Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

De hävdade i början att viruset inte smittade innan man hade fått symptom. Det höll de i ganska länge vill jag minnas. Detta trots att alla andra virus som är släkt med corona smittar INNAN man får symptom. Så även om man givetvis inte kunde säga säkert så var antagandet helt galet och gick emot allt man visste om corona-virus.
De ljög i så fall inte. De visste bara inte allt om viruset innan de hade forskat tillräckligt om det.

Det är så att man inte alltid vet allting direkt i början och då måste man gå på vad man vet och befolkningen behöver vara klok nog att förstå att information kan ändras med ökad kunskap.

Fast det handlade väl om att man inte visste? Man visste ju ingenting i början.
Det är en felaktig term, "ljög" är inte korrekt. Däremot är det korrekt att FHM fick mycket kritik som en av få instanser i världen som långt in i pandemin hävdade att presymtomatisk smitta inte signifikant drev smittspridningen.

Jag tror helt enkelt inte på att FHM satt och egentligen tänkte att presymtomatisk smitta driver pandemin men vi säger inget till svenska folket. Vilket lögn hade inneburit. Vilka belägg har du för att de hade informationen och gjorde bedömningen, men valde att ljuga i direkt motsats till sin egen bedömning?

Felaktig bedömning, envishet i feluppfattningar och eventuellt bristande kompetens är inte samma sak som att ljuga.
Men tror du verkligen att de medvetet ljög? Vad skulle i så fall vara syftet?

Det här var ju tidigt, tidigt under covid och inte heller myndigheter och expertinstanser visste. Vi var inte pandemivana, någon av oss.
När alla andra coronavirus-smittar innan insjuknande så kallar jag det absolut att man ljög. ALLT pekade på att det smittade innan insjuknande. Sverige var ett land som väldigt länge höll kvar i den villfarelsen, många andra länder gick man ut med att det smittade innan insjuknande. Det finns liksom inte en chans att de på riktigt trodde att det inte smittade innan insjuknande.

Syftet för mig är självklart. Folkhälsan. De värnade om den. Att alla skulle isolera sig totalt och ha fullständig panik är inte bra för folkhälsan, och man bygger heller inte upp immuniteten i befolkningen på det sättet. Som sagt, jag förstår syftet, det är inte problemet. Det kanske var rätt beslut, men det fick andra konsekvenser. Konspiratoriskt lagda människor fick helt klart vatten på sin kvarn.

Det hade varit skillnad om de hade sagt "vi vet inte". Men de sa istället att det inte smittar innan insjuknande. Skillnaden är enorm.

Jag är krass och stenhård när det gäller anti-waxxare... det är sanering av genpoolen. Ja, jag tycker synd om deras barn som blir drabbade, men det är så urbota korkat att det finns inte.

Min mamma kunde ha dött i polio. Det är inte så himla länge sedan och idag pratar vi inte ens om polio i Sverige, tack vare effektiva vacciner.

Jag är en av dem som är beroende av flockimmunitet mot mässling. Jag har bara en spruta och nu får jag inte ta det vaccinet eftersom jag står på immundämpande medicin. Men eftersom anti-waxxare är egoistiska och faktaresistenta idioter har sådant ingen betydelse för dem. De borde också få betala vartenda öre det kostar vården när de måste vårdas för en vaccinerbar sjukdom.
Min mormor höll också på att dö av polio som barn och var efter det förlamad i hela vänsterarmen/handen livet ut. Att inte vaccinera sina barn är så otroligt korkat och egoistiskt :banghead:

Jag som jobbat på infektion på sjukhuset och stod i fronten på pandemin (alla covid patienter tillhör infektionsvården) kan bara säga att jag är starkt för vaccinationer men jag tror inte på tvång. Man märkte redan när svininfluensan tog fart flera år tidigare och den skandalen som blev att förtroendet för vaccinationer minskade radikalt och jag kan på ett sätt förstå det men när man läser om dessa antivaxxare så är okunskap det som genomsyrar allt. Så ökad kunskap tror jag är nyckel till att förstå och få fler att vaccinera sig. I dag vet folk för lite och baserar sina åsikter på det.

Jag som jobbat på infektion på sjukhuset och stod i fronten på pandemin (alla covid patienter tillhör infektionsvården) kan bara säga att jag är starkt för vaccinationer men jag tror inte på tvång. Man märkte redan när svininfluensan tog fart flera år tidigare och den skandalen som blev att förtroendet för vaccinationer minskade radikalt och jag kan på ett sätt förstå det men när man läser om dessa antivaxxare så är okunskap det som genomsyrar allt. Så ökad kunskap tror jag är nyckel till att förstå och få fler att vaccinera sig. I dag vet folk för lite och baserar sina åsikter på det.
Jag tror också att ett tvång bara kommer att gynna konspirationsteori-anhängarna. Tänker också att mer kunskap är rätt väg, även om jag är orolig för effektiviteten i det när vi har ett sluttande plan med ett ökande kunskapsförakt, där kunskap relativiseras och åsikter ibland betraktas som kunskap. Lite uppförsbacke och knagglig väg, men ändå rätt väg.

När alla andra coronavirus-smittar innan insjuknande så kallar jag det absolut att man ljög. ALLT pekade på att det smittade innan insjuknande. Sverige var ett land som väldigt länge höll kvar i den villfarelsen, många andra länder gick man ut med att det smittade innan insjuknande. Det finns liksom inte en chans att de på riktigt trodde att det inte smittade innan insjuknande.

Syftet för mig är självklart. Folkhälsan. De värnade om den. Att alla skulle isolera sig totalt och ha fullständig panik är inte bra för folkhälsan, och man bygger heller inte upp immuniteten i befolkningen på det sättet. Som sagt, jag förstår syftet, det är inte problemet. Det kanske var rätt beslut, men det fick andra konsekvenser. Konspiratoriskt lagda människor fick helt klart vatten på sin kvarn.

Det hade varit skillnad om de hade sagt "vi vet inte". Men de sa istället att det inte smittar innan insjuknande. Skillnaden är enorm.
Vi gör nog olika analyser här - jag tror inte att de medvetet ljög men jag förstår hur du menar.

Du skriver att det fått dig att dubbelkolla saker som berör dig. Jag tycker nog ändå att det är lite sunt? Det är ju inte heller samma sak som det många gör: hävdar att staten vill en illa. Jag ser inte att konspirationsteoretikerna i mitt flöde resonerar som du, utan de hävdar fortfarande att covid var fejk och att vaccin dödar.

Jag är krass och stenhård när det gäller anti-waxxare... det är sanering av genpoolen. Ja, jag tycker synd om deras barn som blir drabbade, men det är så urbota korkat att det finns inte.

Min mamma kunde ha dött i polio. Det är inte så himla länge sedan och idag pratar vi inte ens om polio i Sverige, tack vare effektiva vacciner.

Jag är en av dem som är beroende av flockimmunitet mot mässling. Jag har bara en spruta och nu får jag inte ta det vaccinet eftersom jag står på immundämpande medicin. Men eftersom anti-waxxare är egoistiska och faktaresistenta idioter har sådant ingen betydelse för dem. De borde också få betala vartenda öre det kostar vården när de måste vårdas för en vaccinerbar sjukdom.
Jag är också en av dom som är beroende av flockimmunitet. Född 69 och fick aldrig mässling trots att min syster hade det. Jag har inte fått någon spruta.
Jag har MS och nedsatt immunförsvar på grund av min behandling. Jag får inte ta levande vaccin.
Även de vaccin som jag kan ta ger oftast väldigt dåligt skydd då jag inte bildar några antikroppar.

Att inte vaccinera sig/sina barn är så fruktansvärt själviskt!

...

Jag är inte vaccinerad eftersom jag hade mässlingen som 4-5 år gammal i början av 70-talet. Har för mig att det inte fanns då, för mina föräldrar var, tack och lov, noga med att ge mig de vaccin som fanns. Minns inte så mycket mer än prickarna och att jag fick ha mörkt i rummet för att ögonen var ljuskänsliga. Det här utbrottet har fått mig att tänka att jag borde kolla upp hur skyddad jag är, har för mig att jag läst att om man hade sjukdomen för så länge sen som jag så är man inte fullt skyddad.
Jag har också funderat på det här...
Jag är nog lite yngre än vad du är; hade mässling när jag gick i fyran 1981.
(Fö. den enda barnsjukdom jag har haft.)
I sexan (1983) hade vaccinet mot mässling, röda hund och påssjuka kommit och det tog jag.
Förhoppningsvis motar vaccinet i kombination med egna antikroppar mässlingen. ✊✊

Givetvis kan vi aldrig tvinga någon att vaccineras... men jag har NOLL problem med att vissa saker görs jobbigare för de som vägrar vaccinera sig mot tex mässling (vaccinpass för flygresor etc). De ska inte kunna jobba inom vården tex (jag vill inte ha en vårdgivare som inte tror på beprövad medicinsk vetenskap). De ska också få betala högre patientavgifter om de behöver vårdas pga sjukdomar de kunde vaccinerat sig emot.

Dvs om de vill göra livet jävligare för andra kommer det med konsekvenser för deras liv också.

Oavsett om FHM just ”ljög” eller inte så hävdade de också att barn inte kunde få covid, vilket liksom @SiZo s exempel är ett mycket märkligt antagande utifrån den samlade vetenskapliga kunskapen om coronavirus i stort vid tidpunkten uttalandena gjordes.

FHM har också genomgående underlåtit att samla information om folksjukdomen (ja enligt alla internationella studier [Svensk data saknas av uppenbara skäl] om förekomst, så är långcovid så vanligt att det klassas som folksjukdom) fast de studerat övriga effekter av pandemin på folkhälsan. Socialstyrelsen har också gått ifrån sina egna arbetsprocesser och underlåtit att diarieföra infinna synpunkter gällande deras kunskapsstöd för postinfektiösa tillstånd.

Jag tror också de ”råkat” välja en ”skyddande” linje i pandemin, skyddande för svår akut sjukdom, men som givit helt väntade konsekvenser i form av postviral sjukdom på nivån att det påverkar BNP. Detta försvåras (/förklaras?) såklart av att postvirala tillstånd är stigmatiserade och därmed underbeforskade så att felaktig kunskap om dem lever kvar decennier efter den avfärdats vetenskapligt.

Även mitt förtroende för myndigheter har sänkts avsevärt av pandemin och dess följder. Jag ser det också som helt symptomatiskt att de som inte fått livet helt förändrat av pandemin har lättare att försvara myndigheters uppenbart oinformerade val. Det har tyvärr visar sig att länder som resonerade annorlunda kring akut covid även dem svikit sina medborgare som fått livet helt förändrat av de långvariga konsekvenserna så jag menar inte att allt blivit frid och fröjd med andra resonemang tidigt i pandemin. Det finns en stark och ideologiskt grundad kunskapsresistens globalt sett hos myndigheter som hanterar postinfektiösa tillstånd (och folk generellt). Tyvärr. Innan någon frågar efter källa på det så riktar jag intresset till tex podcasten Marans andra säsong och vetenskapsbloggen virology av David Tuller (där kontroverserna kring den metodologiskt undermåliga PACE-studien som styrt tongångarna och åtgärderna kring postinfektiösa tillstånd åratal efter att den visat sig bristfällig och med rent fabricerade och felaktiga resultat) dissekeras med hög stringens). Det finns också en mycket omfattande hearing med anledning av ME-sjuka Maeve Boothby-O’Neills död där utdaterad kunskap anges som ett skäl till utebliven medicinsk vård.

Jag tar avstånd både från myndigheters (FHM, Socialstyrelsen, vård- och omsorgssystemen) och antivaxxares förhållningssätt till covid (smittsamma sjukdomar) och pandemin (pandemier) och för båda sidor är det brist på respekt för vetenskapen som är problematiskt. Men jag tycker samtidigt att myndigheters svek är långt mer problematiskt än enskilda privatpersoners.

Mässlingsutbrottet har jag inte alls satt mig in i.

Det hade ju funkat, om det bara drabbat dem själva. MPR-vaccin ges ju först efter ett års ålder, och det finns ju fall av spädbarn som smittats på sjukhuset. Så det kan ju drabba även de som vaccinerar både sig och sina barn, tyvärr.

Det hade ju funkat, om det bara drabbat dem själva. MPR-vaccin ges ju först efter ett års ålder, och det finns ju fall av spädbarn som smittats på sjukhuset. Så det kan ju drabba även de som vaccinerar både sig och sina barn, tyvärr.

Som sagt, jag tycker uppriktigt synd om barnen som drabbas. Men ja, jag inbillar mig att föräldrarna indoktrinerar sina avkommor, därav sanering av genpoolen. Sedan anser jag att det är helt rimligt med en orosanmälan angående barn som inte får vaccinerna som ingår i barnvaccinationsprogrammet.

Det är hårt men jag kan också säga att jag grinade när de ringde för att boka in mig för covid-vaccinering (jag var i första gruppen efter gamlingarna) och då insåg jag vilken oerhörd press jag levt under. Med immundämpande medicin och astma har jag med stor sannolikhet inte överlevt om jag fått covid. När då folk utan någon som helst relevant kunskap påstår att vacciner är farliga gör mig vansinnig.

Som sagt, jag tycker uppriktigt synd om barnen som drabbas. Men ja, jag inbillar mig att föräldrarna indoktrinerar sina avkommor, därav sanering av genpoolen. Sedan anser jag att det är helt rimligt med en orosanmälan angående barn som inte får vaccinerna som ingår i barnvaccinationsprogrammet.

Det är hårt men jag kan också säga att jag grinade när de ringde för att boka in mig för covid-vaccinering (jag var i första gruppen efter gamlingarna) och då insåg jag vilken oerhörd press jag levt under. Med immundämpande medicin och astma har jag med stor sannolikhet inte överlevt om jag fått covid. När då folk utan någon som helst relevant kunskap påstår att vacciner är farliga gör mig vansinnig.
Jo, nu menade jag inte barnen till föräldrarna som inte vill vaccinera, utan de barn som inte hunnit få vaccin än för att de inte är gamla nog och riskerar att drabbas för att nån annan familj vägrar vaccinera sig/sina barn.

MPR-vaccinet får man som sagt först vid 1 eller 1,5 års ålder, fram till dess är ALLA barn oskyddade och tappar vi flockimmuniteten och många slutar vaccinera sina barn så kommer det vara en reell risk för alla nyfödda under första året att dö av mässlingen, t.ex. Och det skrämmer mig rejält och gör att jag inte kan se det som så simpelt som att "de får skylla sig själva", för att det kommer drabba alla.

Jag har också funderat på det här...
Jag är nog lite yngre än vad du är; hade mässling när jag gick i fyran 1981.
(Fö. den enda barnsjukdom jag har haft.)
I sexan (1983) hade vaccinet mot mässling, röda hund och påssjuka kommit och det tog jag.
Förhoppningsvis motar vaccinet i kombination med egna antikroppar mässlingen. ✊✊
Både 1177 och Google säger att mina egna antikroppar är tillräckliga för livslång immunitet och att vaccinationen förstärker detta skydd.

Jo, nu menade jag inte barnen till föräldrarna som inte vill vaccinera, utan de barn som inte hunnit få vaccin än för att de inte är gamla nog och riskerar att drabbas för att nån annan familj vägrar vaccinera sig/sina barn.

MPR-vaccinet får man som sagt först vid 1 eller 1,5 års ålder, fram till dess är ALLA barn oskyddade och tappar vi flockimmuniteten och många slutar vaccinera sina barn så kommer det vara en reell risk för alla nyfödda under första året att dö av mässlingen, t.ex. Och det skrämmer mig rejält och gör att jag inte kan se det som så simpelt som att "de får skylla sig själva", för att det kommer drabba alla.

Ah, jag missförstod dig, flockimmuniteten är ju viktig av flera skäl. Sedan håller jag med dig i att det givetvis inte bara drabbar dem och att de därför borde få konsekvenser pga detta, som tex att de inte kan ha vissa jobb.

Det finns ju också barn som pga nersatt immunförsvar inte kan vaccineras med alla typer av vaccin (om en har nersatt immunförsvar kan en inte få levande vaccin som tex mässling).

En kollega hade också problem med en arm och det ökade sedan i 60 års åldern igen. Det verkar vara så med Polio att det som blev bättre kan gå tillbaka lite igen :(
Många virus fungerar ju så att de efter en utläckt infektion kan ligga vilande för att ibland av olika anledningar bli mer aktiva igen. Ibland i återfall av grundsjukdomen, ibland på andra sätt ex vattkoppor/bältros.

Jag är övertygad om att det har med utbildning och socioekonomisk status att göra. Min kollega som kommer från en sämre del av staden, uppvuxen med deltidspappa och alkoholiserad mamma, är väldigt vaccinskeptisk. Han är övertygad om att covidvaccinet antingen var en chansning eller om de visste vad de gjorde så var sjukdomen planterad. Han tog inget vaccin. Tack och lov så är hans sambo vettig så barnet får alla vaccin.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat