Bukefalos 28 år!

Måste man ge betfor?

I

ia_74

Min häst blir såååå pigg sååå av betfor.

I somras när hon gick ute dygnet runt och bara fick hö och krafft så var hon jättebra, inte för pigg men inte heller trött.

Nu sen hon kom in på nätterna och får sova plus att jag börja ge betfor på kvällen så vart hon såååååå pigg så det gick inte rida henne knappt, inte ens maken orkade hålla igen henne.

Jag har nu provat i 2 veckor utan betfor, dragit ned succesivt och idag när vi var ute å red så var hon "normal" igen, lyssnade, skrittade lungt,travade lungt, galoppen provade vi inte men tror den med skulle gå bra, på hemväg så vart hon liiite hetare men inte alls så man inte kunde hålla igen henne, det var väldig skillnad att rida henne, utan att behöva hålla igen henne hela tiden, hon var 0 stressad,"normalt" svettig osv....som vanligt var hon, när hon gick på betfor så var hon sååå stressad,suuuper pigg och svetten sprutade om henne för hon var på hela tiden.

Hon får detta nu då att äta per dygn: 1,5 kg hippo bas basic,0.5 - 1 kg morötter och hö näst intill fritt, hon brukar göra av med mellan 10-15 kg per dygn beroende på vädret har jag märkt.
Hon står inne på natten mellan 19.30 till 7.30-8.00, sen har hon stor hage å rusa av sig i,tillgång till mycket löv,lite gräs än och liiiite äpplen, hon får även biotin......

Så MÅSTE man ge betfor?Tänkte på att det håller gång på magen men hon blir ju tydligen för pigg av det, havre blir hon likadan på, går upp på tå, hon rids ungefär 1-3 gånger i veckan och då skogsridning, skritt/trav och lite galopp och även lite i paddocken med dressyr så det är väldigt lugn ridning hon har.

Hoppas nån kan ge svar om d räcker med det hon får uran betfor.
 
Sv: Måste man ge betfor?

Man behöver inte ge betfor. Det är i och för sig bra för magen men det finns många ersättningar för det som också är bra. Till exempel morötter.
 
Sv: Måste man ge betfor?

Man kan ge linfrö istället för betfor. Inhandlas på närmsta livsmedelsbutik. Hela linfrön som man häller kokande vatten på, när det har svalnat kan man ge. 1dl om dagen är lagom.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp