Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

En hund är en hund. Dålig uppväxt är det man kan skylla på. Kanske mer oansvariga i det stora hela som har köpt blandraser bara för att dom är billiga. Tror dock mest det handlar om tuffare raser tex Amstaff och Rottis, Dobermann osv. Där ska man skylla på människan och yttre påverkan. Det kan lika gärna vara där problemet sitter som hos hunden själv.
 
Sv: Måste bara fråga

Om det inte blir bättring måste de helt enkelt utesluta se värsta raserna.

Håller helt med och ett sätt är att som valpköpare helt enkelt avstå att köpa valpar från uppfödare som avlar fram defekta raser som mops, bulldoggar med flera raser. Det finns så pass många friska raser så att det borde finnas en ras som passar varje valpköpare i a f.

Gabbi skrev:
Blandrasavlare höjs ju ibland till skyarna.
Kan du nämna några som har "höjts till skyarna"?
 
Sv: Måste bara fråga

Men varför skulle man inte kunna sträva efter detta även i blandrasavel? För mig är det inte okay att avla på C eller D höfter, någonsin.Men inom vissa raser är det helt okay, då renrasiga.Vilket ju är skit rakt av.

Om en blandis som har A på sina höfter, men med 2 kullsyskon som har C samt även en förälder vars kullsyskon har HD problem. Hur kan den då vara bättre för godkännande av registrering om renrashunden som har C vars syskon samtliga är fria?

Registreringen i sig spelar väl mindre roll i sammanhanget. Om man avlar blandraser med föräldrar som är fria i tex höfter och kullen blir bra så är dom ju bättre än en renrasig SKK reggad mastiff med c höfter vars föräldrar hade detsamma.
Det håller jag inte nödvändigtvis med om. Är blandningen en BC/drever tycker jag nog att den renrasiga har det bättre ställt ändå. Det kan tjatas till leda om blandrasernas fysiska fördelar, men mentalt är de ofta tveksamma.

Självklart ska alla hundar reggas, men jag menar att en renrasig hund i SKK inte alltid innebär att dom gör allt för aveln rent fysiskt eftersom det godkänns avel på tex dåliga höfter hos renrasiga hundar. Renrasig avel inom SKK betyder inte automatiskt att man får en bra hund då alla möjliga brister godkänns. Blandrasavlen behöver faktiskt inte alls vara ren skit. Jag har ju som sagt i princip bara träffat trevliga friska blandisar. Kan tyvärr INTE säga detsamma om alla renrasiga hundar jag träffar på.

Men genetiken är inte så enkel. Generellt sätt så nej, jag samtycker inte med avel på hundar med HD fel. MEN! Man måste även ha i åtanke att om rasen är liten numerärt så måste man kanske se över den regeln och tillåta detta vid enstaka tillfällen för att utöka avelsbasen. Å andra sidan kan jag då tycka att utavel är ett alternativ om HD problemen är katastrofala-men tyvärr finns inte alltid en matchande ras rent mentalitetsmässigt som man kan utavla med.

Jag har i princip bara träffat blandisar som inte är vad de bör i huvudet. Kan folk sluta tjata om sin egna erfarenheter nu om blandraser och se till fakta istället? Uppenbarligen har alla olika erfarenheter av blandisar och renraser.

Och vad ÄR en trevlig hund? En som är snäll och gullig? En som är superenergiesk och vill jobba jämt? En som är lugn och har världens högsta retningströskel? Även den frågan är EXTREMT subjektiv.
 
Sv: Måste bara fråga

Jag är fortfarande inte för blandrasavel hej vilt. Tar man två renrasiga individer tex och parar dessa så finns ju all sjukdomshistorik osv i SKK på föräldrarna.

Men isåfall är ju renrasaveln en förutsättning för blandisaveln.. :cool:


PL: Ska man gå efter att exv hd är recessivt o man kan undgå det genom blandrasavel förutsätter ju det en genomtänkt sådan avel- parar man två raser där hd existerar är man ju på ruta ett. Och så ser det ju ofta ut- både schäfer o rottis är ofta med i korsningar, bägge har hd-problem.. chihuahuas korsas ofta med annat smått med PL-problem, ta pomeranian/dvärgspets som exempel.

Jag tror att blandisaveln sällan är så genomtänkt att nån tänkt att jaha den här tiken är skitfin testad osv o skulle kunna ha problemet X längre bak. Då letar vi reda på en hanne som motsvarar hennes egenskaper, bättre där hon är lite sämre osv, som kan ha nåt helt annat fel längre bak så vi inte kan dubbla det..

Sen är det ju fakta att många blandisar blir svårsålda eller omplac, kollar man hundstall osv är det sällan de med en meter lång stamtavla bakåt man hittar där. Som chihuahua, hur många köpte inte en "renrasig utan Papper" chi eller kanske en "87% chi" när det var boom o svårt få tag i valpar? O hur många av dessa små söta valpar blev runt 7 kilo o liknade mer en dvärgpinne med.. terrierhuvud? O hur många har inte köpt nån riktigt gatukorsning som sen.. börjat valla ihop köksmöblerna när familjen är på jobbet? (Det är BC i ruskigt många korsningar tycker jag med tanke på att det inte är världens vanligaste ras direkt.)

Hade blandrasaveln skett mellan renrasindivider med full hälsokoll o med en tanke bakom om en trevligare/bättre slutprodukt, alla tester som ska göras på valparna, all information inläst så uppfödarna är pålästa, bra koll av valpköpare, uppföljning av valparna med tester o gärna avelsspärr på dessa för att utvärdera kullen o inte få nån vidare-avel med några raser till, då kanske. Och givetvis bra papper på allt så inte köparna blir blåsta, dolda fel-försäkring etc. Och mkt info till köparna om vilken typ av hund det kan tänkas bli. Då kan jag köpa att man kan tänka sig blandrasavel.

(Lite ot: Jag kan förstå att man ogillar utställningar med tanke på mkt snett som kommit fram, men rota i det problemet då, som man börjat med inom chihuahua. Att helt skita i planerad avel lär knappast vara en lösning. Och att göra radikala förändringar med vissa raser är klart läge. Men varför skapa fler?)
 
Sv: Måste bara fråga

Om det inte blir bättring måste de helt enkelt utesluta se värsta raserna.
Så länge de sanktionerar avel som är olaglig så har de inte mitt förtroende.
PL

Frågan är hur det skulle ske i praktiken. Att belägga vissa raser med registreringsförbud? SKK kan varken förbjuda avel eller import. Rasfantasterna kan säkert hitta vägar att registrera i hundrasens hemland eller ordna egna stamtavlor.

SKK som förening kan inte bestämma någonting angående andra länders raser, utom genom att lobba i internationella sammanhang, ett segt jobb som tar åratal. Frågan är hur välkomna de blir i internationella sammanhang om de vägrar registrera vissa raser?

Visst, många raser är rent åt :devil: och jag tycker definitivt att mycket behöver göras. Slå ihop vissa raser igen som från början delats upp pga någon mindre skillnad, som norwich- och norfolkterrier? Ge upp vissa raser som det finns för få individer av för att det ska fungera i längden? Korsa in individer av nära besläktade raser för att bryta en nedåtgående trend, som vissa stövarraser? Ha rekommendationer för hur många avkommor en viss hund har och inte avla för mycket på enstaka linjer utan försöka få så många olika hundar som möjligt i avel, som isländsk fårhund? Det finns alternativ som är bättre än att korsa hundar hejvilt.
 
Sv: Måste bara fråga

En hund är en hund. Dålig uppväxt är det man kan skylla på. Kanske mer oansvariga i det stora hela som har köpt blandraser bara för att dom är billiga. Tror dock mest det handlar om tuffare raser tex Amstaff och Rottis, Dobermann osv. Där ska man skylla på människan och yttre påverkan. Det kan lika gärna vara där problemet sitter som hos hunden själv.

Fel.

Tro mig, jag ÖNSKAR verkligen att det vore så som du beskrev, men världen är komplexare än så. Genetik och nedärvning utgör alltid grunden för en hunds både fysiska och mentala förutsättningar. Man kan göra mycket med en hund, men aldrig eliminera nedärvda beteenden.
 
Sv: Måste bara fråga

Vad menar du med att "en hund är en hund"?
Menar du att hundar blir vad man gör dem till?

Min blandrashund var en korsning mellan två stora hundar från två raser med liknande mentalitet och liknande användningsområden. Hans föräldrar var snälla båda två. Han blev ändå inte alls vad jag hade tänkt mig. Hans mentalitet och aktiveringsbehov stämde inte alls in med någon av de raser sig han hade i sig.
Visst älskade jag honom men jag gör inte samma misstag två gånger. Den här gången har jag en renrasig hund som uppfyller alla mina önskemål vilket gör det väldigt enkelt att ha hund.
Med tanke på vad det kostar och vilken tid det tar att ha hund (blandras som renras) gör att jag vill att det ska vara enkelt och roligt att ha hund i 10 år framöver.
 
Sv: Måste bara fråga

Så du menar att när tokkorsningar inte fungerar så är det bara ett hanteringsproblem??!!
En bra hund skall vara hanterbar av en normalt vettig människa med undantag för vissa raser för speciella ändamål som fordrar mer kunskap.
Visst kan man korsa BC/Rottis o sen skylla på köparen när det inte fungerar men det är minst sagt oseriöst. Många korsningar har helt enkelt inte en plats på kartan.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

Naturligvis. Det är lättare att kolla inom SKK. Därför vore en blandrasförening ett bra initiativ. Men bara för det kan inte blandrasavel uteslutas helt. Det är så nya raser tas fram. Alla hundar är i grund och botten blandraser. Som köpare ska man alltid undersöka hundens härstamning och sjukdomshistoria. Oavsett ras. För rasaveln kan faktiskt vara rätt sjuk i många fall. Där utseende och annat går före mycket annat. Det är inte okay.

I Sverige får man i dagsläget inte plocka fram nya raser. Sedan det argumentet att hundar långt bak i tiden är blandraser funkar liksom inte.
Om raserna var unga, så fine. De flesta har dock hundra år eller mer på nacken och under den tiden hinner det bli så pass homogent att det är för långt ifrån att jämföra.
 
Sv: Måste bara fråga

En hund är en hund. Dålig uppväxt är det man kan skylla på. Kanske mer oansvariga i det stora hela som har köpt blandraser bara för att dom är billiga. Tror dock mest det handlar om tuffare raser tex Amstaff och Rottis, Dobermann osv. Där ska man skylla på människan och yttre påverkan. Det kan lika gärna vara där problemet sitter som hos hunden själv.

En Rottweiler är en hund som ska ha mycket allvar och en väl kontrollerad aggressivitet, som den inte ska plocka fram under normala omständigheter. Blandar man den med en hund av en ras som har mycket nerver, snabba reaktioner och en mental profil som är si och så, kan det bli katastrof - en skarp, aggressiv hund som samtidigt är nervös och snabb i reaktionerna. Dvs en hund som biter när det krisar. Det är så den hundens psyke ser ut och inget som formats av ägaren.
Till exempel.
 
Sv: Måste bara fråga

Så länge SKK är en övergripande organisation har de naturligtvis ett övergripande ansvar som de i dagsläget inte tar.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

Varför ska man ställa högre krav på en renrasuppfödare än en blandisuppfödare? Upplys mig!

För att de medvetet avlar hundar för försäljning.

De blandrashundar jag kommit i kontakt med har vart av typen "tjuvparning" och således inga planerade kullar.

Alla som medvetet avlar hundar ska man ställa krav på tycker jag.
 
Sv: Måste bara fråga

Frågan är hur det skulle ske i praktiken. Att belägga vissa raser med registreringsförbud? SKK kan varken förbjuda avel eller import. Rasfantasterna kan säkert hitta vägar att registrera i hundrasens hemland eller ordna egna stamtavlor.

Ett bra förslag. Vem vill köpa en dyr renrashund som inte går att ställa ut här i landet? Jag anser att det i de flesta fall är utställningar som gör att vi får felaktig avel. Ju extremare desto populärare. Någon måste gå i spetsen och sätta stopp för osund avel och varför inte SKK? De hundar som tillhör en ras som anser som felavlad får helt enkelt inte ställas ut på SKKs utställningar.
 
Sv: Måste bara fråga

Nej HD är inte recessivt!
Om du med PL menar LegPerthes så har det troligen inget som helst samband med HD.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

JAG vill köpa en dyr renrashund som inte nödvändigtvis går att ställa ut.
Ta tex schäfer där det finns en bruksgren och en utställningsgren. En bruksschäfer skulle inte platsa i ringen me jag är tvärsäker på att många skulle kunna tänka sig att investera rejält med pengar i rätt hund.
 
Sv: Måste bara fråga

De blandrashundar jag kommit i kontakt med har vart av typen "tjuvparning" och således inga planerade kullar.

Kolla en sväng på blocket så ser du en drös blandraser som troligtvis inte varit tjuvparningar OCH även annonser där det står "korsning mellan blabla och blabla planeras" samt "Nu är blabla och blabla parade och valparna kommer då och då" m.a.o. inte "Min hund råkade bli parad". Dessutom, med tanke på att det dagligen kommer in över 130 hundannonser på blocket, där de flesta är blandraser och väldigt många är hela valpkullar, skulle det innebära att de flesta hundägare är oansvariga och har förbannat dålig koll på sina tikar när de löper samt väljer att inte ge abortspruta till tiken. Tror du verkligen att folk är SÅ dåliga/oansvariga?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 144
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Verdandi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 138
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17
  • Sköra mungipor

Omröstningar

Tillbaka
Upp