Bukefalos 28 år!

Massera själv?

S

Salome

Min medryttarhäst (islänning) är stel i höger sida och har problem med vänster galopp. Jag funderar på om han skulle tycka det var skönt med massage ibland? Har någon tips på enkel massage som man kan göra själv? JAg vill absolut inte göra mer skada än nytta. Vad brukar ni göra? Finns det någon bra länk med beskrivningar?
 
Eftersom ponnyn har så STORA problem är det bästa om du (eller ägaren eller du och ägaren) kan ta ut en massör/equiatriker/equiblabla som kan kolla igenom och massera igenom hästen och sen visa er var och hur ni ska fortsätta massera hästen!

Så mycket SKADA kan man inte göra med massage själv och det finns beskrivningar på nätet, men om man försöker själv utan att någon visat var och hur så är det oftast så att man faktiskt inte gör någon direkt nytta alls ;) Och om hästen har sådana stora problem och är så spänd/låst som du beskriver så ska det till betydligt djupare massage än man som lekman själv kan/brukar kunna åstadkomma.

Jag masserar min valack efter anvisningar från min equiatriker, men det märks ju ändå STOR skillnad på när HON har masserat honom. Hon kommer åt så mycket djupare och ordentligt. Och INNAN hon visade mig så masserade jag också, men med facit i hand så kan jag ju säga att det inte gjorde större påverkan/skillnad än en vanlig rykt skulle gjort.
 
JAg förstår att det är svårt att göra själv, men kanske finns det några små grejer man kan göra själv för hans välbefinnande? Vet du var på nätet man kan hitta sådana instruktioner möjligtvis? (Det är inte en ponny utan en islandshäst... ;)
 
(Det är inte en ponny utan en islandshäst...

Allt upp till 148 cm i mankhöjd är ponny =) Nä, jag förstår vad du menar, men jag kallar det faktiskt ponny ändå. Jag har arab (arabHÄST) av ponnymått, och även han får heta "ponnyn" ibland =) Så det var inget nedrackande på islandshästar eller så =)

Jag ska leta fram länktips åt dig sen, jag måste iväg nu och är lite stressad =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 507
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 789
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp