Maskig ridning/svårt att styra?

Tillys

Trådstartare
Jag är fortfarande grön i min ridning men vill så gärna komma framåt. Ibland känns det hopplöst då det är så många saker som ska klicka. Sista ridpasset kände jag som att jag hade noll koll på min häst och allt jag gjorde förvärrade bara situationen.

Problem 1: Ett återkommande problem är att jag rider hästen så den blir ”maskig” d.v.s att den slingrar sig mellan mina hjälper och på spåret. Och om jag ska rida en volt åker jag antingen in eller utåt.

Problem två: svårt att avgöra hur pass mycket jag ska ta i tyglarna. Om jag gör en skänkelvikning blir det lätt att jag tar för mycket eller för lite.

Hur kan jag lära mig att styra hästenå korrekt? Några tips? :)
 
Det är supersvårt att rida!
Låter som du behöver tänka mer framåt och få hjälp med att hästen bjuder in i handen. Då blir det stadigare!
 
Jag är fortfarande grön i min ridning men vill så gärna komma framåt. Ibland känns det hopplöst då det är så många saker som ska klicka. Sista ridpasset kände jag som att jag hade noll koll på min häst och allt jag gjorde förvärrade bara situationen.

Problem 1: Ett återkommande problem är att jag rider hästen så den blir ”maskig” d.v.s att den slingrar sig mellan mina hjälper och på spåret. Och om jag ska rida en volt åker jag antingen in eller utåt.

Problem två: svårt att avgöra hur pass mycket jag ska ta i tyglarna. Om jag gör en skänkelvikning blir det lätt att jag tar för mycket eller för lite.

Hur kan jag lära mig att styra hästenå korrekt? Några tips? :)
Rid för en duktig instruktör!
 
Jag är fortfarande grön i min ridning men vill så gärna komma framåt. Ibland känns det hopplöst då det är så många saker som ska klicka. Sista ridpasset kände jag som att jag hade noll koll på min häst och allt jag gjorde förvärrade bara situationen.

Problem 1: Ett återkommande problem är att jag rider hästen så den blir ”maskig” d.v.s att den slingrar sig mellan mina hjälper och på spåret. Och om jag ska rida en volt åker jag antingen in eller utåt.

Problem två: svårt att avgöra hur pass mycket jag ska ta i tyglarna. Om jag gör en skänkelvikning blir det lätt att jag tar för mycket eller för lite.

Hur kan jag lära mig att styra hästenå korrekt? Några tips? :)
Rider du på ridskola?
 
Styra hästen ska du göra med vikt- och skänkelhjälper och inte med tyglarna. Du behöver rida för en instruktör för att lära dig att göra rätt.
 
Ok, det är bra. Försök att rida olika hästar, läs böcker och litteratur. Hitta sedan en instruktör som både lär ut hur du skall göra och som du känner ett förtroende för att ställa frågor till. Ridning handlar mycket om känsla och tajming vilket tar tid att lära sig och förstå .
 
När det gäller "maskigheten" så låter det som att du släpper lite mycket på motsatt skänkel och vikthjälp. Försök påminna dig själv att kontrollera var din motsatta skänkel finns och att du är rakt över hästen. Det är lätt hänt i början av sin ridning att man överdriver vikthjälp genom att kolla tvärs över en volt och att hästen då trillar in.
 
Jag är fortfarande grön i min ridning men vill så gärna komma framåt. Ibland känns det hopplöst då det är så många saker som ska klicka. Sista ridpasset kände jag som att jag hade noll koll på min häst och allt jag gjorde förvärrade bara situationen.

Problem 1: Ett återkommande problem är att jag rider hästen så den blir ”maskig” d.v.s att den slingrar sig mellan mina hjälper och på spåret. Och om jag ska rida en volt åker jag antingen in eller utåt.

Problem två: svårt att avgöra hur pass mycket jag ska ta i tyglarna. Om jag gör en skänkelvikning blir det lätt att jag tar för mycket eller för lite.

Hur kan jag lära mig att styra hästenå korrekt? Några tips? :)

Problem 1: Försök att fokusera vart du ska "i stort" innan du börjar fundera över detaljer som var dina händer eller skänklar befinner sig. Är du på väg rakt fram, håll blicken fästad långt framför dig och "tänk framåt", var på väg framåt mentalt och med kroppen, och försök hålla ditt bäcken stabilt utan att glida hit och dit i sadeln. Skall du svänga, så börja med att vända dig själv åt det hållet du tänker svänga. Det kommer mer automatiskt att placera dina sittben och skänklar rätt, utan att du behöver tänka så mycket. Rider du på en volt, så var ständigt på väg i en mjuk inåtsväng med stabila, mjuka händer. Flaxar handen blir hela ridningen vinglig, så är det svårt kan du lägga handen lätt mot hästens hals/manke.

Problem 2: Har du för långa tyglar? Då blir det lätt antingen för mycket eller för lite och dessutom ryckigt och obehagligt för hästen. Korta upp tygeln, håll händerna ihop och väl framför dig, inte för högt. Tänk att du skall rida skänkelvikningen just för SKÄNKELN - handen skall bara understödja det resten av kroppen får hästen att göra. Rid med hela kroppen (ganska stor del av din kropp har ju faktiskt kontakt med hästen när du sitter på den) och låt händerna stå för "det lilla extra", finliret. Bättre att börja med att ta för lite i tygeln än för mycket!
 
Som lite pepp: Jag har ridit i 18 år och förr förra ridlektionen fick jag ingenting att funka. Jag fick ingen bra framåtbjudning utan fick driva konstant, inget stöd i bettet, kunde styra hjälpligt men inte bra, hästen bröt av flera gånger i galoppen, gick som en stjärnkikare och jag kände att jag nog är världens sämsta och egentligen inte kan rida och inte vet vad jag håller på med.
Det var egentligen bara jag och hästen som båda två hade en kass dag och det blev inget vettigt av det hela. Förra ridlektionen hade jag en häst som egentligen är mycket svårare men det gick som en dröm.

Så när jag får sådana dagar när verkligen inget fungerar brukar jag backa så långt jag kan för att inte förstöra lektionen, och göra enklare grejer. Annars har du ju fått massor med bra svar :)
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 178
Senast: Sirap
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 917
Senast: Manji
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 344
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp