Måste man knoppa?

Livia

Trådstartare
Måste man ha hästen knoppad till hopptävling med inverkans bedömning? Kan man få avdrag om man inte har det? Detta är på en ponny tävling om det är någon skillnad.
 
Nej, det är ryttarens inverkan som bedöms, inte ponnyns man. Men det är snyggt med knoppad man, och som ryttare känner i alla fall jag mig fin och redo att visa upp mig! 😊
 
Måste man ha hästen knoppad till hopptävling med inverkans bedömning? Kan man få avdrag om man inte har det? Detta är på en ponny tävling om det är någon skillnad.
Den här texten skrev jag ihop till våra ridskoleelever när vi hade A:Inverkan första gången och den sammanfattar ganska bra vad det innebär hoppa en sådan bedömning tycker jag


Bedömning A:Inverkan


Vad innebär då att en hopptävling har bedömning A:Inverkan?
Rent regelmässigt innebär det att den med minst antal fel på hinder och högst inverkanspoäng vinner.
Ryttare med samma fel på hinder skiljs åt med inverkanspoängen.
Är även inverkanspoängen lika så är ekipagen likaplacerade.

Så vad tittar då domaren på när hen sätter poängen?
Domaren har fyra punkter i protokollet att poängsätta

  1. HÄST OCH RYTTARE- TEMPO RYTM OCH BALANS
    Vägval samt om hästen galopperar jämnt och balanserat i ändamålsenligt tempo

  2. HÄST OCH RYTTARE - KOMMUNIKATION
    Hur häst och ryttare förstår varandra med små hjälper

  3. RYTTARE – SITS OCH POSITION
    Grundsits, balans och följsamhet
Bedömning av:
- Blicken
- Överlivets position
- Händernas position
- Skänkelns position

  1. Avdrag, Ryttarens uppträdande
    (Här kan man få mellan 1-3 minuspoäng)

Man kan få mellan 0-10 poäng på varje punkt så maxpoängen är 30 p
Poängen följer samma skala som i dressyren dvs.
10 utmärkt, 9 mycket bra. 8 bra, 7 ganska bra, 6 godkänd, 5 med tvekan godkänd, 4 ej godkänd, 3 ganska dåligt, 2 dåligt,
1 mycket dåligt, 0 ej utförd

Så om man ska sammanfatta det hela vill domaren se ett ekipage (häst och ryttare) som rider bra planerade vägar, en lagom fart och i rätt galopp på böjt spår.
En stadig sits och blicken framåt mot nästa hinder.
En sån ritt som brukar resulterar i en felfri runda helt enkelt :-)


Lycka till på tävlingen
 

Liknande trådar

Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 115
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
10
· Visningar
329
Senast: Aconite
·
  • Artikel
Hästnyheter I början av juli arrangeras det nationella hopptävlingar för ponny och häst på Gotland. Tävlingen har fått namnet Gotland Summer Tour...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 986
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp