Vad gäller a-kassa så spelar det ingen större roll vilken du är med i så länge som de vill ha dig som medlem utan det viktiga är att du är medlem. Om de inte ändrat något radikalt på de tio år som gått sedan jag jobbade hos ALFA-kassan.
Jag har en god vän som jobbar som handläggare hos försäkringskassan och i hens region anställer de precis hela tiden. Hen säger att det inte spelar någon roll vilken utbildning en person har så länge det finns en examen i botten.
När jag sökte jobb lite lagom desperat för att komma bort från en arbetsplats som jag avskydde (hade bara visstid men ville varken bli arbetslös eller bli erbjuden fast/förlängning) gjorde jag mitt bästa för att åka på konferenser, gå på seminarier osv. För att nätverka, vilket inte gick så bra för jag gillar ofta inte att prata med okända, och för att hålla mig uppdaterad. Nu var jag ju intresserad av en specifik bransch med både specialfack och branschföreningar som anordnar diverse saker regelbundet så jag vet inte hur aktuellt detta blir för dig. En annan sak som underlättade mycket för mig var att jag kunde tänka mig att flytta precis vart som helst
Hoppas att det går bra hos ortopeden och med jobbsökandet!