Massa hundfrågor!!

Z

Zommergluckchen

Här kommer en massa frågor som jag hoppas få många svar på:

1. Hur gör man för att lära en valp att inte pinka och bajsa inomhus??
2. Torrfoder OCH burkmat, eller räcker det med bara torrfoder??
3. "Människomat", vad kan ges till hundar, och vad är mindre bra att dom äter?
4. Hur lär jag hunden komma när man ropar??
5. När man ska lära hunden gå i koppel, vad börjar man med för halsband då??
6. Flexikoppel eller "vanligt" koppel, vad tycker ni?
7a. Är din hund/dina hundar försäkrade?
7b. Om ja, hur mycket går försäkringarna på?
7c. Om nej, varför inte?
8. Vad ger ni era hundar för torrfoder?
9. förslag till bra och kreativa leksaker till valpen, så den får jobba lite.
10. Hur gör man bäst för att vänja hunen vid hästen, och tvärt om?
11. Vad ska hunden vaccineras mot, och ungefär hur mkt går det på?
12. Hur lär jag hunden olika kommandon, t.ex sitt, skall, ligg, på bäst sätt, helst utan att förknippa det med godis.

tacksam för svar, gärna många olika åsikter.
 
1. Hur gör man för att lära en valp att inte pinka och bajsa inomhus?? du går ut med den när den är nödig... nej men, ge den massor av beröm när den gör ifrån sig ute, ta ut den efter den ätit, sovit och lekt och skäll adrig aldrig!
2. Torrfoder OCH burkmat, eller räcker det med bara torrfoder?? torrfoder och burkfoder innehåller i princip samma sak, bara olika mycket vatten. köp ett kvalitetsfoder i djuraffären, det är bäst.
3. "Människomat", vad kan ges till hundar, och vad är mindre bra att dom äter? jag tycker inte att man ska ge något alls egentligen, men om detta går åsikterna vitt isär. det de absolut inte ska äta är lök, choklad och potatis som varit grön, det är dödligt giftigt. vidare ska de inte heller äta f-ben (fågel, fisk, fläsk) då benen kan splittras och trasa sönder digestitionsorganen. salt ska man också passa sig för, en hund svettas ju inte och salt i för stora mängder kan orsaka natriumförgiftning.
4. Hur lär jag hunden komma när man ropar?? gör dig värd att komma till. det finns massor av sätt att lära hunden komma på, men den röda tråden är att du ska vara mest intressant i hela världen. gå kurser och läs böcker av a.hallgren, m.mohlin och paret sjösten.
5. När man ska lära hunden gå i koppel, vad börjar man med för halsband då?? ett helt vanligt ickestryp
6. Flexikoppel eller "vanligt" koppel, vad tycker ni? vanligt. har provat båda och jag tycker nog ändå att vanligt är bäst. hur som helst ska valpar inte ha flexi ändå.
7a. Är din hund/dina hundar försäkrade? naturligtvis!
7b. Om ja, hur mycket går försäkringarna på? ca 200-250 kr/mån för två
7c. Om nej, varför inte?
8. Vad ger ni era hundar för torrfoder? lone star hearty choice, det innehåller lite mindre fett vilket passar mina hundar, plus att jag inbillar mig att det är ganska billigt (370 kr/15 kg)
9. förslag till bra och kreativa leksaker till valpen, så den får jobba lite. tuggben och aktiveringsleksaker typ qulan (nina ottosson) är bra.
10. Hur gör man bäst för att vänja hunen vid hästen, och tvärt om? efter att min hund förolyckades i en hästrelaterad olycka tycker jag att man alltid alltid ska ha hunden kopplad i hästars närhet. ta med hunden från den är liten så vänjer den sig snabbt, många hundar gillar att hjälpa till med mockningen *kräksmiley*
11. Vad ska hunden vaccineras mot, och ungefär hur mkt går det på? oj, det kommer jag inte ihåg, men det är i alla fall mot valpsjuka och parvo, och så undrar jag om det inte är kennelhosta också. ska du åka utomlands tillkommer givetvis fler vaccinationer. ett vaccbesök kostar ca 400 kr
12. Hur lär jag hunden olika kommandon, t.ex sitt, skall, ligg, på bäst sätt, helst utan att förknippa det med godis. det här fattar jag inte. godis är ju en effektiv belöning, och varför skulle hunden inte koppla ihop ett önskat beteende med beröm??
 
12. Hur lär jag hunden olika kommandon, t.ex sitt, skall, ligg, på bäst sätt, helst utan att förknippa det med godis. det här fattar jag inte. godis är ju en effektiv belöning, och varför skulle hunden inte koppla ihop ett önskat beteende med beröm??

Jo, jag menar såhär: Vi brukar ta hand om våran ridlärares hund, som är ganska lydig och så. MEN, han gör inte vissa saker om han inte SER klart och tydligt att man har godis i hand... T.ex stannar inte och väntar när man t.ex ska gå över en bilväg, utan vill bara rusa på som om han hade dödslängtan.. *skratt*. IOFS har vi ju alltid koppel på honom, men IFALL nu olyckan sklle vara framme, så att han skulle krångla sig ur kopplet, så vill jag ha den tryggheten att han ska stanna hos mig, oavsett om jag har godis eller inte. Jag menar, det finns väl andra sätt att berömma än att ge godis.
 
mjo, men så är det inte heller er hund. hunden lyder sin ägare bäst i normala fall. någon stans brister det i träningen/inlärningen om hunden bara kommer när den ser godis. det ska ju bara vara kul att lyda! jag ger inte godis varje gång, men använder samma tonfall (falsett). vissa hundar gör allt föe ett leende medan andra är lite mer svårmutade. man får helt enkelt anpassa sig efter hunden! men godis är ett mycket effektivt hjälpmedel vid all träning och inlärning.
 
Nja, han är inte så ofta hos sin ägare... han trivs nämligen inte där, han är för social, och vill inte ligga hemma flera timmar i sträck. Han är dessutom lite äldre, 8 år. Ut i vägen vill han springa iallafall, vem som än går med honom...
Däremot är jag faktiskt lite stolt, för vi har lärt honom åtminstone EN ny grejj sedan han kom hit. Att han ska sitta några meter bort, sedan när man säjjer att han ska komma, så går han ett par steg, sedan kan han på kommando stanna och lägga sig ner en/flera ggr på väg till godiset (där använder vi godis som belöning.) :D
Men en sak är, att han inte längre kan apport. När han var yngre kunde han det, men nu verkar dessa kunskaper ha trillat bort ur skallen på honom... (Han har väl inte fått leka apport på länge, antar jag)
Han är inte så jätteaktiv längre, då han har lite svårt med andningen, går på medicin och fort blir trött när man går ut med honom...
 
Sv: Massa hundfrågor!!

2. Torrfoder OCH burkmat, eller räcker det med bara torrfoder??
Klart räcker bara torrfoder om hunden är så pass matglad, men att spilla in lite burkmat eller annat smaskens i torrfodret gör ju allt mcyeket mer gott för den lilla söta hunden. :)

3. "Människomat", vad kan ges till hundar, och vad är mindre bra att dom äter?
Potatis bör inte ges till hundar har jag hört och det ger jag inte till mina hundar heller, oavsett omdet är kokt eller stekt eller vad somhelst. Och choklad får inte hundar heller käka, det tar kål på dom i längden efteresom hundar inte kan smälta det helt och hållet. Det är som gift för dom.

5. När man ska lära hunden gå i koppel, vad börjar man med för halsband då??
Ett mjukt koppel samt halsband brukar vara bra.

6. Flexikoppel eller "vanligt" koppel, vad tycker ni?
Vanligt koppel föredrar jag, jag använder bara flexikopplet när tiken löper och jag inte vågar släppa henne. Det är ju därför dom är till, om hunden av ngon anledning inte akn gå lös.

7a. Är din hund/dina hundar försäkrade?
Ja, båda två är försäkrade.
7b. Om ja, hur mycket går försäkringarna på?
Vet inte säkert. jag bytte för ett år sen eller så.

8. Vad ger ni era hundar för torrfoder?
Ger dom torrfoder av märket Nutro. Tycker jag är bra.
9. förslag till bra och kreativa leksaker till valpen, så den får jobba lite.
10. Hur gör man bäst för att vänja hunen vid hästen, och tvärt om?
Jag har ingen aning, mina hundar ser fortf hästarna som förvuxna lekkamrater. Så de följer inte så ofta med till stallet.

12. Hur lär jag hunden olika kommandon, t.ex sitt, skall, ligg, på bäst sätt, helst utan att förknippa det med godis.
Om du inte vill använda godis finns det en mojäng som mååånga använder, en sak du knäpper med varje gång hunden är duktig. Förr eller senare kommer den tycka att det där knäppet eller klicket är en belöning. Dessa kan köpas hos vetrinär eller djuraffär.
 
Sv: Massa hundfrågor!!

Det där var så många frågor så jag tycker du ska gå till biblioteket och låna några hundböcker så kan du läsa dig till många av svaren. :)
Och bilda dig en egen uppfattning av vilka metoder som är bäst för dig.
 
Sv: Massa hundfrågor!!

den där saken som knäpper kallas klicker och klickerträning är en hel vetenskap. men klick betyder bra och då ska hunden också få belöning, som godis eller boll eller kamp med trasa. när man klickar in hunden brukar man dock alltid ge godis.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 079
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 346
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Nu kommer väl antagligen flera tycka att detta är så löjligt eller att jag förstorar upp det hela.... men det känns som de enda jag kan...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 721
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp