Mässing eller silver?

Centaur

Trådstartare
Vad är snyggast, mässing eller silverspännen? Vad tycker ni? Och vad är snyggast på en fux ("vanlig" fux)?
Kan tillägga att det är dressyr det rör sig om.... :)

Sv: Mässing eller silver?

till bruna dressyrträns ska det helt klart vara mässing - spec. på en fux!
på svarta träns är det lika fint både och tycker jag, är hästen skimmel så tycker jag silver är snyggast.

jag tkr det är snyggast med mässing (har det till mina bruna träns o så).
Handlar det om dressyr eller om lädret är svart tkr jag nog däremot att silverspännen är snyggast

Beror på hästen tycker jag. Min häst passar bäst i mässing (han är varmt rödbrun), det smälter in på honom på nåt sätt.
Skimmlar passar däremot bäst i silver, då det går in i deras egen färg.
Tycker även i övrigt att hästen ska ha färger som smälter in i deras egen..
Kan tänka mej att din häst passar i mässing, eftersom den är just fux.

Jo jag tycker också att han passar bäst i mässing, men det är ju så svårt att hitta fina dressyrträns i mässing! Verkar nästan som mässing inte är "inne" längre, för några år sen så hade ju nästan alla träns mässingspännen, nu får man verkligen leta för att hitta dom....

Det beror ju på, Min häst är fin både i brunt med mässingbeslag, brunt med silverbeslag, svart med mässingbeslag och silverbeslag.
Så det beror ju på hästen...

Men jag tycker att bruna träns är snyggast med mässing medan svart kan vara grymt snyggt med både och.

Jag tycker nog som övriga här att det beror på hästens färg. Till min egen skimmel har jag silverspännen för han är absolut snyggast i det, medan en kompis svartbruna häst är snyggast i mässing.

Men jag måste tycka tvärtom vad gäller att hitta träns med mässingspännen - jag hittar bara det och har jättesvårt att hitta med silverspännen.. :confused: Hmm..

Var brukar du leta då, kanske kan ge mig tips ;)

Jag tycker att hoppträns ofta har mässing, men har jättesvårt att hitta dressyrträns med bred nosgrimma. Bara Jacson som har, och ett sånt har jag, men kvaliten är inte direkt super.... :p

nej, passier kanske man kan specialbeställa iofs, men då kostar det liksom 5-6000... Ska kolla upp Sabre!

Har sett ett FB kandar som vore perfekt om det var ett träns, men det verkar inte tillverkas längre?

Jag handlar en del i Norge eftersom jag bor här (när jag är i Sverige handlar jag i Jönköping) så det kan ju hända att utvalet är lite annorlunda här. De flesta hästaffärer har ett bassortiment från Eldonor som bland annat saluför ett märke som heter Red Line. De gör nästan alla sina träns med enbart mässingspännen. Mellanprisklass ca 500 - 1000 kr men lädret är faktiskt bra, var lite stelt i början men nu efter lite användning så är det faktiskt riktigt mjukt och fint ;) Annars gör väl Kieffer träns med bred nosgrimma och mässingspännen?

Vilken prisklass hade du tänkt dig? Snart är det ju Oslo Horse Show så jag kan ju hålla lite utkik om jag hittar något märke som säljer dressyrträns med mässingspännen och bred nosgrimma.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja Sabre kan jag faktiskt också rekommendera! En kompis i stallet har ett sånt till sin fux och det har ordentliga mässingspännen (ingen påmålad färg) och bred nosgrimma. Dessutom är det snyggt och i väldigt fint läder!

Haha, jag bor också i Norge ju... :p
Red Line har ju inga träns med riktigt breeed nosgrimma, inte vad jag sett iaf? Kieffer har inte heller tillräckligt breda... Vill ha en riktigt maffig dressyrnosgrimma ser du. ;)

Så kul! ;) Var i Norge bor du då?

Nej då blev det svårare. Stübben vet jag har, men de har nog bara silverspännen. Annars så hittade jag faktiskt ett på Hest 2004 på Bjerkebanen som hade breeed nosgrimma och spännen i mässing men jag kommer inte ihåg vilket märke det var.. Bara att det var dyrt (ca 1500,-).

Jag bor i Halden. :) Så nästan i Sverige.

Stubbens vore perfekt ja, om det inte var silverspännen... :(
Synd du inte kommer ihåg märket.
Jo, jag vet ett träns som möter mina krav, finns på www.lowenborg.no, från Otto Schumacher, hittar jag inget annat så får det väl bli ett sånt, men det är dyyrt... :o

Centaur skrev:
Jag bor i Halden. :) Så nästan i Sverige.

Stubbens vore perfekt ja, om det inte var silverspännen... :(
Synd du inte kommer ihåg märket.
Jo, jag vet ett träns som möter mina krav, finns på www.lowenborg.no, från Otto Schumacher, hittar jag inget annat så får det väl bli ett sånt, men det är dyyrt... :o

Då bodde du en liten bit härifrån. Jag bor i närheten av Gjøvik som ligger ca 5 mil söder om Lillehammer.

Ja usch OS-tränsen är ruskigt dyra, men förhoppningsvis är det bra kvalitet för det priset. Om jag bara kunde komma på vad det var för träns jag såg.. I alla fall vilken butik som sålde det *gahh*

Diabolical_Kitten skrev:
Men jag tycker att bruna träns är snyggast med mässing medan svart kan vara grymt snyggt med både och.
Precis! Fuxar tycker jag dock är snyggast i brunt/mässing. Det går liksom i ton med deras egna färg :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka