Summerwind

Trådstartare
En enkel fråga: hur lång omloppstid är det innan man eventuellt kan se mask i avföringen? Maskade mina hästar med Noromectin igår kväll och letade nu vid kvällsmockningen men hittade inget.
 
En enkel fråga: hur lång omloppstid är det innan man eventuellt kan se mask i avföringen? Maskade mina hästar med Noromectin igår kväll och letade nu vid kvällsmockningen men hittade inget.
Har aldrig hittat maskar efter avmaskning, inte ens när unghästen hade över 1000 epg.
 
För ganska många år sedan hittade jag en del styngflugelarver och de är ju enkla att se. Jag hade en femåring utlånad nästan ett år för en del år sedan och hon såg helt ok ut och var i bra hull när hon kom hem. Men när jag avmaskade henne var hon så full av spolmask så jag har aldrig sett något liknande. Och spolmask är det ju mest föl och unga hästar som kan ha så jag blev så förvånad. Också för många år sedan så köpte jag ett sto, har för mig hon var 6-7 år och avmaskade henne direkt. Det var i november och hon gick på ute fortfarande så hon var lite tunn och ruggig. Det som kom ut var en provkarta på alla sorters mask... där var spolmask, blodmask, styngflugelarver, usch! Stackars krake!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Madick
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 562
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag letar just nu häst och undrar om hästar med anmärkningar på röntgen är något att vara försiktig med. För jag har hittat några hästar...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Thyla.cine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp