Måste jag ge havre?

Lillsillen

Trådstartare
Hestekraft har en rekommendation om foderstater.
På denna står att man skall komplettera med ex. havre, alltså ca fifty-fifty. Men om mina värden blir bra utan havre, bör jag ändå försöka få med detta??
 
Nej du MÅSTE absolut inte ge din häst havre. Det finns ju så mycket färdigfoder nuförtiden som inehåller vad hästarna behöver. Det kan ju vara så att just den sorten från Hestekraft som du ger helst ska kompletteras med havre, men det låter ju inte som det behövs om allt stämmer när du beräknar foderstaten.
Annars finns det ju många färdigfoder utan havre, för hästar som inte mår bra av att äta havre, kanske ska du testa ett sånt om det inte funkar med ditt.

Lycka till!
 
Min häst fick ingen havre alls innan han kom till mig. Han blev då inte riden regelbundet och fick därför korn istället. De tyckte att han hade så mycket energi endå.
Nu ger jag honom någon näven havre, eftersom jag rider nästan varje dag.
 
Hestekraften innehåller ju INGET spannmål, därav frågan.
Måste hästarna ha spannmål, eller är det OK bara foderstaten blir bra ändå?

Rekommendationen är alltså 1,5 kg hestekraft + 1,5 kg havre.
Missar man nåt viktigt om man bara utesluter spannmålet?
 
stämmer alla värdena (protein/energi, mineraler), om du ger Hestekraft, så finns det ingen anledning att ge något annat också.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: M_Elin
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp