Massor av frågor!!

L

lill_flesky

japps, har många frågor nu när jag ska räkna ut foderstaten till pållan. här kommer dom:
Hur räknar jag ut Ca/P kvoten? Vad bör man ha som riktvärde?
Hur räknar jag ut energin? Och hur vet jag vilka värden min häst behöver? Min häst är ett arabiskt fullblod, 8 år, väger mellan 450-500 kg, går 5-6 pass iveckan, ganska hårt, lite fet nu efter sommaren, har inte jätte-lätt för att gå upp men har inte svårt att hålla sig i hullet heller, vad tror ni att hon behöver för energi?
Nu får hon lucern, funderar på att byta till breed, för-nackdelar? Hur mkt cirka behöver man ge av breeden? Några dl eller måste man upp i liter för att det ska ge effekt?

Ja, nu vill jag förståss ha massor med svar, så skriv på :)
 
Du har väl en höanalys? Jag PM:ar dig min fodersida, där hittar du svar på dina frågor.
 
Japp, fick den för någon vecka sen.
Jättetack för adressen! det är en riktigt supersida :D

Analysen:
Torrsubstans 84 %
Smrp 43 g/kg
Energi 7.5 MJ/kg
Kalcium 3.8 g/kg
Fosfor 2.2 g/kg
Magnesium 1.1 g/kg
Kalium 20.5 g/kg

Vi tog bara en analys i år, det var väldigt jämnt i skörden, jämfört med förra året då vi fick ta tre analyser med vääldigt varierande värden.
 
hmm, räknade ut kvoterna och så nu.
Räknade på att hon har behov av ca 70 MJ och 500 smrp, då blir det vell en kvot på 7.2 cirka gurka.
Tänkte mig att hon skulle få 8 kg hö och då blir det alltså 344 smrp och 60 MJ samt en Ca/P kvot på 1.7
Och till det svåra, vilka fodermedel ska jag använda för att få upp Mj och smrp? Tror ni att breed funkar och hur mkt måste jag ge? Bör jag hellre använda ex. lucern eller krafft protein? Om man kompleterar med ex. havre eller korn?
Vill ha massor med förslag!
 
VARFÖR ska du ha en kvot på 7,2? Missade jag något? De tär inte en växande unghäst och inte högdräktigt eller digivande sto, eller?

Du har ju ett bra hö, så varför krångla till det mer än nödvändigt? Hö, havre o kanske betfor skulle kunna ge UTMÄRKT foderstater till din häst, som jag ser det - utan att räkna men med ett ganska tränat öga... Höet du har har en kvot på 5,73, så det krävs inte alls mycket extra kraftfoder för att få till en bra foderstat med normalkvot = 6.
 
Jag tycker inte heller att din häst har ett behov på 500 smrp. Mitt förslag är:
8 kg hö
1 kg havre
0,3 kg betfor
inga mineraler, möjligtvis vitaminer om du vill ge det.
smrp/mj kvoten blir 6,1 (räknade med att din häst har ett behov på 70 mj)
ca/p kvoten blir 1,6
 
Hehe, överskatta mig inte nu, jag började med foderstatsräknandet i år :crazy: räknade liiite förra året men kan inte påstå att det var spec. mkt.

Men, om man "bara" ger hö och havre, så blir det vell bara 344 i smrp och det tycker jag låter lite? Har alltid fått höra att man ska ge runt hästens egen vikt i smrp, alltså runt 450-500 gram??
 
Nej det stämmer inte. Du ska ha minst 6 i kvot mellan protein energi. Du utgår alltid från vilket ENERGI behov din häst har, och räknar ut proteinet efter det. Alltså i ditt fall 70 x 6 = 420 g SMRP(minst).

Fick du inte min fodersideadress? Där kan du se hur du ska räkna..
 
Okej, måste ha missat det :crazy:
Ska nog skriva upp allting..
Men, då måste jag alltså fodra med proteintillskott? För på bara höet så blir det ju 344 gram.
Någon som vill rekmondera ngt? Ger lucern just nu, men det blir så stora mängder av det, så då äter pållan inte upp allt, så jag funderar på antingen breed eller protein. Mer förslag?
 
Du behöver ju bara ge havre för att komma över 6 i kvot. Och sedan kan du ju förstås ge några 100 g lucern också om du vill komma mer över.

Krafft protein/breed behöver du INTE fodra med.
 
ojoj, ni får ursäkta en förvirrad själv, men om man räknade 6*70 så vart det ju 420 smrp? Havre vill jag inte ge för mycket av, då hon blir fruktansvärt pigg och verkar dessutom bli tjock av det?
Men borde man alltså inte lägga till ca 80 g smrp då?

Och så en till undran, varför inte protein eller breed? Jag tänkte mer på om man ger ganska lite?
Lucernet måste man ju ge en del av, och det tar slut relativt fort, har inte direkt möjoligthet att köpa nytt så ofta, så då funderade jag om man kanske kunde välja något annat istället?
Ni får ursäkta om jag är tjatig, men ni vet, frågar man inte så lär man sig inget :)
 
Du behöver ju inte alls ge mycket lusern.. Det är ju en så liten mängd du ska kompensera för.

Har räknat åt dig.

Förslag 1.
8.5 kg hö
0.3 kg vetekli
0.4 kg havre

Detta ger 70 MJ, 433 SMRP och en kvot på 6,2. Mineralkvot på 1,4.

Förslag 2.
9 kg hö
0.2 kg krafft breed (om du nu så hemskt gärna vill ge detta dyra foder istället..)

Ger 69,5 MJ och 427 SMRP. Kvot på 6,1. Mineralkvot på 1,75.
 
Föst och främst; Tack för svaren nina! :)
Har ett eget förslag här, vad tror du om det:
8 kg hö
500 gram lucern
500 gram havre

När jag räknade på det så vart kvoten nästan precis 6, och 439 smrp, mineralkvoten visste jag int riktigt, vet inte hur mkt det är lucern, men det kanske står på din sida?

Annars låter ju ditt första förslag bra :)
 
Jadå ditt förslag blir så bra så. Du får en kvot på 6,36 förresten. Och mineralbehovet täcks och du får där en kvot på 1,8.

Så kör på det tycker jag! :)
 
va bra! Då finns allt foder hemme, så då kan man ju köra igång med denna foderstaten direkt :) Tack för alla tips och all hjälp! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 065
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 368
Senast: mackan
·
Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
1 966
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp