Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

När det gäller spriding så finns den naturligtvis alltid. Blir något större vid förstagenerationskorsning o enormt mtgt större vid en andragenerationskorsning.
PL

En sak som jag inte kan förstå , många säger att uppfödarna inte tjänar några pengar på sin uppfödning . KLart att dem måste gjöra , ingen normal funtad människa låter sitt hem bli helt nedslitet av Kenneln och lägger ner massvis med pengar BARA för att det är KUL ..nää det stämmer inte .
Minns för X antal år sedan när jag var Grand Danois tik ägare , meriterad fin tik , många frågade varför tar ni inte en kull på henne ( vi gjorde alldrig det dock ) satt och räknade på alla kostnade , foder , vac , registrering , id märkning av 8 valpar , jag skulle få en bra slant över när alla var sålda då dem skulle kunna säljas för ett bra högt pris. Så alla uppfödare får in pengar på valpar ...dem kan ju inte bedriva välgörenhet och gjöra detta för att det är så kul att städa efter en kull med valpar dagligen i 8 veckor.

Kan lova dig att mina föräldrar gick inte plus på min hobby, och jag kommer inte göra det när jag tar upp den själv nästa gång.

Men jag är villig att lägga ut dessa pengar för att jag tycker det är kul och det jag älskar. Hunduppfödare vill hjälpa rasen dom tycker om och älskar, vill se att den blir frisk och göra ett bra avtryck i rasen. Sen är eventuella tävlingsmomentet spännande och man lär känna många nya människor som blir ens vänner. När jag bodde hemma höll stora delar min umgängeskrets på med samma hobby.

Där är några anledningar till varför man lägger ut så mkt pengar på sin hobby men får se lite tillbaka.

Fast det kan man ju aldrig veta hundra. Och det är ju bara att se på föräldrarna hur dom är och göra en gissning. jag vet renrasiga hundar från samma kull som har extremt olika aktiveringsbehov. Tex min Rottweiler. Han och hans bror är som natt och dag. Det gäller att använda vett och förnuft inom all avel. Men att döma ut alla blandraser, det är bra knäppt, med tanke på hur mycket RIKTIGT dålig rasavel vi har.

Om det är så stor skillnad på syskonen får det mig att fundera på vad uppfödaren hade för mål med sin avel?

Men att döma ut alla blandraser, det är bra knäppt, med tanke på hur mycket RIKTIGT dålig rasavel vi har.

Fast jag tycker det blir väldigt märkligt när man rättfärdigar blandisavel med argumentet att det finns en del väldigt dålig renrasavel.
Anta att någon korsar en eng. billdog med en "kines", blir inte blandisaveln då också RIKTIGT dålig?

Detta är ju faktiskt inte bara på just dessa hundar, i just denna kull, utan är något dom händer titt som tätt. Du menar att bara för att man avlar på renrasiga hundar blir alla i kullen likadana vad gäller mentalitet,fysik samt aktiveringsbehov? Samtliga blir vad dom är avlade för och perfekta?

Självklart, men jag har aldrig förespråkat att man ska blanda raser hej vilt. Men jag håller inte med om att all blandrasavel är dålig. Det finns dålig blandras avel, och det finns dålig avel inom de rena raserna. Förnuft borde styra bägge! Men så är inte fallet.

Du verkar hela tiden missa att jag och flera med mig som är emot dagens blandrasavdel inte för den delens skull är för all renrasavel. Vi är för sund, kontrollerad avel. Något som i dagens läge inte är möjligt med blandrasavel. Det fungerar i många fall inom renrasaveln men inte i alla och där håller jag med dig, DET är lika förkastligt om inte värre än blandrasavel.

En hund är en hund. Dålig uppväxt är det man kan skylla på. Kanske mer oansvariga i det stora hela som har köpt blandraser bara för att dom är billiga. Tror dock mest det handlar om tuffare raser tex Amstaff och Rottis, Dobermann osv. Där ska man skylla på människan och yttre påverkan. Det kan lika gärna vara där problemet sitter som hos hunden själv.
Men här tycker du ju att det är ägarnas fel när tokkorsningarna inte fungerar!
PL

Du menar att bara för att man avlar på renrasiga hundar blir alla i kullen likadana vad gäller mentalitet,fysik samt aktiveringsbehov? Samtliga blir vad dom är avlade för och perfekta?

