Bukefalos 28 år!

Måste företag skicka faktura?

Magiana

Trådstartare
Förra året, ungefär vid den här tiden, skaffade jag mig en ny hemsida/blogg. Den skulle betalas en gång per år så jag hade börjat fundera på om jag inte borde få en faktura. Idag upptäckte jag att hemsidan stängts. Va f-n! Vips har nog den gränsen passerats med viss marginal också.

Jag har inte fått någon faktura och inte heller någon påminnelse. Möjligen ligger det väl en i admin-panelen men där är jag ju aldrig inloggad. Jag vet ju att det är min skyldighet att reagera om en räkning inte kommer, men här rör det sig alltså ett ettårs intervall. Redan vid kvartalsbetalning skulle jag nog kunna snurra till det om jag måste hålla reda på förfallodagar själv om jag inte får en faktura, antingen i pappersformat, mejl eller sms.

När man inte får en faktura eller påminnelse är det ju som upplagt för strul. Får de göra så?
 
Du måste ju få en verifikation på betalningen. Kvitto på en automatisk dragning alt. faktura för att kunna erlägga betalning.

Har du kontaktat dem och frågat varför de stängt ner?
 
Ja, det får de. Som du redan själv påpekat är det din skyldighet att se till att du får korrekta fakturor samt betala i tid även om faktura inte finns mm.
 
Ja, det får de. Som du redan själv påpekat är det din skyldighet att se till att du får korrekta fakturor samt betala i tid även om faktura inte finns mm.

Nja, jag är inte överens med dig. Det måste i så fall finnas ett MYCKET tydligt avtal som stipulerar hur betalning ska erläggas.
 
Du måste ju få en verifikation på betalningen. Kvitto på en automatisk dragning alt. faktura för att kunna erlägga betalning.

Har du kontaktat dem och frågat varför de stängt ner?

Jag har inte hunnit kontakta dem, men har loggat in i administrationspanelen och där låg fakturan. Jag är sur för att de lassar över hela grejen på mig och tänker nog se mig om efter ett annat webbhotell. Det är fan inte reko att gömma fakturan på ett ställe som man normalt sett aldrig har anledning att logga in på.
 
Jag har inte hunnit kontakta dem, men har loggat in i administrationspanelen och där låg fakturan. Jag är sur för att de lassar över hela grejen på mig och tänker nog se mig om efter ett annat webbhotell. Det är fan inte reko att gömma fakturan på ett ställe som man normalt sett aldrig har anledning att logga in på.

OK, då står det troligen i avtalet att du ansvarar för att hämta fakturan där den ställs ut. Och då ligger självklart ansvaret på dig.

Själv har jag ett liknande upplägg för alla domänerna, men de går också vidare till min registrerade mailadress, enligt inställning jag gjort.
 
Nja, jag är inte överens med dig. Det måste i så fall finnas ett MYCKET tydligt avtal som stipulerar hur betalning ska erläggas.

Det här tar de upp i P1 nästan varje månad i konsumentmagasinet, och de är helt klara på att det din skyldighet som kund att se till att avgifter och abonnement betalas i tid även om faktura uteblir.
 
Det här tar de upp i P1 nästan varje månad i konsumentmagasinet, och de är helt klara på att det din skyldighet som kund att se till att avgifter och abonnement betalas i tid även om faktura uteblir.

Som sagt, det beror helt på vad avtalet säger. Jag kan inte anses skydlig att betala om t ex kostnaden varierar. Elräkning, där abonnemanget är fastpris och förbrukningen varierar. De måste ställa ett krav för att få betalt. Du får ju t ex inte dra på autogiro utan att ha tydligt meddelat när och hur mycket du tänker dra.
 
Som sagt, det beror helt på vad avtalet säger. Jag kan inte anses skydlig att betala om t ex kostnaden varierar. Elräkning, där abonnemanget är fastpris och förbrukningen varierar. De måste ställa ett krav för att få betalt. Du får ju t ex inte dra på autogiro utan att ha tydligt meddelat när och hur mycket du tänker dra.

Tyvärr håller inte förbrukarombudsmannen som brukar svara på lyssnarnas frågor i konsumentmagasinet med dig där, utan han/hon säger konsekvent att det är din skyldighet som konsument att se till att du kan betala i tid. Vilket innebär att det är din skyldighet att fråga efter betalningsuppgifter om uppgifterna innte finns tillgänglig för dig inom rimlig tid (för privatperson i sverige oftast 10 dagar) innan förfallodato.
 
Tyvärr håller inte förbrukarombudsmannen som brukar svara på lyssnarnas frågor i konsumentmagasinet med dig där, utan han/hon säger konsekvent att det är din skyldighet som konsument att se till att du kan betala i tid. Vilket innebär att det är din skyldighet att fråga efter betalningsuppgifter om uppgifterna innte finns tillgänglig för dig inom rimlig tid (för privatperson i sverige oftast 10 dagar) innan förfallodato.

Källa på det, tack.
 
Jag har inte hunnit kontakta dem, men har loggat in i administrationspanelen och där låg fakturan. Jag är sur för att de lassar över hela grejen på mig och tänker nog se mig om efter ett annat webbhotell. Det är fan inte reko att gömma fakturan på ett ställe som man normalt sett aldrig har anledning att logga in på.

Du har ju fått fakturan.... Det är väl ditt ansvar att kolla dina mail/ha vidarebefordran/ha koll att de som skickar ut fakturor har rätt mailadress....
 
Jag har inte hunnit kontakta dem, men har loggat in i administrationspanelen och där låg fakturan. Jag är sur för att de lassar över hela grejen på mig och tänker nog se mig om efter ett annat webbhotell. Det är fan inte reko att gömma fakturan på ett ställe som man normalt sett aldrig har anledning att logga in på.
Stod det i avtalet att fakturan skulle komma dit?
 
Du har ju fått fakturan.... Det är väl ditt ansvar att kolla dina mail/ha vidarebefordran/ha koll att de som skickar ut fakturor har rätt mailadress....

Jag har inte fått någon faktura varken med post, e-post eller sms. Den låg i webbhotellets administrationspanel.

Jag anser att det är en sak att man som kund ska hålla koll på sina fakturor och en helt annan sak att företag skiter i att skicka fakturor till ställen där man förväntar sig att få dem.

Jag får regelbundet ett flertal fakturor med samma belopp som återkommer. Hur skulle det funka om man var tvungen att logga in på en massa olika ställen med olika intervall för att kolla sina fakturor hela tiden? Det känns inte vettigt någonstans.
 
Jag har provat ett antal webhotell, både svenska och amerikanska, och det är nog bara ett företag, Loopia, som skickat en påminnelse om att det snart är dags att betala fakturan. De sände åtminstone tidigare ut fakturor via vanliga posten om man inte avsade sig dem, men annars påminnelse via mail.

Jag kan hålla med om att det vore att föredra att få ett mail eller en pappersfaktura, men det verkar som sagt inte vara alltför vanligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp