Måste byta strö :(

Shaggy

Trådstartare
Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med, där är planen redan klar men jag har i det längsta hoppats på att få tag i en rundbal till den andra. Det ser dock mycket mörkt ut.
Damen i fråga är lite av ett problem när det gäller strö. Hon är på sätt och vis oerhört billig i drift eftersom hon inte kissar inne men det här medför också att allting dammar till förbannelse. Till saken hör också att jag har uteboxar så frekvent vattning av tex torv blir till en hård iskaka så fort temperaturen sjunker det minsta lilla under nollan. Det är även svårt att få vattnet att fördela sig jämnt i bädden. Det brukar bli plaskblött på ytan eller om ströt är för torrt en sjö i botten (som rinner ut genom skarvarna mellan brädorna).
Jag har testat torv och halmpellets tidigare. Dessa sorter medför tjocka dammlager på väggarna och att jag snyter svart i timmar efter mockningen. Kutterspån blåvägrar jag att ha av tre skäl, terpener, hopplöst att mocka och värdelös gödsel. Jag kan sträcka mig till att använda det då det är som kallast och bädden fryser.
Halmen har funkat riktigt bra. Halmen blir till damm efter ett tag eftersom hon sliter hårt på den genom att gräva mycket men då har jag bara slängt in dammet i brorsans bädd vilket varit bra för den.
Tänk om någon vänlig själ bara gav mig en halmbal i present :idea:
 
Det går ju köpa halmhack på bal från bland annat RS Mustang. Det kanske kan vara ett alternativ? Dom har ju även pappersströ.
 
Det kan inte funka att lägga torv/halmpellets i botten och ett lager halm ovanpå för att hindra dammbildningen? Om Olle inte kissar inne behöver du ju i princip aldrig ta bort halmen och det går en pyttemängd?
 
Det kan inte funka att lägga torv/halmpellets i botten och ett lager halm ovanpå för att hindra dammbildningen? Om Olle inte kissar inne behöver du ju i princip aldrig ta bort halmen och det går en pyttemängd?
Något liknande var mitt första försök innan jag gick över till halm. Eftersom hon gräver så funkar det inte då allt blir en enda röra.
 
Hampa? Dyrare iofs men jag har köpt en bal med hampströ som jag ska lägga in till hönsen senare idag.
 
Sant men då är jag tillbaka på de där terpenerna och det usla jordförbättringsmedelet

Jag har använt bränslepellets samt yesbox spån. Inte minsta doft av terpener. Har ett annat spån nu, det luktar terpen när det nyss är öppnat.

Så är det lukten eller rent allmänt du är oroad över att det kan innehålla terpener? Annars kan kanske spån ändå vara alt? Jordförbättring och mockning är ju svårt göra något åt dock.

Vi har valet spån eller halmpellets i stallet. Halmpellets eller spånpellets känns som dött lopp. Både måste blötas, de är exakt lika att mocka i och dammar lika mkt. Däremot kanske halmen förmultnar snabbare det ska jag låta vara osagt.
 
var i landet bor du?? Här i Mälardalen finns det halm att få tag på men lite dyrare än vanligt..kanske värt att åka en bit?
 
Halmhack är det bästa strömedlet jag haft nånsin - drygt och mycket lättmockat även hos den värsta skithästen jag haft någonsin
 
Hummelihum, det övergår mitt förstånd att någon kan tycka att det är lättare att mocka halm än spån, men smaken är som baken. Tycker också att oron över att spån är dåligt jordförbättringsmedel verkar lite överdriven, om hästen inte kissar inne blir det väl inte mycket spån att ta ut varje dag? Det är ju lätt att separera bajarna från spånet. Eller rör hon ihop hela bädden?

Har du funderat på boxmatta? Man behöver ju fortfarande ha strö ovanpå, men inte så atora mängder.
 

Liknande trådar

Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
4 923
Senast: Korven
·
C
Hästvård Funderar på att byta från vanlig halm eftersom en av våra hästar alltid, oavsett hur mycket man strör eller har bädd, gräver upp halmen...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Casey
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 425
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Till vintern ska Novan stå i ett kallstall som har trägolv. Jag funderar nu på vilken typ av strö som är det vettigaste att välja och...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp