mässingfärgade stigbyglar, finns det?

cili

Trådstartare
jag har en komplett utrustning med silverspännen, och håller nu på att skaffa mig en i mässing också - men har fastnat vid stigbyglarna

finns det mässingfärgade sånna?
känns som om det ser dumt ut när man har mässingspännen på tränset, mässingbett, mässing"ögla" i fram på sadeln (ni vet de där som man fäster förbygeln i) och sen silverfärgade stigbyglar?
finns det nån annan lämplig färg? svart?

vart hittar man dom?

Sv: mässingfärgade stigbyglar, finns det?

Du ska akta dig för mässingstigbyglar. De är gjorda av en mycket skörare metall som gör att det blir mycket luftbubblor och stigbyglarna blir inte lika hållbara som andra stigbyglar!

Spraya stigbyglarna? Annars säljer ju Horze, Skara, Lillhästen i Stav m.fl. plaststigbyglar från typ 99-2000 kr, svarta och asbra att rida med då de inte binder kyla och sen väger de bara 400 gram vilket gör att man inte tappar dem lika ofta! De är även gjorda i ett jättestarkt material som drar 500 kg i dragvikt men splittras om man skulle fastna med foten i stigbygeln.

Ja, det finns! Jag har köpt mina mässingfärgade stigbyglar på Hööks! Har haft dom i många år och har inte märkt av att kvaliten skulle vara sämre än andra.

Senast ändrad:

Det beror på hur mycket luftbubblor som finns i stigbygeln, det går inte att undersöka om man nu inte sågar sönder stigbygeln.

Var en duktig diplomerad sadelutprovare och hästaffärsägare som sa det till mig.

Dessutom är mässing et "mjukt" material, och efter en tids användning blir det missformat...

Köp hellre då ett par i rostfritt och spraymåla dom med mässingsfärg... finns hos bl.a. Biltema m.m.

Kolla på kaupre! De har supersnygga mässingbyglar! :p

Jag har sett ett par ekipage som har det på dressyrtävling :)

Tycker Palle's ide låter smart om nu materialet är så pass skört som de andra säger

Det finns ju massor av islandshästbutiker som har mässingsfärgade stigbyglar, och massor av raggsocksmänniskor som använder dem... De ska nog hålla ;)

Finns alternativ och köpa det som de brukar kalla något med golden. De är gulfärgad metall och ska vara lika tåligare som de vanliga. Bla globus har både island och vanliga

*kl*

Det finns olika sorters mässing. Vissa är porösare än andra men gjuter man på rättsätt så är mässing ett hållbart mtrl. Mässing används till t ex militärtillverkning och där skall det vara hållbart. Det man ska passa sej för är att köpa billiga stigbyglar. De är oftast av ett väldigt poröst mtrl och de kan knäckas av kylan eller ett för hårt slag. Säkerhetsstigbyglarna med snodd är rent livsfarliga. Det är inte tekniskt möjligt för ett mtrl att hålla utt så stor vikt i enbart ena sidan, för det är det den gör.

Jag har haft mina mässingsstigbyglar i 10 år och de har varit med om väldigt mycket och de håller fortfarande. Hööks har mässingstigbyglar. Min dressyrtränare har svarta stigbyglar i metall. Vet dock inte vart hon köpt dem.

Skitsnack.

Mässing är förvisso inte lika hårt som rostfritt stål, men en massiv mässingsstigbygel kräver en mycket stor kraft innan den "ändrar form".
Luftbubblor, ja, kanske i ett par billiga, dåligt gjutna stigbyglar. Och det finns sätt att kolla "luftbubblorna", nämligen röntgen. Eller uträkningar genom densitet och volym. Inget för gemene man kanske när man står i affären, men man behöver inte såga i stigbyglarna.
Det finns bevarade mässingsstigbyglar från 1600-talet, intakta i form och funktion. Hantverket har större betydelse än materialet i detta fall.

Jag rider då hellre i ett par gedigna mässingsstigbyglar än ett par billiga, rostfria stigbyglar.

Jag har ett par mässingsstigbyglar som jag bara älskar, de är köpta i Ungern för snart 20 år sedan och har använts massor :D
Har även länge använt bett etc i mässing och inte märkt någon skillnad i hållbarhet...så jag tror inte det är metallen som sådan, utan i så fall kvaliteten i övrigt som skiljer.

självklart finns det! kvalliten verkar variera väldigt på dessa beroende på om man köper billigt eller av dyrare märken.

en tjej i stallet hade sånna, efter ett halvårs användning så trampade hon igenom fotplattan vid uppsittning. kan påpeka att tjejen inte vägde mer än 55kg. sen finns det garanterat i rostfritt som är skit också. men man brukar få vad man betalar för!

Du ska akta dig för mässingstigbyglar. De är gjorda av en mycket skörare metall som gör att det blir mycket luftbubblor och stigbyglarna blir inte lika hållbara som andra stigbyglar!.

Här. Rostfritt torde falla in i kategorin "andra stigbyglar".

Det står fortfarnade inte att jag tycker att billiga rostfria är bättre. :smirk:

har svårt att tro att mässings stigbyglar är gjorda i ren mässing faktiskt ... tror dem flesta är färgade faktiskt eller bara liksom ett mässingsskikt utanpå... Jag köpte ett par mässingsstigbyglar på globen nu iår som är i nåt annat material som e superlätta och dem e det bara ngn mässingsfärg eller nåt mässingsskikt över på... snygga är dem iaf och i skrivande stund så kommer jag inte på vad märket heter men kan kolla å visa bild nästa gång jag e i stallet...

Nej, det låter som att du tycker precis vad som helst är bättre än mässingsstigbyglar. Och det inkluderar ju billiga, rostfria också. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag har gått och blivit olyckligt kär :love: i ett par stigbyglar i färg, typ röda och blå bland annat. Jag skriver olyckligt eftersom... 2
Svar
24
· Visningar
4 015
Senast: lynxlady
·
N
Hoppning Jag har två frågor om utrustning vid ponnytävling i hoppning. Kanske finns svaren i någon annan tråd. :) Hur som helst, jag läste i TR...
Svar
13
· Visningar
2 608
Senast: iiidaa
·
Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd
  • Slår med huvud i ena varvet
Tillbaka