Om man avlar på två hundar av samma ras som passar bra ihop - ja, då lär avkommorna bli väldigt lika varandra. Avlar du världens slöaste, men snyggaste rottis med världens mest energiska, fula rottis, ja då lär avkommorna bli ojämna. Det finns variation även inom samma ras och en bra uppfödare ser till långt mycket mer än "Åh, en hane av samma ras, bra! jag parar min tik och reggar avkommorna". Som exempel kan nämnas att alla valpkullar jag följt från början till där de är nu (vilket blir minst 5 kullar) har varit väldigt jämna. Vissa kullar har fått varierande exteriör och då kan man lätt se "Okay, den har fått det där från moderns sida och det där från faderns sida", men mentalt? väldigt lika allihop.

Typ alla som vill syssla med bruks?

Vet inte om du läste mitt tidigare inlägg. Att stoppa de raser som tillhör de osunda från att komma in i utställningsringarna var det jag hänvisade till. Bruksraserna ligger inte i den zonen. Det finns ingen statistik på att bruksschäfrarna har en bättre sjukdomsstatistik än utställningsvarianten utan där är det nog dags att sätta en nagel i ögat på domarna. Be dem läsa rasstandarden och följa de vinklar som är angivna där. Likadant med Boxern. Inte tillåta de korta nosarna som man ibland ser t ex.

Sen är det inte helt sant att utställningarna kan skyllas för osunda hundar. Snarare de som ställer ut och domarna som dömmer.

Ja, är det inte det som är utställningar? De som ställer ut och de som dömer?
Gå in på www.bassethound.se/ klicka på avelshanar och jämför 1958 - 1968 med 1999 - 2003. Vad tycker du om den aveln? Jag är ganska säker på att det inte är jägarna som tagit fram denna groteska hund med överflödig hud. Det är utällningarnas "förtjänst". Vilken hund tror du mådde bäst i sin kropp? Detta, i mina ögon vidriga avelsarbete, skedde på drygt 30 år. Hur tänker dessa "seriösa" uppfödare om sitt avelsarbete. Förbjud rasen på utställningar är mitt förslag.

PL torde väl vara patella luxation tror jag.

Exakt. Och jag har aldrig påstått att det är kopplat till hd, jag tog det som ett problem som inte försvinner av blandrasavel sålänge man mixar raser med samma problem- oavsett vad problemet är. Om nån förstår ;)

Många ärftliga defekter nedärvs recessivt vilket innebär att man oftast minskar risken för dessa när man korsar olika raser.
PL

Gäller inte detta bara vid 2 olika raser? Eller du kan mixa 5 och få samma recessiva resultat? Försvinner bara det recessiva om man blandar in en schäfer i ex vis en schäfer/labbe mix?

Kan du nämna några som har "höjts till skyarna"?

Med namn? Givetvis inte. Jag känner inte dem. Men jag tycker det är att höja till skyarna när folk säger "Blandraser är friskare än renraser" tex. Då höjer man upp blandrasaveln på ett sätt den inte förtjänar.

En hund är en hund. Dålig uppväxt är det man kan skylla på. .

Skylla på var ordet, men det är sällan anledningen.Ta min egen hund tex som uppvisar ett ytterst tveksamt beteende vid stora vägar. Det har jag jobbat dagligen med i tre år, och hon uppvisar nu ett hyfsat normalt beteende. Kan jag skylla det på uppväxt och att det har "hänt nåt hemskt vid en väg"?
Ja, om jag ville, men det är inte sant. Det har inte hänt nåt, det saknas helt enkelt nån bit där och det syns inte till vardags förutom i vissa situationer.
Jag läser dagligen här på buke om hundar som spelar ut hela sitt rädsleregister vid möte med stora hundar, eller på nyårsafton eller vid sophämtning eller gudarna vet vad. Om man ser dem för de brister det är skulle avelsarbetet vara lättare.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 120
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka