måste man vaccinera bägge?

T

Tokmaja

Har en gammal pensionär och en yngre förmåga, den äldre går bara hemma, ja förrutom någon ridtur då och då men åker aldrig någon annanstans, medans den yngre är jag på träning med.

NU ska det vaccineras igen och därför funderar jag på om jag "måste" vaccinera den äldre.
Jag menar är risken stor att man kan dra med sig skit hem då, eftersom att den andra är ute och åker lite (inte mycket men nån gång per år).
HUr skulle ni ha gjort?
Vaccinerat gamlingen eller sparat in de slantarna och chansat?
 
Jag hade vaccinerat båda två, speciellt om du är ute och åker mycket med den yngre hästen. Dessutom skulle jag aldrig förlåta mig själv om hästen skulle bli allvarligt sjuk, bara för att man ville spara pengar.
 
Håller med! Jag skulle vaccinera bägge även om ingen av dem var ute och åkte.

M.
 
Vaccinera bägge då det kan vara stor risk att din unga häst tar med sig influensan hem till stallet.
Fast dom är vaccinerade så kan båda få influensan, men den vaccinerade får en mildare form av influensan medans den ovaccinerade för en svår influensa.

Vaccinet ger alltså inte 100% skydd mot influensan.

Jag har inte min häst vaccinerad mot influensan.
Jag tävlar inte, ingen i mitt stall heller, fast dom är vaccinerade.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp