Sv: Martingal

Erosito skrev:
När hästen jag brukar rida drar upp huvudet så att martingalen är "spänd" så är det ju jättesvårt o svänga! Hon har alltid martingal för i galoppen gillar hon och springa fort (men hon har blivit lite bättre nu) och dra upp huvudet och då är det lite svårt och svänga :P Martingalen hjälper ju också till att hålla ryttarens händer på plats, inte för högt upp.

Kram Fia!

Det beror antagligen på att de ledande tygeltagen inte fungerar då!
 
Sv: Martingal

Ursäkta jag lägger mig i...
Har en fd travare nordsv, som gärna drar upp huvet.
Kan det vara bra med martingal?
Har anv "snodd" tidigare, men tycker inte om det då vi rider ut.
 
Sv: Martingal

Det är bättre att använda martingal, den påverkar ju bara när den behövs. Snodden påverkar mera.
Så jag tycker du kan sätta på martingal

Jag använder martingal på min stora när jag red ut. Han behövde den igentligen inte men när han fick sina tokryck så blev han mer hanterbar med martingal. Har nu tagit bort den på honom, han har blivit mycket bättre nu.

Jag anser att martigal är ett väldigt snällt hjälp medel, och ser inget farligt med att ha den på. Den påverkar ju inte hästen så länge den inte kör upp huvudet.

MVH Russin8 som har fått näsan intryckt ett par gånger...
 
Sv: Martingal

Martingal är till för att hindra hästar för att köra upp huvudet och då är den - om den är rätt fastsatt - en väldigt snäll men ändå mycket effektiv hjälp.
Somliga använder den dock för att få hävstångsverkan (= bli starkare) på tyglarna genom att spänna den felaktigt = för kort, om man har en het häst - då är mitt tips att lära sig rida. Detta sätt att använda martingal brukar bara göra hästen felmusklad o ännu starkare.

Dom flesta hjälptyglar är bra om ryttaren är kunnig - det finns ingen tygel som kan hjälpa en ryttare som inte klarar av rida sin häst rätt, då ska man byta pålle eller ta hjälp av instruktör.

:bow: Precis
 
Sv: Martingal

*KL*
En martingal ska inte märkas mer än när det "behövs", rider unghästarna med martingal då det känns tryggare helt enkelt. Den är varken ivägen eller till en nackdel i övrigt, men en STOR hjälp när den behövs.
 
Sv: Martingal

Ja jo...insåg de då ja skrivit, är lite ny här, och "lätt" förvirrad.
Men tack för tips..
 
Sv: Martingal

Nej nej..tog de inte så heller..*lovar*
Hmm..hur gör man här då..
Vill ju ha bild å så jag å ju!!
Hittar inget här.. *morr*
 
Sv: Martingal

Ja jo...insåg de då ja skrivit, är lite ny här, och "lätt" förvirrad.
Men tack för tips..
Helt rätt gjort att söka efter befintlig tråd i ämnet. Det gör ingenting att den är gammal då din frågeställning har med tråden att göra;)

Martingal är egentligen en säkerhetshjälp när man rider hästar som kör upp huvudet. Med martingalens hjälp tappar man inte kontakten med hästen. Mycket vanligt med martingal i hoppning t.ex. av samma anledning. När hästen går rätt har martingal ingen inverkan alls och är ingen hjälptygel i det hänseendet.
 
Sv: Martingal

Men..daa..det gör inget! :d Lika glad är jag ändå..
alla är ny..nån gång! :rofl:
 
Sv: Martingal

Helt rätt gjort att söka efter befintlig tråd i ämnet. Det gör ingenting att den är gammal då din frågeställning har med tråden att göra;)

Martingal är egentligen en säkerhetshjälp när man rider hästar som kör upp huvudet. Med martingalens hjälp tappar man inte kontakten med hästen. Mycket vanligt med martingal i hoppning t.ex. av samma anledning. När hästen går rätt har martingal ingen inverkan alls och är ingen hjälptygel i det hänseendet.
Jaja..man tackar då. :D
Då ska jag skaka gram en martingal, slippar näsan bli krok då man är ut!
 
11 år gammal tråd men men :angel:

Jag har en tolvårig D-ponny som är väldigt rädd för allting. Vi har skenat några gånger när i ridit ut, en utav gångerna på en grusväg där det kör bilar ganska ofta. För ett tag sedan sedan när min kompis skulle rida slutade ridturen på sjukhuset. :cautious: Vi har martingal, anledningen till att jag inte sätter på den är att har inte slår med huvudet och jag jag vill ju ändå ha så lite som möjligt på honom. Skulle det hjälpa med martingal?
Jag föreslår bara martingal eftersom att jag har en, skulle något annat hjälpa?
 
11 år gammal tråd men men :angel:

Jag har en tolvårig D-ponny som är väldigt rädd för allting. Vi har skenat några gånger när i ridit ut, en utav gångerna på en grusväg där det kör bilar ganska ofta. För ett tag sedan sedan när min kompis skulle rida slutade ridturen på sjukhuset. :cautious: Vi har martingal, anledningen till att jag inte sätter på den är att har inte slår med huvudet och jag jag vill ju ändå ha så lite som möjligt på honom. Skulle det hjälpa med martingal?
Jag föreslår bara martingal eftersom att jag har en, skulle något annat hjälpa?
Har du frågat dig någon gång varför hästen är rädd för allting och varför den skenat? Börja där och ta sen hjälp med hästen av någon i din närhet. Jag själv skulle börja med att gå igenom hästen för att vara säker på att den inte har en kroppsligt problem som gör att den blir skygg/rädd utan är frisk. Kontrollera att synen fungerar och så vidare. Därefter bör tränare vara med och träna/utbilda den så den blir en trygg och säker häst. Är inte hästen synbart halt skulle jag möjligen rida i skritt ute rakt fram tills veterinär ger klartecken för vidare träning. En martingal behöver du inte vara rädd för att använda då den bara har inverkan om hästen slår upp huvudet.
 
11 år gammal tråd men men :angel:

Jag har en tolvårig D-ponny som är väldigt rädd för allting. Vi har skenat några gånger när i ridit ut, en utav gångerna på en grusväg där det kör bilar ganska ofta. För ett tag sedan sedan när min kompis skulle rida slutade ridturen på sjukhuset. :cautious: Vi har martingal, anledningen till att jag inte sätter på den är att har inte slår med huvudet och jag jag vill ju ändå ha så lite som möjligt på honom. Skulle det hjälpa med martingal?
Jag föreslår bara martingal eftersom att jag har en, skulle något annat hjälpa?

En martingal stör inte, den bara stoppar om hästen slår upp huvudet riktigt ordentligt. Det är en av de snällare hjälptyglarna så sett.

Däremot låter det som om du har större problem med ponnyn än vad en martingal kan ordna. Är ponnyn ok rent fysiskt? Är den lydig på bana?

Det är direkt farligt att rida ut på en häst som sticker lite nu och då - det är ju inte bara ni och ponnyn som kan skada er, den kan sticka rakt ut framför bilen också och orsaka skador på föraren och medtrafikanter.

Är ponnyn frisk, så be om hjälp att träna trafiksäkerhet med den. Går det att leda på vägen eller blir den rädd och försöker sticka då också?
 
Han är helt frisk, blivit kollad av veterinär för ett tag sedan och det är inget fel på honom.

Han är trafiksäker, blir bara rädd om bilen har en skramlande kärra bakom, osv. Vilket jag ser som helt normalt. Han är bara väldigt feg, samt är bakskygg, vilken försvårar det hela.

Vi tror att han mest är överbeskyddande, att han blev valack sent och hamnade i "beskyddarstadiet" och känner sig skyldig att upptäcka farorna innan de anfaller. Om vi rider ut och han får syn på något läskigt, t.ex en människa långt bort, gör han ifrån sig ett "blåsande" läte, får hög puls och i värsta fall sticker därefter. Detta hände mest förr.
 
Han är helt frisk, blivit kollad av veterinär för ett tag sedan och det är inget fel på honom.

Han är trafiksäker, blir bara rädd om bilen har en skramlande kärra bakom, osv. Vilket jag ser som helt normalt. Han är bara väldigt feg, samt är bakskygg, vilken försvårar det hela.

Vi tror att han mest är överbeskyddande, att han blev valack sent och hamnade i "beskyddarstadiet" och känner sig skyldig att upptäcka farorna innan de anfaller. Om vi rider ut och han får syn på något läskigt, t.ex en människa långt bort, gör han ifrån sig ett "blåsande" läte, får hög puls och i värsta fall sticker därefter. Detta hände mest förr.
dags att tala om vem som bestämmer vad som är farligt
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 637
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
655
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp