Artros hund

Glömde skriva att om det fungerar bra med låg dos så kan du sakta öka upp till den rätta dosen. Ta en vecka i taget med doshöjning eftersom du har en känslig individ. De flesta brukar tåla omega-3 bra till slut men det kan krävas en invänjningsperiod. Det är ett väldigt bra tillskott för artros då det faktiskt är den enda tillskottet som har någon riktig evidens. Det fungerar antiinflammatoriskt.
tänkte inte på det så hon fick 1 ml direkt (maxdos för henne enligt flaskan). Jag köpte Dr Baddakys flytande. Kapslar verkar så svårt, verkar stora och gömmer man de i mat då?
 
tänkte inte på det så hon fick 1 ml direkt (maxdos för henne enligt flaskan). Jag köpte Dr Baddakys flytande. Kapslar verkar så svårt, verkar stora och gömmer man de i mat då?
Mina äter kapslarna som godis så för mig är det enkelt. Annars kan man såklart prova rulla in i skinka eller liknande.
Om din hund gillar det flytande så fortsätt med det, men ta mycket mindre än 1 ml i början. Dr Baddakys omega-3 är jättebra 😊
 
Nu är vi uppe i 9 droppar olja, fått laser en omgång. Efter 2 veckor efter Librela kom en förändring, ganska snabbt. Efter lasern ännu mer. Ska inte säga att hon är riktigt som innan men säkert 80-85% bättre. Hon har börjat med beteenden som hon haft men som varit borta länge (så jag har inte ens tänkt på det), tex vid insläpp i bilen innan hon sätts fast, så har hon återigen börjat stå/sträcka sig från baksätet så hon står på mittenkonsolen.

Hon ”orkar” nu trava på promenaderna där hon innan gått 5 meter bakom en och släpat sig. Och så har hon börjat gå framför igen. Min 15 åriga kämpe.

Om en vecka är det dags för ny spruta.
IMG_1924.jpeg
 
Hur märker man skillnad på om det är "vanligt åldrande" eller artros?

Jag har en 10-åring här hemma (ca 20 kg), som definitivt är lugnare än hon var när hon var yngre (väldigt energiintensiv hund). Aldrig några problem att gå upp för trappor, hoppa in i bilen, träna eller liknande. Hon blir dock trött snabbare - ska vi cykla/springa är hon supertaggad i början men håller inte högt tempo lika länge som hon brukade göra, utan spenderar nu mer tid med att trava vid sidan av mig istället för att dra. Vi testade en agilitytävling för några månader sedan, och då märktes det att hon hade mer energi och ork första rundan än tredje rundan (på tredje rundan kändes det inte längre som om hon när som helst kunde explodera och springa iväg och bara rejsa, vilket det kändes som den första rundan :p). På lydnadstävlingar gör hon rörelserna lugnare/långsammare nu mer. Och om vi är ute på promenader eller lite längre rundor så ligger hon inte längre längst fram i kopplet och vill fram/kolla på allt hela tiden som de två andra yngre hundarna, utan hon går snarare bredvid mig. Jag har tänkt att det bara är normalt åldrande, men hur vet man om det egentligen är underliggande artros?
 
Nu är vi uppe i 9 droppar olja, fått laser en omgång. Efter 2 veckor efter Librela kom en förändring, ganska snabbt. Efter lasern ännu mer. Ska inte säga att hon är riktigt som innan men säkert 80-85% bättre. Hon har börjat med beteenden som hon haft men som varit borta länge (så jag har inte ens tänkt på det), tex vid insläpp i bilen innan hon sätts fast, så har hon återigen börjat stå/sträcka sig från baksätet så hon står på mittenkonsolen.

Hon ”orkar” nu trava på promenaderna där hon innan gått 5 meter bakom en och släpat sig. Och så har hon börjat gå framför igen. Min 15 åriga kämpe.

Om en vecka är det dags för ny spruta. Visa bifogad fil 124400
Så skönt att hon svarar på behandling
 
Han är ganska tydlig, lägger sig under köksbordet istället för i soffan tex.

Är det kallt och rått kan han få "i förebyggande syfte" efter hård ansträngning, då jag vet att han kan vara stel morgonen efter. Han är fortfarande en väldigt aktiv hund och jag begränsar aldrig rörelsen för honom.
Så gjorde vi med, med mor o fars gamla cavalier... Han fick när vi såg att han lade sig på matta under bordet, i stället för att hoppa upp i sängen eller soffan och i förebyggande syfte vid väderomslag (det är så jag och mamma också fungerar... vi tar till lite extra smärtlindring när vädret slår om). Det funkade hur bra som helst i de fyra år, vi gjorde så. Men sen åkte han tyvärr på cancer också och då tyckte vi att det var dags att "gammelman" fick springa över regnbågsbron, innan han tappade livsglädjen helt.
 
Hur märker man skillnad på om det är "vanligt åldrande" eller artros?

Jag har en 10-åring här hemma (ca 20 kg), som definitivt är lugnare än hon var när hon var yngre (väldigt energiintensiv hund). Aldrig några problem att gå upp för trappor, hoppa in i bilen, träna eller liknande. Hon blir dock trött snabbare - ska vi cykla/springa är hon supertaggad i början men håller inte högt tempo lika länge som hon brukade göra, utan spenderar nu mer tid med att trava vid sidan av mig istället för att dra. Vi testade en agilitytävling för några månader sedan, och då märktes det att hon hade mer energi och ork första rundan än tredje rundan (på tredje rundan kändes det inte längre som om hon när som helst kunde explodera och springa iväg och bara rejsa, vilket det kändes som den första rundan :p). På lydnadstävlingar gör hon rörelserna lugnare/långsammare nu mer. Och om vi är ute på promenader eller lite längre rundor så ligger hon inte längre längst fram i kopplet och vill fram/kolla på allt hela tiden som de två andra yngre hundarna, utan hon går snarare bredvid mig. Jag har tänkt att det bara är normalt åldrande, men hur vet man om det egentligen är underliggande artros?
Jag vet inte faktiskt. I vintras fick min "gammal-hundsyndromet". Jag var hos neurolog och fick förklarat prognos och vad man kunde förvänta sig. Detta gick över men det finns lite rester kvar, som tex tappar lite balansen ibland (typ vinglar till). Hon var sen väldigt pigg fram till kanske maj och då var det som över en dag att hon inte ville gå så mycket. Hon var helt normal annars, gick i trappan inne (5 trappsteg), pigg osv. Men promenaderna gick långsamma och hon släpade benen efter sig. Hon var jätteglad när hon skulle ut men efter 20-50 meter så började hon sakta av. Först tänkte jag att det var kloklippningen som gjorde det, för de kom åt lite väl djupt. Sen kom värmen och hon blir väldigt värmepåverkad. Sen tänkte jag att det är nog åldern. Man ska få ta det långsammare. Sen tänkte jag att det kan kanske vara en början på "gammal-hundsymdromet" igen.
Men det gnagde i mig, jag trodde faktiskt det var "sista dagen" varje dag. Tillslut när jag inte hade fler "bortförklaringar" och fick ringa veterinär. Jag bokade tid för blodprov och sa som det var, hon är pigg i ögonen men hon släpar sig efter promenaderna. Inte halt men går så sakta nu. Vill veta om organen osv mår bra, kanske en inflammation? 15 är ändå 15.

Veterinären kände igenom henne och sa att hon är otroligt fin för sin ålder, alla tänder kvar, lite grå starr (syns väl att hon har det) men musklad osv. Jag hade googlat lite innan och i min hjärna hade jag två diagnoser, artros och så nåt jag inte minns. Det stod så på artros, att hunden hamnar efter på promenader, att "den känns gammal" osv. Så när veterinären palperade och drog bakbenen bakåt sa hunden aj. Vi kom fram till att artros är det troligen, så vi skippade blodprovet, lyssnade på hjärta och lungor och sen fick hon Librela. Svarade hon inte på det skulle vi ta blodprov. Men jag tror vi kör vidare med Librela nu när hon är piggare igen.

Jag hade åkt in och bett de kolla. Är det något så är det ju bättre att ta tag i det så fort som möjligt.
 
Måste fråga, när jag fick denna hund (min första hund så jag är nybörjare) så sa någon att om hunden ligger såhär har inte så ont i sina höfter. Är det en myt?
IMG_1933.jpeg
 
Måste fråga, när jag fick denna hund (min första hund så jag är nybörjare) så sa någon att om hunden ligger såhär har inte så ont i sina höfter. Är det en myt?
Sådär ligger i princip alla hundar, vad jag tror du far efter är när de ligger med bakbenen utsträckta rakt bak och det är väl egentligen en sanning med modifikation.

Att ha bra flexibiltet i höften och att ligga med bakbenen helt utsträckta gör ju naturligtvis inte en hund om den ställningen gör ont, men det säger noll och inget om evt HD-fel.
 
Mina äter kapslarna som godis så för mig är det enkelt. Annars kan man såklart prova rulla in i skinka eller liknande.
Om din hund gillar det flytande så fortsätt med det, men ta mycket mindre än 1 ml i början. Dr Baddakys omega-3 är jättebra 😊
@Malibu_Stacy har du tips på någon annan olja som är bra men lite billigare?

Jag har kämpat på med kapslar men är less och vill köpa olja nästa gång men det kändes dyrt med Dr Baddakys jämfört med kapslarna för människor jag har gett senaste tiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 651
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp