fast martingal (?) är det värkligen tillåtet i Sverige?

SH444G_martingal_nosgrimma.jpg

Står följande där jag hittade den:
"Hästen känner av trycket i nosryggen varje gång den lyfter på huvudet. Varje gång den lyfter sitt huvud uppstår ett stresshormon vilket i sin tur leder till obalans. Martingalen hjälper hästen att hitta till eftergift."

Sv: Martingal som sitter fast i nosgrimman

Har aldrig sett något liknande. Var har du hittat den??

Det ser ut som en fast martingal som är otillåten i sverige ...

Det är otillåtet att TÄVLA på i sverige..
men man får rida på den..

Inom western är den godkänd och nästan krav att tävla med, i vissa klasser, tex barrelrace...

"Givetvis" är en fast martingal tillåten i Sverige, hur tror ni annars graman, inspänningstyglar och pessoaselar kan vara tillåtna? De flesta hjälptyglar innebär ett större tvång för hästen än en fast martingal. Den är inte speciellt ovanlig, men kanske inte så frekvent använd eftersom de flesta vill kunna dra in huvudet med sina hjälptyglar :smirk:

Används rätt flitigt på våra träningar på hästar som är oroliga med huvudet, kastar och grejar. Detta verkar faktiskt lugnande, många hästar har blivit mycket bättre. Jag tycker det är bättre att det drar i nosgrimman än i munnen. I början kan hästen tycka det är lite konstigt men de vänjer sig. Bra hjälpmedel.

Jag ser inget fel med den så länge den inte spänns för hårt. Många av dagens hjälptyglar har ju en liten förmåga att fixera huvudet i ett läge hela tiden, medan det på denna ju blir en omedelbar eftergift så fort hästen sänker huvudet, dessutom är det inget som drar i munnen på den, som det är med alla andra hjälptyglar, där är det ju nästan alltid någon del av hjälptygeln som går genom eller sitter i bettet, tror nästan inte jag kan komma på någon hjälptygel som inte inverkar genom bettet förutom denna fasta martingalen.

Använde det lite ett tag till min häst, men använde ett balaband i början så han vande sig o inte skulle få panik.

Förtydligande: balabandet fäste jag i martingalen och sedan i nosgrimman så martingalen inte satt direkt i nosgrimman!

Fast martingal är till för hästens huvud och en löpande för ryttarens händer sa man på den gamla goda tiden. Bildtexten du fick med kan du skippa men en fast martingal är något man använder sig mer av utomlands och något som används här hemma i Sverige på en framförallt en del hoppträningar.
Det är förbjudet att tävla med fast martingal och en av orsakerna är att vid en omkullridning eller påbörjan till en vurpa har hästen här ingen möjlighet att hjälpa sig själv att häva fallet eftersom halsen och huvudet blir fixerad.

För att få rätt längd på en fast martingal ska längden vara så pass tilltagen att man med lätthet får upp den ände som skall fästas i nosgrimman upp till högsta punkten på hästens manke. Ofta ser man tyvärr (mest ponnytränare) som har noll koll och drar åt dem som f-n och hästarna kan därmed inte hoppa igenom språnget och/ej heller hålla balansen.

Har hört om hästar som fått fullständig blackout och blivit så rädda för att det gör ont om nosen att dom försökt resa sig och gått omkull.
Finns en anledning till att den ej är tillåten.......

-bara tar någon knapp nu-

Eftersom jag har noll koll på lagar och nästan trodde fast martingal inte alls var tillåtet att rida med övht i Sverige så måste jag fråga, finns det någon pryl som är förbjudet att använda på häst? (följdfråga: vem är det som förbjudet saker?)
Hur vet man om något är förbjudet?

Det måste vara saker som är förbjudna ur djurskyddsskäl då.....
Men folk gör ju vad som helst ostraffade, barrering, sprutning, smärtställande etc..

fast jag tänkte mer på något föremål som i sig öht är olagligt :p

Typ ser ut saom om hästen rycker upp huvudet ordentligt så går nosgrimman år pipan;)

Centaur skrev:
Har hört om hästar som fått fullständig blackout och blivit så rädda för att det gör ont om nosen att dom försökt resa sig och gått omkull.
Finns en anledning till att den ej är tillåten.......

Tror nog att antingen nosgrimman eller martingalen smäller om hästen verkligen vill. Då skall man ha en grymt kinkig häst om den skall reagera sådär, och ryttaren räknar antagligen ut det innan man spänner fast den. Martingalen skall vara såpass lång att hästen kan röra huvud och hals men inte för mycket uppåt.
Det är antagligen bara en myt det du har hört.

SanchoPancho skrev:
Tror nog att antingen nosgrimman eller martingalen smäller om hästen verkligen vill. Då skall man ha en grymt kinkig häst om den skall reagera sådär, och ryttaren räknar antagligen ut det innan man spänner fast den. Martingalen skall vara såpass lång att hästen kan röra huvud och hals men inte för mycket uppåt.
Det är antagligen bara en myt det du har hört.

Jag har faktiskt läst i hästböcker om detta. Jag skulle aldrig sätta på min häst en fast martingal. Om hästen går omkull, kan det gå j'ätte illa, hade aldrig riskerat min häst på det sätteet. Tänk dig själv om någon hindrat dig helt och hållet från att röra ditt huvud uppåt. Bättre med vanlig martingal då, rätt använd, den ska också sitta löst. Och bara sträckas lite när huvudet är högt uppe. Har sätt många speciellt ponnyryttare i hoppning ha den väldigt hårt inspänd.

som sagt, om ngt sånt händer går lädret med nästan hundraprocentig säkerhet av...

När jag var på ett hopplägger me min häst var han väldigt tjafsig med huvudet slängde o höll på. Då tog tränare min martingall o satte fast ringarna i nosgrimman. Red så under två dagar och efter det funkade han kanon. Hon sa då att man fick göra så på framridningen men inte innen på tävlingsbanan. Jag har dock aldrig behövt använda det på min häst efter dem två dagarna på lägret som jag hade det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: palle
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 391
Senast: Korven
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka