Bukefalos 28 år!

Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

P

ponny_

I vårat stall har vi en mysig hage där hästarna har fin mark utan gegga och annat jobbigt underlag.
Mjukat och bra för hovarna.liksom fjädrande mark.
Inget el eller så endast trästaket.
Växer dock gräs i den samt runt om kring och vi kan även ha hästarna vid stallet på bete.

Hagen är ej jätte stor.:confused:

mellan 60-80 meter x 20 meter.

Skall bygga ligghall och så.

Skulle denna passa som lösdrift?

Just nu har vi att hästarna går in men de vill vara ute mer.
Vad tycker ni?

Hur många kvadrat blir följande mått

Långsidan 80 meter
kortsidan 20 meter.

ca mått.

Ligghallen 11 kvadrat.
Kommer att gå 2 shettisar och en storhäst i detta.
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

weee,
Fick svar idag av djuskyddet.
Finns inga krav på hur stort eller litet en hage skall vara,
utan dem skall kunna röra sig naturligt i alla gångarter.
Det kan dem hos oss.
Så nu blir det att bygga upp en lösdrift men möjlighet till box.

=):banana: :idea: :)
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

För liten ligghall!

Enligt min snabba kalkyl ska du för stor häst ha 9m2 i box, för shettisar 4m2 per box = 9 + 4 + 4 = 17m2.

Vid ligghall krävs 80% av boxutrymmet, vilket ger minst 14m2.

Så bygg ordentligt redan från början, gärna för en "extra" häst.
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Hagen ska vara, enligt mig och även enl jordbruksverket tror jag, minst 1 hektar per häst som ska gå i hagen. Ffa om hagen ska hålla för bete under sommaren.

Kanske är det undantag för hästar i så smått format som shettisar. Jag föreslår att du ringer till djurskyddsmyndigheten och frågar.

OBSERVERA att "Stor häst" är häst över 160cm. Annars är det "Liten häst". Måttbestämmelser: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Hagen ska vara, enligt mig och även enl jordbruksverket tror jag, minst 1 hektar per häst som ska gå i hagen. Ffa om hagen ska hålla för bete under sommaren.

Det finns inga regler om hur stor en hage ska vara, varken för lösdrift eller installade hästar. Man måste ju inte ens ha en hage, för den delen! :crazy:

Om det nu skulle vara 1ha/häst som gäller, hur skulle det då se ut i stan? På vissa ridanläggningar delar 20 hästar på ett par småhagar på ex 10*15m... Helt lagligt dessutom.

Sedan är det självklart bättre ju större hage hästarna har, våran vinterhage är bara ca 1ha (till 2 hästar, men vi har som mest haft 4 där utan problem)
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Jag pratar om lösdrift och jag skev att jag trodde att var vad som gällde. Så är det tydligen inte, inte ens när det gäller lösdrift.
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Nej, det är ju inte det.

Jag skulle gärna se en regel om hagstorlek, nu går så många hästar i allt för små hagar. Att sätta gränsen till 1ha/häst vore förödande dock, då skulle betydligt färre hästar kunna njuta av fördelarna som en lösdrift ger! Hellre lösdrift i en ngt mindre hage, än box 14h och samma lilla hage (eller en ngt större också, för den delen!)10h! (På vilkor att underlaget och lösdriften är bra)
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Som Sjoberga skriver så är ligghallen för liten! Har mina hästar på lösdrift och deras ligghall är 32kvadrat för två hästar (nordsvenskar) och då de har varit väldigt förtjusta i den så skulle jag önska en ännu större ligghall!
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Japp, håller med! Den planerade ligghallen är för liten!

Mina två nsv (räknas som små hästar...:crazy: ) delar på 21 kvadrat. Vi har ytterligare 11kvadrat men där har vi stängt och använder som box nu då de ändå helst vill stå PÅ varandra! ;) .
 
Sv: Måste bara fråga. Ang lösdrift.Behöver svar

Håller med där. En hage är alltid större än en box och därmed bättre för hästen OM den inte överfylls med hästar. En trång lösdrift skapar också problem och är man då "ny" inom detta så kanske man vänder om och väljer stall igen. I tro om att detta med lösdrift inte fungerar - varpå lösdrift får dåligt rykte. Och med tanke på att det redan är en aning tveksamt för många så tycker jag att det vore synd. Fö tycker jag att hagar ska ha viss storlek även för installade hästar.

Vissa bestämmelser borde finnas tycker jag, sen att det kanske inte kan vara 1 hektar/häst är en annan sak. Ska det inte finnas bete räcker det kanske med mindre. Men man ska veta att en häst som inte kan röra sig mycket, som står i en för liten hage men utomhus, den vandrar inte som den ska och kanske då inte heller klarar av att vara ute året om. Det ena förutsätter det andra. Och jag tror att vi behöver mer erfarenhet innan vi kan sätta ut ett "mått" som tar hänsyn till alla auspekter inom detta.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: kippskodd
·
Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 288
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: Hoppsin
·
Anläggning Hallå! Behöver ett svar, och frågar då er andra kloka människor. Min erfarenhet gällande lösdrifter/ligghallar är bristfällig...
Svar
9
· Visningar
1 933
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp