Måste knoppa man?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare CCorneliaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CCorneliaa

Måste man verkligen knoppa man på tävlingen?
Okej, dum fråga jag vet att man inte måste men det verkar vara som en oskriven regel för de flesta.
Jag tycker inte att knoppar är särskilt snyggt och min häst skulle se helt sjuk ut i det!
Jag sparar istället ut till lång man. Men är det bra på tävling?
Självklart så får han en ponnyfläta till dressyren så att halsen syns, men ändå?

Har ni bilder på när ni tävlar med lång man?

Sv: Måste knoppa man?

Jag gillar inte lång man, det ser hafsigt ut. Knoppar gör jag när det är dressyr och i fälttävlansdressyren. I banhoppning samt terräng är det manen utsläppt som gäller.
Dock har mina hästar då hyfsat välryckt man.

Under mina ponnyår tävlade jag dressyr på en connemara med jätefin lång man... dessutom var den dundertjock så att knoppa fanns liksom inte med på kartan. Istället brukade vi göra fisknät på honom. Blev jättefint! Har fått kommentarer om ponnyns fina frisyr i några protokoll t.o.m. :D

Men som sagt, var under mina ponnyår och inte högre än lokal nivå...

Jag tycker att en vacker välryckt man är finare än en inte så snyggt knoppad man.
Tycker inte heller att långa manar är ngn höjdare :angel:
Jag knoppar aldrig, pollan har fin man och hon tycker inte om att vara knoppad.

Det finns flera "mantrådar", både här inne och på dressyr. Fortsätt gärna diskutera i dessa.

/B_A_L, moderator på dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 584
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 345
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna