Måste förändra mitt liv, men hur?

Jag tror faktiskt det kommer att lösa sig på något sätt.

Jag har ju även lite andra erfarenheter i bagaget än just djurskötsel, så jag kan annat också, tro det eller ej. Har suttit i en styrelse några år för en ryttarförening, arbetat som försäkringsombud en kortare period, varit arbetsledare på en större anläggning med djur. Jag har även räknat ut produktionsrapporter mm. Det ingår en del administrativt arbete i det jobb jag har idag. Mycket planering. Så jag vet ju att jag kan arbeta inom många andra branscher, har bara så svårt att övertyga en arbetsgivare om det.
Att jag ville försöka vara lite anonym har inget med min egen person att göra, utan att jag vill skydda min nuvarande arbetsplats, min arbetsgivare, som råkar vara den bästa arbetsgivare man kan ha.

Efter att ha röntgat höften så hittade man en förändring. Det kan vara ett bifynd och behöver kanske inte vara orsaken till den smärtan jag har men jag fick en remiss till ortopeden så får vi se. Fick även starkare smärtstillande som jag skulle ta när jag har som mest ont. Jag har också fått reda på att mitt arbete kommer "ta slut" den 1 september. Kanske är det lika bra men jag måste erkänna att nu är jag väldigt orolig för framtiden.

Jag söker arbeten under tiden och det är både roligt, svårt och givande. Hittills har jag bara fått negativa svar men jag hoppas såklart att jag någon gång ska lyckas sälja in mig själv hos en arbetsgivare.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig angående a-kassan. Är det någon fördel att gå med i en fackbunden a-kassa istället för alfakassan? Det är väl samma ersättning i alla fall? Jag funderar nämligen på att byta a-kassa men bara om jag tjänar något på det. Jag är inte med i facket.

Gissar att du jobbar inom lantbruk som djurskötare? Lyft fram de positiva egenskaperna som det yrket kräver! Vet inte inom vilken bransch du har utbildning inom men kanske finns det bitar inom djurskötseln och allt där ikring som kan vara till gagn?

Jag jobbar som djurskötare och har genom mitt jobb blivit duktig på datorer och teknik. Jag har bra lösningsförmåga när något oväntat händer, är initiativtagande och får saker att hända (finns hundra saker att göra men märkt på de gårdar jag vart på att alla inte ser det som är framför näsan). Bara några delar jag tar med mig från mitt yrke när jag ska byta bransch.

Gissar att du jobbar inom lantbruk som djurskötare? Lyft fram de positiva egenskaperna som det yrket kräver! Vet inte inom vilken bransch du har utbildning inom men kanske finns det bitar inom djurskötseln och allt där ikring som kan vara till gagn?

Jag jobbar som djurskötare och har genom mitt jobb blivit duktig på datorer och teknik. Jag har bra lösningsförmåga när något oväntat händer, är initiativtagande och får saker att hända (finns hundra saker att göra men märkt på de gårdar jag vart på att alla inte ser det som är framför näsan). Bara några delar jag tar med mig från mitt yrke när jag ska byta bransch.
Ja, jag är jätteduktig på teknik och datorer om jag får säga det själv. Och planering, arbetsledning och administration mm, men det hjälper föga när man vänder sig till andra branscher.
Folk har fördomar och det kan man inte klandra dem för egentligen, de flesta vet inte hur det går till på ett lantbruk idag.
Jag har fått fin hjälp av en bukefalist att förbättra både mitt CV och personliga brev så jag tror jag ska lyckas någon gång.
Just nu är dock mitt problem hur jag hanterar a-kassan? bör jag byta till kommunals eller duger ALFA-kassan lika bra?

Ja, jag är jätteduktig på teknik och datorer om jag får säga det själv. Och planering, arbetsledning och administration mm, men det hjälper föga när man vänder sig till andra branscher.
Folk har fördomar och det kan man inte klandra dem för egentligen, de flesta vet inte hur det går till på ett lantbruk idag.
Jag har fått fin hjälp av en bukefalist att förbättra både mitt CV och personliga brev så jag tror jag ska lyckas någon gång.
Just nu är dock mitt problem hur jag hanterar a-kassan? bör jag byta till kommunals eller duger ALFA-kassan lika bra?

Jasså? Jag har blivit bra bemött :) Sen har det visserligen vart inom branscher där fysiken vart viktig. Och då tänker de bonne = starka armar (ungefär) :) Jag kanske haft tur. Eller så är det för att jag bor på mindre ort där de flesta har anknytning till lantbruket.

Så bra :up:

Men det är ju precis därför du skriver ett bra brev?! Och lyfter fram vilka av dina egenskaper du använder idag och vilka de kan ha användning av.

Det förstår jag inte alls, det är ju därför du skriver ditt personliga brev och berättar - oaktat mottagarens ev. fördomar och kunskaper om ditt tidigare arbetsliv.

Men det är ju precis därför du skriver ett bra brev?! Och lyfter fram vilka av dina egenskaper du använder idag och vilka de kan ha användning av.

Det förstår jag inte alls, det är ju därför du skriver ditt personliga brev och berättar - oaktat mottagarens ev. fördomar och kunskaper om ditt tidigare arbetsliv.
Ja, det är precis så jag skriver mina personliga brev, lyfter fram mina egenskaper som jag använder idag och som kan vara till nytta för en ny arbetsgivare. Jag hoppas också att jag en dag når fram.

Det är inte ovanligt att jag möts av ett skratt när jag säger vad jag arbetar med, senast hos Vägledningscentrum i kommunen, därav min kommentar om fördomar/okunskap.
Men det har jag vant mig vid, jag klarar det. Jag vet också att jag kommer att få ett nytt arbete även om det kanske inte alls är kopplat till min utbildning, det gör mig inte så mycket.

Du har inga tips angående a-kassan, vilken som är bäst att vara med i?

Jasså? Jag har blivit bra bemött :) Sen har det visserligen vart inom branscher där fysiken vart viktig. Och då tänker de bonne = starka armar (ungefär) :) Jag kanske haft tur. Eller så är det för att jag bor på mindre ort där de flesta har anknytning till lantbruket.

Så bra :up:
Inom lantbruket har jag också alltid blivit bra bemött och respekterad.

Inom lantbruket har jag också alltid blivit bra bemött och respekterad.

Ja annat vore ju märkligt om bönderna inte respekterade sitt egna yrke ;)

När jag har blivit intervjuad för andra jobb har jag förklarat lite tydligare på vilket sett de ska välja mig för min bakgrund inom lantbruket. Men som sagt, mindre ort - närmre till landet - större förståelse vilket säkert underlättar. Har skapligt stora gårdar på min meritlista som legat i framkant.

Men om någon hade hånat mig för lantbruksbakgrunden hade jag nog skitit i eventuellt jobb och förklarat hur mycket mer det är än och klappa kor. Hade dessutom inte vart intresserad av att ha en eventuell chef/medarbetare som bemött mig med att skratta åt mig.

Ja, det är precis så jag skriver mina personliga brev, lyfter fram mina egenskaper som jag använder idag och som kan vara till nytta för en ny arbetsgivare. Jag hoppas också att jag en dag når fram.

Det är inte ovanligt att jag möts av ett skratt när jag säger vad jag arbetar med, senast hos Vägledningscentrum i kommunen, därav min kommentar om fördomar/okunskap.
Men det har jag vant mig vid, jag klarar det. Jag vet också att jag kommer att få ett nytt arbete även om det kanske inte alls är kopplat till min utbildning, det gör mig inte så mycket.

Du har inga tips angående a-kassan, vilken som är bäst att vara med i?

Herregud vilket dåligt bemötande! O_o

Jag är akademiker (geolog) men började jobba på ett jordbruk efter 9:an och gick sedan grundkursen på en lantbruksskola. Dessutom är jag bonnjänta från början. Aldrig att jag har varit med om att någon skrattar åt min bakgrund. När jag pluggade vid universitetet tyckte snarast mina föreläsare att det var intressant med någon som inte hade tagit den självklara vägen till universitetsstudier.

Det skulle göra mig skitförbannad om någon skrattade åt något jag gjort innan. Jag är glad över att ha en varierad bakgrund, jag har absolut nytta av mina kunskaper från jordbruket i mitt jobb idag :)

Ja annat vore ju märkligt om bönderna inte respekterade sitt egna yrke ;)

När jag har blivit intervjuad för andra jobb har jag förklarat lite tydligare på vilket sett de ska välja mig för min bakgrund inom lantbruket. Men som sagt, mindre ort - närmre till landet - större förståelse vilket säkert underlättar. Har vart på skapligt stora gårdar dessutom som legat i framkant.

Men om någon hade hånat mig för lantbruksbakgrunden hade jag nog skitit i eventuellt jobb och förklarat hur mycket mer det är än och klappa kor. Hade dessutom inte vart intresserad av att ha en eventuell chef/medarbetare som bemött mig med att skratta åt mig.
Nu pratar jag ju inte enbart om bönder utan även om de yrkesområden som kommer i kontakt med lantbruket som t.ex. elektriker, rörmokare, reparatörer, chaufförer etc. De ser ju vad man faktiskt gör. Nu söker jag arbeten inom helt andra områden och där är det betydligt svårare.
Läste den här artikeln https://www.tsn.se/caroline-tovatt som jag tycker beskriver min sits väl.
Jag är dålig på att skapa rätt kontakter tydligen ;)

Vad gäller a-kassa så spelar det ingen större roll vilken du är med i så länge som de vill ha dig som medlem utan det viktiga är att du är medlem. Om de inte ändrat något radikalt på de tio år som gått sedan jag jobbade hos ALFA-kassan.

Jag har en god vän som jobbar som handläggare hos försäkringskassan och i hens region anställer de precis hela tiden. Hen säger att det inte spelar någon roll vilken utbildning en person har så länge det finns en examen i botten.

När jag sökte jobb lite lagom desperat för att komma bort från en arbetsplats som jag avskydde (hade bara visstid men ville varken bli arbetslös eller bli erbjuden fast/förlängning) gjorde jag mitt bästa för att åka på konferenser, gå på seminarier osv. För att nätverka, vilket inte gick så bra för jag gillar ofta inte att prata med okända, och för att hålla mig uppdaterad. Nu var jag ju intresserad av en specifik bransch med både specialfack och branschföreningar som anordnar diverse saker regelbundet så jag vet inte hur aktuellt detta blir för dig. En annan sak som underlättade mycket för mig var att jag kunde tänka mig att flytta precis vart som helst :D

Hoppas att det går bra hos ortopeden och med jobbsökandet!

Vad gäller a-kassa så spelar det ingen större roll vilken du är med i så länge som de vill ha dig som medlem utan det viktiga är att du är medlem. Om de inte ändrat något radikalt på de tio år som gått sedan jag jobbade hos ALFA-kassan.

Jag har en god vän som jobbar som handläggare hos försäkringskassan och i hens region anställer de precis hela tiden. Hen säger att det inte spelar någon roll vilken utbildning en person har så länge det finns en examen i botten.

När jag sökte jobb lite lagom desperat för att komma bort från en arbetsplats som jag avskydde (hade bara visstid men ville varken bli arbetslös eller bli erbjuden fast/förlängning) gjorde jag mitt bästa för att åka på konferenser, gå på seminarier osv. För att nätverka, vilket inte gick så bra för jag gillar ofta inte att prata med okända, och för att hålla mig uppdaterad. Nu var jag ju intresserad av en specifik bransch med både specialfack och branschföreningar som anordnar diverse saker regelbundet så jag vet inte hur aktuellt detta blir för dig. En annan sak som underlättade mycket för mig var att jag kunde tänka mig att flytta precis vart som helst :D

Hoppas att det går bra hos ortopeden och med jobbsökandet!
Tack för ditt svar :) Jag stannar antagligen hos ALFA-kassan. Kanske slipper jag utnyttja min arbetslöshetsförsäkring, hoppas det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 040
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
769
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 255
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka