Bukefalos 28 år!

S

Salla

Mockade hagen i går och hittade i flera utav högarna mängder med mask! Det var små vita, ca 1,5 cm långa, ganska tjocka maskar + små oranga saker ca 3 mm långa.

Mina hästar är alltid ordentligt avmaskade, runda och fina med glansig päls, jag mockar hagarna regelbundet, så jag blev jätte fundersam nu när jag såg detta. Har aldrig sett det innan.

Så nu till min fråga.
Kan masken komma någon annanstans i från, t ex bildats i bajsen när det regnat eller nåt (långsökt, jag vet) eller har mina hästar så jäkla mycket mask helt enkelt?!?
 
Sv: Maskar!

Mockade hagen i går och hittade i flera utav högarna mängder med mask! Det var små vita, ca 1,5 cm långa, ganska tjocka maskar + små oranga saker ca 3 mm långa.

Mina hästar är alltid ordentligt avmaskade, runda och fina med glansig päls, jag mockar hagarna regelbundet, så jag blev jätte fundersam nu när jag såg detta. Har aldrig sett det innan.

Så nu till min fråga.
Kan masken komma någon annanstans i från, t ex bildats i bajsen när det regnat eller nåt (långsökt, jag vet) eller har mina hästar så jäkla mycket mask helt enkelt?!?

Mockar du ur hagarna nyligen? Jag vet att det står 'mockar hagarna regelbundet' men regelbundet är för vissa personer kan sträcka sig upp till 2 veckor eller längre.

Det är fullt möjligt att maskarna har kommit från jorden eller bott i gräset och krypit in i en bajshög när det regnat och t.ex fött ungar i den. Men ifall det fanns maskar i flera av högarna så är jag inte så säker längre. Och eftersom att dom nu var avmaskade så.. :o
 
Sv: Maskar!

Mockade hagen i går och hittade i flera utav högarna mängder med mask! Det var små vita, ca 1,5 cm långa, ganska tjocka maskar + små oranga saker ca 3 mm långa.

Mina hästar är alltid ordentligt avmaskade, runda och fina med glansig päls, jag mockar hagarna regelbundet, så jag blev jätte fundersam nu när jag såg detta. Har aldrig sett det innan.

Så nu till min fråga.
Kan masken komma någon annanstans i från, t ex bildats i bajsen när det regnat eller nåt (långsökt, jag vet) eller har mina hästar så jäkla mycket mask helt enkelt?!?

Kanske är fluglarver? Dom läggs gärna i bajshögar.
 
Sv: Maskar!

Oj, HAHAHA, jag läste visst lite fel också.. Tyckte det stod att maskarna var 3 CM både vita och oranga.. Men dom var visst 3 mm ;)
 
Sv: Maskar!

Ser det ut samma sak i boxen? Annars kan det vara detsamma som ovanstående skrivit, någon form av larver.
 
Sv: Maskar!

Bandmask??

Vad visade maskprovet? Antar att du gjort en "KollaMasken"..
 
Sv: Maskar!

Jag mockar hagen ca 2 ggr/veckan. Nu går dom på jättestort bete, men jag mockar de ställena de är mest på. Därför kan jag inte se om det är likadant i boxen eftersom de går ute dygnet runt nu. Jag har inte hittat dom i alla högar, utan bara några stycken.

Jag tror inte att det är bandmask, är inte den lite platt och har "streck" på sej?

De här ser ut som små kokta spaghettisar. Har inte alls tänkt på att det kunde vara fluglarver, men nu när ni säger det så verkar det ju ganska logiskt! Ska googla o se om jag hittar någon bild hur de ser ut.

Tack för hjälpen:)!
 
Sv: Maskar!

Nu har jag googlat och det är fluglarver! Då var det problemet löst! :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Behöver lite hjälp! Hittade lite mask i skithögarna i hagen! Vita maskar ca 1cm långa, runda men platt huvud och spettsig...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Madick
·
Hästvård Tänkte höra mig för lite om erfarenheter här. Ska prata med veterinär imorn igen eftersom det inte är akut men det finns alltid folk på...
Svar
0
· Visningar
1 126
Senast: maria_b
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 761
Senast: Magica
·
Hästvård Min häst har svårt att lägga på sig.. Han är unghäst, 4år, går på lösdrift och blir tränad/riden ca 5dagar i veckan. Just nu har han och...
2
Svar
25
· Visningar
3 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp