Bukefalos 28 år!

mash = återhämtning?

niikon92

Trådstartare
Hello alla kunniga!

Såhär i värmen började jag fundera på vad det är i mash som är återhämtande för hästen? Vad hjälper hästen att återhämta sig efter en hård prestation?

Även en liten bifråga: vilka "delar" i mashen är bra för magen?

Ger just nu mash från Hippolyt, men vill slippa alla onödiga grejer de slänger i. Så tänkte göra egen.

Ger mash för magen och för att hästen ska lättare hämta sig från ansträngning. Nu gör min egentligen inga tyngre jobb, men bygger endel muskler.

Innerhåll i deras mash (ja, en jävla massa gojja...):
Stärkelse 23%
Vetekli
Kornflingor
Linfrö, solrosfröbl.
Havreflingor
Majsflingor
Melass
Torkade äpplen
betfiber
Snittat Alpehö
Vindruvskal
Äppelsirap
Öljäst
Salt
Vetegroddar
Malt-jästört
Oljeblandning
Vindruvskärneextrakt
Majsgroddar
Koriander
havsalgkalk

MVH Niikon92
 
Sv: mash = återhämtning?

hehe ja du, den här "mash trenden" är intressant.

men egen mash:

Det du vill ha i hästen + varmt vatten.
 
Sv: mash = återhämtning?

Oj vad många ingredienser :o

Traditionell mash innehåller väl bara några fodermedel?

Är inte det vetekli, linfrö och korn/havre som man häller hett vatten över?
 
Sv: mash = återhämtning?

Oj vad många ingredienser :o

Traditionell mash innehåller väl bara några fodermedel?

Är inte det vetekli, linfrö och korn/havre som man häller hett vatten över?

jo, har med fått för mig det. tänkte kolla så jag "tänkt" rätt. ska göra egen mash tänkte jag. :)
 
Sv: mash = återhämtning?

Men alltså vindruvsskal? Koriander? Vindruvskärneextrakt? Känns som att du betalar dyra slantar för ngt helt i onödan? Kan säkert vara mysigt att ge som belöning men det är nog både billigare och bättre att göra egen, vill du göra den lite godare så kan du väl hälla i lite rivna äpplen och morötter, hästen lär nog uppskatta det mer....
 
Sv: mash = återhämtning?

Jag ger bara betfor, elektrolyter och mycket vatten efter hård träning och tävling. Ger i transporten innan vi åker hem. Är vi bara hemma så ger jag samma fast med mindre vatten så hon kan gå ut i hagen direkt igen.(vatten finns i box och hagen då ju.)
Betforet mest för att få ngt att tugga på och så det blir extra mumsigt att dricka ordentligt. Ibland så får hon en näve pellets också som sen dras från kvälls givan. Är bara ca 2 dl torr betfor, så är mest för smakens skull.
 
Senast ändrad:
Sv: mash = återhämtning?

Men alltså vindruvsskal? Koriander? Vindruvskärneextrakt? Känns som att du betalar dyra slantar för ngt helt i onödan? Kan säkert vara mysigt att ge som belöning men det är nog både billigare och bättre att göra egen, vill du göra den lite godare så kan du väl hälla i lite rivna äpplen och morötter, hästen lär nog uppskatta det mer....

ungefär det jag skrev i första inlägget ;) ;)
 
Sv: mash = återhämtning?

Vetekli
Kornflingor
Linfrö, solrosfröbl.
Havreflingor
betfiber
Snittat Alpehö
Öljäst
Salt
Malt-jästört
Oljeblandning
havsalgkalk

MVH Niikon92
Tar man bort allt socker typ så är det ju bara lite havre, kli, linfrö, betfor, hackad hö, jäst, salt och kalk. Låter som bra återhämtnings kost. Hade dock skippat havret och kliet, mindre energi och så behöver man inte ha varmvatten på.
 
Sv: mash = återhämtning?

Tar man bort allt socker typ så är det ju bara lite havre, kli, linfrö, betfor, hackad hö, jäst, salt och kalk. Låter som bra återhämtnings kost. Hade dock skippat havret och kliet, mindre energi och så behöver man inte ha varmvatten på.

okej :) Tack :)
 
Sv: mash = återhämtning?

Bästa sättet att låta en häst återhämta sig som bäst är samma sak för en människa..
Ge hästen protein (typ kraft protein) eller Luzern. efter ett ansträngande pass ge elektrolyter för att återställa vätskebalansen.
Ge även aminosyror(kan köpas i en vanlig gymbutik för människor) det heter EAA och ge 2 msk om dagen i maten.

Perfekt att ge före och direkt efter ett hårt pass.


En massa mech är bara en massa skit.. du stoppar i hästen en massa onödigt som den inte behöver och som dessutom inte har ett uns påverkan på hur återhämtningen förbättras.

Men vill man ge de som nyttigt godis till hästen som "tack" för ett bra pass så varför inte.

Men för återhämtning funkar de inte.



Jag har gått på såntdär i åratal köpt mussli hit och andra dyra fodersorter och helt ärligt... har inte märkt ett skit i skillnad på hästens päls, hull, prestation än nu när hon får enbart havre och betfor och Luzern för att bygga muskler ja å mineraler så klart.
Hon får hösilage av bra kvalité så numera sparar jag närmare 1000 lappen i månaden och lägger det på betyyydligt roligare saker..
Så som träningar:D
 
Sv: mash = återhämtning?

Såhär i värmen började jag fundera på vad det är i mash som är återhämtande för hästen? Vad hjälper hästen att återhämta sig efter en hård prestation?

Hästar behöver ingen “mash”. Det är bara foderproducenter som vill få oss att tro det.

Vad hästen behöver efter ett hårt träningpass är främst vatten och elektrolyter. Dessutom är det lämpligt att fylla på glykogenförråden och tillföra lite protein, särskilt aminosyran leucin som är den begränsande aminosyran vid hårt arbete.

Niela har därför helt rätt:

Bästa sättet att låta en häst återhämta sig som bäst är samma sak för en människa..
Ge hästen protein (typ kraft protein) eller Luzern. efter ett ansträngande pass ge elektrolyter för att återställa vätskebalansen.
Ge även aminosyror(kan köpas i en vanlig gymbutik för människor) det heter EAA och ge 2 msk om dagen i maten.

Perfekt att ge före och direkt efter ett hårt pass.

EAA är nog dock en felskrivning och ska vara BCAA (branched-chained amino acids), dvs. grenade aminosyror som är leucin, isoleucin och valin.

Detta ska dock ges efter träningen och inte före.

Dricker hästen dåligt så kan man t.ex. ge uppblött betfiber. Beträffande elektrolyter kan man ge salt i fodret. Alla foder innehåller höga halter kalium så extra kalium behöver man sällan ge. Havre är ett utmärkt foder att ge efter ett hårt träningspass. Stärkelsen i havre är lättsmält och omvandlas till glukos i tunntarmen som sedan kan lagras som glykogen i levern och i musklerna. Havre innehåller även en hel del leucin. Vill man ge något proteintillskott så kan man ge t.ex. potatisprotein som bl.a. innehåller höga halter leucin. Det bästa proteintillskottet är annars vasleprotein men det kostar en slant.
 
Sv: mash = återhämtning?

Hästar behöver ingen “mash”. Det är bara foderproducenter som vill få oss att tro det.

Välkommen hem till mig och låna mitt ena sto som är buköppnat två gånger. Hon överlever inte utan sin slobber mash vilket är det enda kraftfode hon får.

Igen foderleverantör i världen kan få mig att köpa ett foder som detta endast på reklam. Jag har sett effekten av det men i min värld så är det inte återhämtning utan för att hålla magen i schack.


Vad hästen behöver efter ett hårt träningpass är främst vatten och elektrolyter. Dessutom är det lämpligt att fylla på glykogenförråden och tillföra lite protein, särskilt aminosyran leucin som är den begränsande aminosyran vid hårt arbete.

Detta behöver hästen även INNAN en hård prestation dessutom skall den ha så pass mkt grovfoder i tarmen att den inte tappar så mkt vätska.

Om man vet att hästen skall göra en ansträngning så skall man i minst en vecka innan börja ge electrolyter.
 
Sv: mash = återhämtning?

En massa mech är bara en massa skit.. du stoppar i hästen en massa onödigt som den inte behöver och som dessutom inte har ett uns påverkan på hur återhämtningen förbättras.

Fast mash ger man inte som huvudorsak till återhämtning utan det är en produkt som gör att magen håller sig i trim. Det är en väldig bra produkt till maghästar och jag vet att den jag har hemma hade aldrig överlevt utan sin mash.

Det är också väldigt vanligt att ge fälttävlans/galopphästar mash just efter ansträngning och eg är det för att magen skall må bra och på det sättet ge hästen en bättre återhämtning.

Att det är skit får stå för dig men mash är ett väldigt gammalt sätt att utfodra hästar efter ansträngning eller vid dålig mage och det fungerar utmärkt.

Men för återhämtning funkar de inte.

Det är väl klart att det fungerar

Jag har gått på såntdär i åratal köpt mussli hit och andra dyra fodersorter och helt ärligt... har inte märkt ett skit i skillnad på hästens päls, hull, prestation än nu när hon får enbart havre och betfor och Luzern för att bygga muskler ja å mineraler så klart.
Hon får hösilage av bra kvalité så numera sparar jag närmare 1000 lappen i månaden och lägger det på betyyydligt roligare saker..
Så som träningar:D

Har du någon gång behövt att ge mash till din häst? Har den haft magproblem eller ansträngt sig mycket tex ett galopplopp eller en högre terräng typ **? Det är ganska stor skillnad på när hästen tömmer sina depåer och rids lite normalt och inte ens kommer i närheten av sin kropps kapacitet.

Vi ger inte heller en massa dyra foder men däremot mash har vi sett en stor nytta med. Nu ger vi "äkta" mash och inte produkten i TS i lägg
 
Sv: mash = återhämtning?

Jag behöver ingen närmare uppläxning när det gäller vad sakerna heter;) håller på med bodyfitness och har tränat aktivt i bra många år.
Och nej det heter EAA..
om du googlar bcaa och EAA så kommer du lära dig skillnaden :)

Men för att vara snäll som jag är så kan jag tala om de så slipper du googla.

EAA är bcaa också.. bcaa är BARA 3 olika aminosyor medans EAA innerhåller 20.

EAA är en förkortning av Essential Amino Acids vilket är de essentiella aminosyror som måste tillföras via kosten då vi saknar förmågan att själv tillverka dem i kroppen.



Det finns sammanlagt 20 olika aminosyror och av dem är 8 stycken essentiella



EAA passar alla idrottare som vill optimera näringsintaget och stimulera uppbyggnaden av fettfri muskelmassa.
Vid ofullkomligt intag av EAA kan de grundläggande brister uppstå i viktiga kroppsfunktioner som immunförsvar och muskelproteinsyntes.

EAA skall intas före och efter träning, före för att kroppen inte ska tränas på tom mage och att kroppen ska ha nått att bygga av.
Jag som människa tar också under passet(då bara bcaa) liite svårt för en häst:p
sedan sveper jag en drink EAA direkt efter gympasset.

Åker hem och lagar mat och äter inom 1 timme.

äter 6 ggr om dagen

Maten är 80% av resultatet av ditt muskelbygge så den är extremt viktig!

Gäller samma för häst.

Om man nu tror på det såklart, alla har vi ju våra egna erfarenheter och åsikter. Många vägar bär till Rom.. detta var en väg:D
 
Sv: mash = återhämtning?

Fast mash ger man inte som huvudorsak till återhämtning utan det är en produkt som gör att magen håller sig i trim. Det är en väldig bra produkt till maghästar och jag vet att den jag har hemma hade aldrig överlevt utan sin mash.

Det är också väldigt vanligt att ge fälttävlans/galopphästar mash just efter ansträngning och eg är det för att magen skall må bra och på det sättet ge hästen en bättre återhämtning.

Att det är skit får stå för dig men mash är ett väldigt gammalt sätt att utfodra hästar efter ansträngning eller vid dålig mage och det fungerar utmärkt.



Det är väl klart att det fungerar



Har du någon gång behövt att ge mash till din häst? Har den haft magproblem eller ansträngt sig mycket tex ett galopplopp eller en högre terräng typ **? Det är ganska stor skillnad på när hästen tömmer sina depåer och rids lite normalt och inte ens kommer i närheten av sin kropps kapacitet.

Vi ger inte heller en massa dyra foder men däremot mash har vi sett en stor nytta med. Nu ger vi "äkta" mash och inte produkten i TS i lägg

tyvärr kan du inte övertyga mig mo att man ger en massa tillsattser och extrakt till ett djur för att hålla magen i trim och för den ska återhämta sig.
Sorry.
Tror utan att tvekan att din häst skulle må lika braav lite vetekli i ljummen soppform som också är bra för magen:)

Och ja min häst tränas i tabellen hård träning tränas aktiv inom körning, samt dressyr.
Hon tränar även i distans till vagn= många mil trav.

Och har man varit ute och kört i några mil så är hon både trött och svettig och behöver bästa möjliga återhämtning.

Och det är både billigare och i min mening bättre att ge aminosyror och ljummen vetekli för återhämtning och ge magen en bra start/avslut=)
Men viktgaste av ALLT är att ge den bra hö för det är det absoluuta bästa fodermedlet till en häst.. sjukt naturligt=):p


Men som sagt du gör som du vill.. dina pengar.. så gör jag på mitt vis=)
 
Sv: mash = återhämtning?

tyvärr kan du inte övertyga mig mo att man ger en massa tillsattser och extrakt till ett djur för att hålla magen i trim och för den ska återhämta sig.
Sorry.
Tror utan att tvekan att din häst skulle må lika braav lite vetekli i ljummen soppform som också är bra för magen:)

Och ja min häst tränas i tabellen hård träning tränas aktiv inom körning, samt dressyr.
Hon tränar även i distans till vagn= många mil trav.

Och har man varit ute och kört i några mil så är hon både trött och svettig och behöver bästa möjliga återhämtning.

Och det är både billigare och i min mening bättre att ge aminosyror och ljummen vetekli för återhämtning och ge magen en bra start/avslut=)
Men viktgaste av ALLT är att ge den bra hö för det är det absoluuta bästa fodermedlet till en häst.. sjukt naturligt=):p


Men som sagt du gör som du vill.. dina pengar.. så gör jag på mitt vis=)


Jag vet att du har enormt fel när det gäller min häst, vi har försökt kan jag lova dig men koliken är tillbaka i ett kick. Man hittar INGA fel på min häst hon har bara en tendens att dra på sig mkt gas och orsaken till det vet inte veterinärerna ÄN. Man har inte hittat något alls vid öppningarna och koliken återkommer som ett brev på posten knappt en vecka efter vi slutar ge slobber mashen. Du får tro vad du vill men jag ser effekten och jag chansar INTE igen.

Denna häst är en på miljonen och skulle idag säkert varit i världseliten i sin åldersklass med en stam som jag skulle dö för. Kan lova dig att vi försökt allt och testat allt. Hon är den enda avkomman till mitt svårklass sto och är enormt fin.

Dessutom den slobber mash vi ger har inte en massa onödiga skitsaker i sig utan det är äkta slobber mash.

Och nej du kan inte jämföra vare sig körning eller dressyr med fälttävlan och galopp. Du kommer aldrig upp i den konditionen och den maxpuls som de hästarna gör. Du kan inte jämföra stamina med urladdning och bara stamina.

Förr i tiden när man red "riktig" fälttävlan så var det betydligt vanligare med slobber mash men då kokte man det själv, nu finns det färdigt att bara hälla varmt vatten över så det finns ingen mening att långkoka korn längre.

Du tror vad du vill, jag tror på det jag ser och tja en säck slobber mash för runt 200kr som räcker i ett par veckor till en häst som uppenbarligen mår betydligt bättre av det ser jag inte som en förlust, hade varit en betydligt större förlust att förlora hästen då jag vare sig kan göra en ny eller köpa en eftersom den hade varit för dyr
 
Sv: mash = återhämtning?

Jag behöver ingen närmare uppläxning när det gäller vad sakerna heter;) håller på med bodyfitness och har tränat aktivt i bra många år.
Och nej det heter EAA..
om du googlar bcaa och EAA så kommer du lära dig skillnaden :)

Men för att vara snäll som jag är så kan jag tala om de så slipper du googla.

EAA är bcaa också.. bcaa är BARA 3 olika aminosyor medans EAA innerhåller 20.

EAA är en förkortning av Essential Amino Acids vilket är de essentiella aminosyror som måste tillföras via kosten då vi saknar förmågan att själv tillverka dem i kroppen.



Det finns sammanlagt 20 olika aminosyror och av dem är 8 stycken essentiella



EAA passar alla idrottare som vill optimera näringsintaget och stimulera uppbyggnaden av fettfri muskelmassa.
Vid ofullkomligt intag av EAA kan de grundläggande brister uppstå i viktiga kroppsfunktioner som immunförsvar och muskelproteinsyntes.

EAA skall intas före och efter träning, före för att kroppen inte ska tränas på tom mage och att kroppen ska ha nått att bygga av.
Jag som människa tar också under passet(då bara bcaa) liite svårt för en häst:p
sedan sveper jag en drink EAA direkt efter gympasset.

Åker hem och lagar mat och äter inom 1 timme.

äter 6 ggr om dagen

Maten är 80% av resultatet av ditt muskelbygge så den är extremt viktig!

Gäller samma för häst.

Om man nu tror på det såklart, alla har vi ju våra egna erfarenheter och åsikter. Många vägar bär till Rom.. detta var en väg:D


delvis *kl*
Ni som rek humanpreparat till hästar som ev tävlar hur säkra är ni på att alla dessa preparat är godkända att ge? Jag betvivlar starkt på att de är det. Man måste ta med i beräkningen att inom hästbranchen är det nästan noll värden på doping vilket det inte är i humanvärlden
 
Sv: mash = återhämtning?

Skulle vilja ha en gilla knapp just nu.
Min häst är inte i närheten så känslig som din verkar vara, men är ändock en magsårshäst som är irriterad vid flanken och för skänkeln när han inte får mash under den kalla tiden. Lindras direkt av Pavos slobber mash. Har provat med varm betfor och linfrö soppa istället för att komma ner i pris och då slippa alla andra tillsatser men det hade ingen större effekt.
Så jag fortsätter med detta under vinterhalvåret för att slippa spänd och orolig mage som blir kolik m.m
 
Sv: mash = återhämtning?

Skulle vilja ha en gilla knapp just nu.
Min häst är inte i närheten så känslig som din verkar vara, men är ändock en magsårshäst som är irriterad vid flanken och för skänkeln när han inte får mash under den kalla tiden. Lindras direkt av Pavos slobber mash. Har provat med varm betfor och linfrö soppa istället för att komma ner i pris och då slippa alla andra tillsatser men det hade ingen större effekt.
Så jag fortsätter med detta under vinterhalvåret för att slippa spänd och orolig mage som blir kolik m.m

Ja jag ger samma. Det är dessutom det enda som jag fått rek om till denna häst av flera olika veterinärer helt oberoende av varandra och ingen av dem är åf till detta heller
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp