Bukefalos 28 år!

Måste byta bredbandsleverantör, men till vad?

Jag backar upp påståendet om din WiFi-uppkoppling försvinner nu och då, så har du mer och andra problem än att Internet är borta.


Och ComHem var leverantör också innan?
Hur accessades Internet då? ADSL? Mobilt bredband?
Det har alltid varit ComHem, det har kopplats med en sladd? Oftast så finns anslutningen i min lista men det finns ingen internetanslutning
 
Att ComHems bredband krånglar är väl ingen direkt nyhet. I de gamingkretsar jag hänger är det inte helt ovanligt att förstå frågan när någons Internet krånglar är "Har du Comhem eller?".

Om du alltid hittar ditt trådlösa men har krångel med själva internetuppkopplingen låter det som att det är hos din ISP det brister ja.
Beroende på problem är det ju dock inte säkert att det kommer lösa sig om du byter, men jag hade personligen provat.
 
Kan du ens byta förresten ? Om man bor i tex BRF/hyreslägenhet kan det vara svårt att byta, beroende på hur avtalet ser ut.
 
Enkelt sagt, WiFi fungerar långsamt/bryts/Inte alls är inte lika med "Det måste vara en driftstörning".
Att wifi fungerar dåligt sitter alltför ofta i dåliga förutsättningar för wifi i hemmet.
Driftstörning = fel i nätet som påverkar signalen som kommer utifrån och in till vägguttag/fiberbox (och påverkar oftast fler personer i området än en.)

Sen beroende på vad det är för nät, fiber eller t.ex Com Hems koax, "3 hål i väggen", så kan det vara olika felorsaker.

Att supporten alltid ställer samma frågor beror på att dom flesta som ringer support är folk som är totalt tekniskt handikappade, de som inte ens vet att de har en router för "det bara funkar och det har det alltid gjort. Så jag vet inget om nån rojter."

Och av den enkla anledningen att folk ljuger.
Folk tenderar att både överdriva och rent av ljuga så ja, tyvärr kommer standardfrågorna "Har du startat om/kollat kablar/etc" nog alltid finnas kvar.
 
Om routern är frisk så försvinner inte wifianslutningen då och då, utan förblir nåbar och synlig helt oavsett om internetuppkopplingen ut mot omvärlden fungerar eller ej. Och vice versa; försvinner wifianslutningen ibland så är det routern som är första länken att felsöka/åtgärda oavsett internetleverantör. (Sen är det förstås ofta internetleverantören som tillhandahåller router, och då behöver ärendet likväl gå den vägen - även om det rent definitionsmässigt inte är någon internetdriftstörning.) Routern kan behöva uppdateras, eller helt enkelt bytas ut.
 
Jag jobbar med två killar som varit fältsupporttekniker hos Bredbandsbolaget.
De har berättat om slutanvändare med olösbara problem för telefonsupporten, där de fått göra hembesök. En gång hade routern drattat i golvet från hög höjd, så att antennfästet lossnat. Routern hade lyfts tillbaka upp i hyllan, och antennen lagts bredvid. Det var ingenting som det nämdes om i felanmälan, och slutanvändaren hade ingen aning om att nåt hade lossnat.

Där var det också dålig WiFi och uselt Internet.
Det blev lite bättre surfning med en utbytesrouter placerad på 30cm höjd från golvet, uppskruvad på ett väggfäste.
 
Om routern är frisk så försvinner inte wifianslutningen då och då, utan förblir nåbar och synlig helt oavsett om internetuppkopplingen ut mot omvärlden fungerar eller ej. Och vice versa; försvinner wifianslutningen ibland så är det routern som är första länken att felsöka/åtgärda oavsett internetleverantör. (Sen är det förstås ofta internetleverantören som tillhandahåller router, och då behöver ärendet likväl gå den vägen - även om det rent definitionsmässigt inte är någon internetdriftstörning.) Routern kan behöva uppdateras, eller helt enkelt bytas ut.

Hur kan du vara tvärsäker att det är fel i sändarenheten (routern) och inte i mottagarenheten? (Dator/surfplatta/mobil)

Jag vet att det är lätt att skylla på att allt är routerns fel, men vad är det som inte säger att det är fel i mottagarenheten?

Säg att WiFi "försvinner" men det hjälper att slå av och på wifi i enheten, så fungerar det igen. Men har alltså inte rört routern, men ändå skulle det vara fel i routern?
 
Jag vet att det är lätt att skylla på att allt är routerns fel, men vad är det som inte säger att det är fel i mottagarenheten?
Jag uppfattade det som att TS använder både laptop och mobil, och då är det inte sannolikt att båda enheterna har problem. Inte omöjligt, men inte sannolikt imho.
Strängt taget behöver ju inte någon del vara defekt, det kan ju räcka med en kanalkonflikt med något annat (eller en granne) på wifisidan.
 
Hur kan du vara tvärsäker att det är fel i sändarenheten (routern) och inte i mottagarenheten? (Dator/surfplatta/mobil)

Jag vet att det är lätt att skylla på att allt är routerns fel, men vad är det som inte säger att det är fel i mottagarenheten?

Säg att WiFi "försvinner" men det hjälper att slå av och på wifi i enheten, så fungerar det igen. Men har alltså inte rört routern, men ändå skulle det vara fel i routern?
Förutom det @Snubbelfot säger så är det oftast routern som krånglar snarare än datorn i de där fallen. Ffa om det är en router från ens ISP, för det brukar ju inte vara högkvalitativa saker direkt.
 
Alla jag känner som har comhem klagar, desutom är många fast med skiten å kan inte byta.
Själv har jag Banhof å är så nöjd. Problem ytterst sällan, när det är problem med driften så säger dom det när man ringer supporten innan man ens kommit till telefonkön. Haft 1-2 veckor i rad där jag haft problem vid samma tid i ungefär en timme mitt på Dan. Enda problemet jag har haftmed dom.
 
OM man landar i att det finns anledning att byta internetleverantör, så har jag också varit väldigt nöjd med Bahnhof de senaste tre åren. Stabil prestanda och smidig lösningsinriktad kommunikation, dessutom fortfarande en uppfriskande hållning kring integritetsfrågor.

Ärligt talat har jag varit nöjd även med Telias tjänsteleverans de 20+ åren dessförinnan. Däremot saknar Telia förutsättningar för en strukturerad och effektiv ärendehantering när väl något faller utanför ramarna - när ett fel uppkommer eller något särskilt behöver hanteras. Då hamnar man närmast förutbestämt i Dantes kundtjänstinferno, där ens ärende är dömt att bollas mellan ett antal lika ovetande som okunniga och oengagerade avdelningar, där ärendehanteringssystemen gör att handläggare bara svårligen kan se föregående handläggares åtgärder, och där ett ärendes samlade historik är omöjlig att överblicka, tills dess man som kund resignerar och släpper frågan. Been there, done that, got 10+ t-shirts.

Men när det funkar, så funkar det bra. :meh:
 
@Snubbelfot Min senaste erfarenhet av Telia är faktiskt god! Till skillnad från många andra genom åren.

Min digital-tv dog en fredagkväll, jag ägnade resten av kvällen samt lördag morgon åt att genomföra deras felsökningsscheman flera gånger. Svor så att tapeterna krullade sig hemma, minns inte om telefonsupporten var stängd eller om jag bara inte orkade hamna i ditt inferno. Men till slut kontaktade jag dem på messenger och efter att jag försäkrat dem om att jag gjort allt de föreslog flera gånger så återkom de med: ”vi har kollat nu, felet är hos oss, vi gör en mindre uppdatering hos dig så pröva om fem minuter igen”. Halle-fucking-lujah!
 
Jag har, som första jobb för hundra år sen, suttit i support hos ComHem. Och 9/10 gånger har faktiskt dom som ringer in INTE provat starta om routern. Och när dom gör det så funkar allt. Så det är inte stackarna som jobbar på ComHem som är idioter, det är 90% av alla som ringer in :rofl:

Visserligen jobbade företaget jag arbetade för så att dom inte ville ge någon tillsvidare så det var mycket ny personal hela tiden, så kvalitén var inte toppen direkt.
 
Givetvis så säger jag inte att det aldrig är fel i leverantörens utrustning, men det är inte så ofta som folk vill ha det till.

Com Hem har haft både bra och dålig utrustning, liksom de flesta operatörer.
Och ja det är ganska standard grejer man får med. För skulle vi ha marknadens bästa grejer så skulle inte det vara bra heller för då skulle vi inte kunna bjuda på utrustningen och det skulle inte vara bra heller, eller så skulle de vara för avancerade så slutkund skulle inte vara nöjd i alla fall.

Saker behöver dock inte vara trasiga, kan ju vara en enkel inställning som blivit fel med, men förutsättningar för bra wifi blir sämre hela tiden, framförallt eftersom att folk använder wifi mer och mer till allt möjligt.

Folk saknar dock både intresse och kunskap för att själva göra nånting för att förbättra sin egen situation är något jag upplever ffa
 
OK. Innan jag flyttade hit hade jag Bredbandsbolaget - nu Telenor - och var supernöjd. Speciellt med deras (då) utmärkta kundservice.

Kul att någon är nöjd! :D

Mvh Monimaker som sitter i teknisk support på Telenor.

Kan du ens byta förresten ? Om man bor i tex BRF/hyreslägenhet kan det vara svårt att byta, beroende på hur avtalet ser ut.

Good point. TS, kolla upp om det finns GAN-avtal för alla bostäder och hur det ser ut innan du börjar researcha leverantörer.

Jag har, som första jobb för hundra år sen, suttit i support hos ComHem. Och 9/10 gånger har faktiskt dom som ringer in INTE provat starta om routern. Och när dom gör det så funkar allt. Så det är inte stackarna som jobbar på ComHem som är idioter, det är 90% av alla som ringer in :rofl:

Om man kunde få en krona för varje gång en kund säger att den gjort något och man ser live i systemet att de inte alls gör det man efterfrågar och vad de säger att de faktist gör. "Jag har rakkopplat laptopen nu!" "M-hm, det säger inte det jag ser här . . " :D
 
Givetvis så säger jag inte att det aldrig är fel i leverantörens utrustning, men det är inte så ofta som folk vill ha det till.

Com Hem har haft både bra och dålig utrustning, liksom de flesta operatörer.
Och ja det är ganska standard grejer man får med. För skulle vi ha marknadens bästa grejer så skulle inte det vara bra heller för då skulle vi inte kunna bjuda på utrustningen och det skulle inte vara bra heller, eller så skulle de vara för avancerade så slutkund skulle inte vara nöjd i alla fall.

Saker behöver dock inte vara trasiga, kan ju vara en enkel inställning som blivit fel med, men förutsättningar för bra wifi blir sämre hela tiden, framförallt eftersom att folk använder wifi mer och mer till allt möjligt.

Folk saknar dock både intresse och kunskap för att själva göra nånting för att förbättra sin egen situation är något jag upplever ffa
Får man fråga vad deras utrustning skulle kosta i butik?
 
Kul att någon är nöjd! :D

Mvh Monimaker som sitter i teknisk support på Telenor.



Good point. TS, kolla upp om det finns GAN-avtal för alla bostäder och hur det ser ut innan du börjar researcha leverantörer.



Om man kunde få en krona för varje gång en kund säger att den gjort något och man ser live i systemet att de inte alls gör det man efterfrågar och vad de säger att de faktist gör. "Jag har rakkopplat laptopen nu!" "M-hm, det säger inte det jag ser här . . " :D
Vi har Telenor (gamla BBB) och det funkar fint överlag, men vi har ett fel "ibland" som tar ett par dagar att åtgärda varenda gång. Kan ge mig fan på att det är exakt samma fel med och det stör mig.

Och så borde man skicka ut bättre brev när det gäller abuse. Inte bara ett brev om att man försökt nå något man inte ska och en väldigt otydligt logg. Inga förslag på hur man ska lösa det liksom. Vi är ändå rätt techsavvy hemma men vi kliade oss i huvudet.
Inte heller kan man ringa i ärenden utan måste maila.
 
@Wingates

Trist med breven om abuse! Skall erkänna att jag inte behövt hålla på med dem.

Ja, det är frustration ibland kring att systemteknikerna (dit jag antar att dina problem läggs om de tar några dagar att lösa) bara har mailkontakt, men skulle de ha telefonkontakt skulle de nog inte hinna göra mycket problemlösning eftersom kunder har en tendens att ringa in på daglig basis; de kommer till oss istället som kan se hur det går i ärendet och informera medans systemteknikerna får arbeta ifred. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 243
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Och_Aye
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 632
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp