Hur lura i hästen Trikems Harmony???

Bukefalos 30 år!

lizzie

Trådstartare
Jag har köpt Trikems Harmony till mina pållar eftersom det är dags för installning och foderbyte. Framföra allt ponnyn är känslig i magen och uppvisar lite löst bajs. I morgon ska vi introducera det nya grovfodret (kommer byta ut sakta och under lång tid), men tänkte använda Harmony som lite extra stöd.

Men! Hur i helvete får man i hästarna pulvret. De får lite uppblött vetekli till kvällen - skopat i några gram och de vägrar äta. Igår testade jag att gömma pulvret i äpple. Damerna högg in på varsitt äpple för att sedan spotta ut och bete sig som om jag höll på att förgifta dem :banghead::cool:.

/Lizzie

Blanda pulvret i nått extra smaskigt, tex betkross (uppblött). Min får i sig sina tillskott i sin lucern-gröt. Har också hört om att man kan blanda i äppeljuice för att få godare smak så kanske testa med det först om du inte vill köpa betkross el liknande

Min häst som vägrar smaka på allt som har minsta lilla lukt, brukar jag börja med att blanda i en pyttenypa och sen försiktigt öka på tills hon äter tillräckligt mycket för att jag ska våga blanda i resten

Blanda pulvret i nått extra smaskigt, tex betkross (uppblött). Min får i sig sina tillskott i sin lucern-gröt. Har också hört om att man kan blanda i äppeljuice för att få godare smak så kanske testa med det först om du inte vill köpa betkross el liknande

Minsta lilla lukt från pulvret och de vägrar äta.

/Lizzie

Min häst som vägrar smaka på allt som har minsta lilla lukt, brukar jag börja med att blanda i en pyttenypa och sen försiktigt öka på tills hon äter tillräckligt mycket för att jag ska våga blanda i resten

Ja, jag provat att bara ta ett par gram, men tyvärr luktar Harmony rejält. Ska testa att riva lite morötter och se om det går att lura i dem. Efter att ha lurat dem med äpple så vägrar de numera närma sig när jag kommer med äpple i handen...

/Lizzie

Ja, jag provat att bara ta ett par gram, men tyvärr luktar Harmony rejält. Ska testa att riva lite morötter och se om det går att lura i dem. Efter att ha lurat dem med äpple så vägrar de numera närma sig när jag kommer med äpple i handen...

/Lizzie
Ett par gram är för mycket. Det måste vara typ mikroskopiska nypor för att lura min.

Jag har köpt Trikems Harmony till mina pållar eftersom det är dags för installning och foderbyte. Framföra allt ponnyn är känslig i magen och uppvisar lite löst bajs. I morgon ska vi introducera det nya grovfodret (kommer byta ut sakta och under lång tid), men tänkte använda Harmony som lite extra stöd.

Men! Hur i helvete får man i hästarna pulvret. De får lite uppblött vetekli till kvällen - skopat i några gram och de vägrar äta. Igår testade jag att gömma pulvret i äpple. Damerna högg in på varsitt äpple för att sedan spotta ut och bete sig som om jag höll på att förgifta dem :banghead::cool:.

/Lizzie
När vi hade en liten fångponny som skulle ha Prascend försökte vi maskera med allt möjligt. Det resulterade bara i att han slutade äta äpplen, morötter, juice, äppelmos, lusern mm och blev misstänksam. Till slut löste jag upp tabletten i lite vatten så att det blev en pasta. Den tog jag på fingret och tryckte fast på hans tunga. När han spridit den på tungan så att den inte gick att spotta ut fick han någon form av oförgiftad godbit. Det funkade mycket bättre för oss, han visste att belöning kom efteråt.
Det pulver du har blir nog lite mer, men kanske kan du lägga pastan i en uppklippt spruta?

/Lizzie
Min häst som normalt är helt okräsen och verkligen äter allt, vägrade Trikems "magpulver" (minns inte exakt vad det hette), även i mikroskopiska doser.. Jag bytte till ett annat märke (NAF) och det var inga som helst problem att blanda i vanliga maten.

Min häst som normalt är helt okräsen och verkligen äter allt, vägrade Trikems "magpulver" (minns inte exakt vad det hette), även i mikroskopiska doser.. Jag bytte till ett annat märke (NAF) och det var inga som helst problem att blanda i vanliga maten.
Har samma erfarenhet 😅 Tror den heter Gastro. Min totalvägrade.

Min häst är suuuperkräsen och efter mycket experimenterande har jag kommit fram till att om jag blandar hans tillskott i lite Brogaarden mash light så äter han. Då har jag provat att blanda ut det i många andra kraftfoder och han har vägrat alla andra. Och viktigt att blanda i tillskotten precis innan han ska få äta, annars hinner de smitta av sig för mycket smak. Också viktigt för herrn att jag inte har gjort mashen för blöt, då går det ju inte att äta... :meh:

Men, jag ger inte just Trikem Harmony. Däremot flera andra tillskott som han som sagt vägrar i alla andra foder jag har provat.

Min häst är inte ens kräsen, men jag gav upp Trikem Harmony. Hon ville INTE äta det. Testade Probyhorse Everyday istället och det var inga problem, och det funkar verkligen jättebra. Min blev lös i magen på grund av PPID medicin, men blev helt bra igen av probyhorse.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka