Bukefalos 28 år!

Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Det finns alltid en anledning till beteenden som hästar utvecklar, oavsett om det är positivt eller negativt. Hästar är inte dumma med flit.

Hade du inte haft bråttom att bli av med hästen hade jag tyckt att du skulle leta efter en person som kan hjälpa hästen.

Har du två veckor på dig, låt hästen somna.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Fast avlivar du honom kanske du kommer och fundera om det hade gått ändå med rätt person etc..

Skulle du våga chansa??? och när budet om den allvarligt skadade nya ägaren kom skulle du då kunna säga - Ojdå , jag gjorde visst fel som sålde honoom vidare???

Så jag skulle om jag hade möjlighet , för min och hästens skull, låta ngn vet ell proffs gå igenom honom m ev röntgen och rubbet..Då har du i allafall gjort allt i din makt...

Hon har 2 veckor på sig - ont om tid, dåliga odds och kostar multum med pengar och tid att utföra. Fungerar väldigt sällan i realiteten.

För hästar är inte elaka och hittar på grejer utan anledning.

Nä, det har du rätt i, men även djur kan bli osäkra och elaka pga smärta eller dåligt behandlande...
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag håller fullständigt med tintilar- hela vägen till det där med avlivning. Där tycker jag att det kan vara ok att ta bort en häst som inte har stora förutsättningar att få optimala omständigheter.
Ingen vid sina sinnens fulla bruk köper på sig en stressad, skadad något till åren kommen fd. travhäst. (jag har en, vilket säger en del om mig;))

Det finns så otroligt många hästar. Och ingen lider av att vara död- däremot kan jag komma på en hel del mindre trevliga saker sin häst kan komma att utsättas för om han få flytta runt:(

/migo
som svurit på att ta bort sin travare den dagen jag inte kan ha kvar honom själv.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Det finns så otroligt många hästar. Och ingen lider av att vara död- däremot kan jag komma på en hel del mindre trevliga saker sin häst kan komma att utsättas för om han få flytta runt:(

Precis så tänker jag med! Någon gång måste man bli realist i livet och inse att allt inte är rosa moln...

/migo
som svurit på att ta bort sin travare den dagen jag inte kan ha kvar honom själv.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Det låter som om han kräver ganska mycket tid - tid som du inte kan ge honom. Jag vet hur det är, jag går själv i tvåan och tiden är verkligen knapp ibland. Att sälja honom vore kanske bra men då måste ni hitta det perfekta hemmet. Svårt att säga vad man ska göra :crazy:
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

det hjälper henne inte att "märka ord" - hon mår som ägare säkerligen illa nog ändå.

Även om hästen har ont fysiskt éller psyksikt så är det en farlig häst, för sig själv o andra. Låt den få ro!!!
Lämpa inte över bekymret på ngn annan - tänk att få läsa om en dödsolycka efter ett tag, och veta att just DU sålt/överlåtit den hästen till den omkomna...

Avliva i sådana här fall är att ta sitt yttersta ansvar som hästägare!!


Det handlar inte om att märka ord. Om man går omkring och tror att hästen jävlas med en beter man sig nog därefter.
Om man ser på hästen med nya ögon mår nog både häst och matte bättre. Vad man sedan ska göra åt problemet har jag inte uttalat mig om.:mad:
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Det handlar inte om att märka ord. Om man går omkring och tror att hästen jävlas med en beter man sig nog därefter.
Om man ser på hästen med nya ögon mår nog både häst och matte bättre.

Kanske hon redan gjort det? Kanske hon inte hittar en annan utväg?
Kanske det ibland kan vara skönt att avsluta ett problem på ett sätt som gör att problemet är ur vägen?
kanske man ibland ska läsa mellan raderna och förstå...

Vad man sedan ska göra åt problemet har jag inte uttalat mig om.:mad:

Har jag sagt att du gjort det:o? Sorry, hittar inte det någonstans ...
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Kanske hon redan gjort det? Kanske hon inte hittar en annan utväg?
Kanske det ibland kan vara skönt att avsluta ett problem på ett sätt som gör att problemet är ur vägen?
kanske man ibland ska läsa mellan raderna och förstå...



Har jag sagt att du gjort det:o? Sorry, hittar inte det någonstans ...


Jag utgår ifrån att du överhuvudtaget inte har en susning om vad jag egentligen säger. Där lämnar jag den diskussionen.
Det är meningslöst att diskutera med någon som påstår någonting och sedan lika snabbt tar det tillbaka.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag hade nog tagit beslutet om avlivning..
Tungt beslut men de är nog rätt om han vandrat runt och dessutom har skador och är svår.
Att han är varmblod är dessutom ingen fördel för honom..
Svårt att hitta vettiga hem då utbudet är enormt..

Men cred till dig som tagit hand om honom..

Lycka till!
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

När jag läser igenom tråden, så måste jag hålla med om att avliva hästen är lite extremt.
Jag skulle enbart göra det ifall hästen riktigt har ont, sedan skulle jag vädja till min mamma om att få behålla den lite till.
För mig låter det mer om en häst som behövs stimuleras ordentligt och hittas ett riktigt bra stall att stå i. Han vill testa dig och se vilka gränser du sätter. Du kanske inte har satt den tillräckligt hårt.
Då vid vägkanten, du säger att den inte är trafiksäker. En häst som inte är aktiverad ordentligt är en busig häst, som man måste jobba riktigt med, annars kan de måla f*n av något som inte finns där eller något som de sett tusen gånger. Lite extra energi kan göra mycket.
Kanske var det så att du kände att han började spänna sig och sedan spände du dig och resultatet blev att han fick riktigt fnatt. Jag har själv varit med om det tusentals gånger och också åkt av riktigt ordentligt, slagit mig. Det tar tid att hitta tillbaka, det görs inte hur snabbt som helst. Det gäller att hitta din hästs melodi och hitta rätt utrustning för den.
Bara för att den haft någon skada och är gammal, behöver det inte betyda att man knappt kan rida den. Jag har tävlat en häst i hoppning. Den är 21 i år, lever fortfarande, älskar att tävla men kan inte tävla för mycket pga en gammal skada. Alltså den får tävla varsamt.
Jag ser direkt frågor växa:
  • Hur ofta rids eller motioneras den?
  • Hur hårt blir träningspassen?
  • Hur mycket foder får den?
  • Vad har den för sadel?
  • Vad har den för sadelgjord?
  • Vad har den för betsel?
  • Om du vet att den är lugnare med andra, varför inte hitta någon att rida med ett tag framöver?
Det låter mer som du har gett upp om hästen. Du måste ju ha vetat för fyra år sedan när du köpte hästen att den kunde innebära en hel del avramlingar, behövas hjälp med. GE inte upp om din vän än! Om du inte har tid för den just nu, låt den gå och skrota i hagen, till sommaren och sedan åk bort med den och där få ordentlig hjälp. Du skriver också att den inte haft lätt i livet, då är det ju ännu viktigare ifall den inte har blivit så stimulerad senaste tiden att den får tid på sig.
Skriv ett pm till mig! Jag kan ha en lösning för dig, så att du inte behöver ta bort hästen!
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag utgår ifrån att du överhuvudtaget inte har en susning om vad jag egentligen säger. Där lämnar jag den diskussionen.
Det är meningslöst att diskutera med någon som påstår någonting och sedan lika snabbt tar det tillbaka.

Tråkigt att du säger så.

Jag skrev det hela som frågor, för att man (du) skulle tänka reflekterande... det var inga påståenden, man måste lösa varje problem utifrån varje probelmatik, det finns ingen universalösning:)

Jag anser inte att det är smart att alltid rekommendera "att en häst alltid ska leva kvar"(OBS toLka ej in det personligt)


det står tom i DSLagen att man har skyldighet att som ägare ta det svåra beslutet att avliva ett djur när det är dax för det. (OBS inte ordagrant citat - orkar inte leta reda på den exakta ordföljden just nu).

mvh "en som under 25 år lagade/reparerade trasiga hästkroppar/hästsjälar" och som lärt sig den hårda vägen, att en del mår absolut bäst av att få somna in...
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Tråkigt att du säger så.

Jag skrev det hela som frågor, för att man (du) skulle tänka reflekterande... det var inga påståenden, man måste lösa varje problem utifrån varje probelmatik, det finns ingen universalösning:)

Jag anser inte att det är smart att alltid rekommendera "att en häst alltid ska leva kvar"(OBS toLka ej in det personligt)
MAN MÅSTE INSE ATT IBLAND ÄR DET DET ABSOLUT BÄSTA FÖR DJURET IFRÅGA.

det står tom i DSLagen att man har skyldighet att som ägare ta det svåra beslutet att avliva ett djur när det är dax för det. (OBS inte ordagrant citat - orkar inte leta reda på den exakta ordföljden just nu).

mvh "en som under 25 år lagade/reparerade trasiga hästkroppar/hästsjälar" och som lärt sig den hårda vägen, att en del mår absolut bäst av att få somna in...

Hur ska jag få dig att förstå att jag inte sagt så? Läs om vad jag skrev är du snäll för det här börjar bli löjligt. Några korta rader skrev jag och ingenstans har jag påstått det du säger.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag tycker nog att Trapalanda är det bästa aletrnativet. Det vore inte snällt att låta honom byta hem igen, särskilt inte om han har haft det svårt innan.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Men du - jag skriver särskilt att du inte ska ta det hela personligt, utan att just det är en reflektering som bör gälla alla, att ta en funderare över situationen.

Jag tycker det är tråkigt när man tar för givet att allt ngn annan skriver är "pikar" som är personligt riktade.
Även om man svarar ett nick, så har man väl rätten att fortsätta debatten genom personliga vinklar och funderingar?

Hoppas du förstår mina funderingar nu iallafall.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Men du - jag skriver särskilt att du inte ska ta det hela personligt, utan att just det är en reflektering som bör gälla alla, att ta en funderare över situationen.

Jag tycker det är tråkigt när man tar för givet att allt ngn annan skriver är "pikar" som är personligt riktade.
Även om man svarar ett nick, så har man väl rätten att fortsätta debatten genom personliga vinklar och funderingar?

Hoppas du förstår mina funderingar nu iallafall.

"Tråkigt att du säger så.

Jag skrev det hela som frågor, för att man (du) skulle tänka reflekterande... det var inga påståenden, man måste lösa varje problem utifrån varje probelmatik, det finns ingen universalösning

Jag anser inte att det är smart att alltid rekommendera "att en häst alltid ska leva kvar"(OBS toLka ej in det personligt)"

Detta skrev du till mig. Om saker jag överhuvudtaget inte sagt. HUR Ska jag tolka det? Du tycker att jag har sagt att en häst alltid ska leva kvar. VAR har jag sagt det? Om det inte var riktat till mig, varför svarar du då mig? Att du skriver att jag inte ska tolka det personligt har jag ingen som helst förståelse för. Förstår inte överhuvudtaget hur du menar. Först påhopp om att jag inte är så smart och att jag behöver reflektera, sedan ska jag inte ta det personligt. Om någonting du hittat på att jag sagt....
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag lägger ner den här diskussionen nu... jag ser ingen lösning i det hela, vill man misstolka så kan allt misstolkas...
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag lägger ner den här diskussionen nu... jag ser ingen lösning i det hela, vill man misstolka så kan allt misstolkas...

Du är ju helt otrolig.
Ingenstans har du förklarat för mig varför du anklagar mig för att ha sagt saker jag inte har sagt! Varför kallar du mig osmart och ber mig reflektera över saker jag inte ens sagt???!!! Du kan inte vara riktigt frisk.

Vaddå misstoka??????? Misstolka vaddå? Stå för sjutton för vad du skriver!
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Så j'vla nödvändigt att mopsa upp sig framför en skärm. Ta dina diskussioner och stoppa in dem i någon annan icke-hästrelaterad tråd.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag har nu bestämt mig.

Jag får ha kvar han om jag tänker ha kvar honom, men eftersom jag vet att tiden inte kommer räcka till och jag vet att han kan få ett hem med mer kärlek och ompyssling än vad jag i dagsläget och antagligen, i framtiden kan ge så har jag hittat en väldigt intressant spekulant.

Hos henne ska han gå på 11 hektars marker med skog och dammar med 2 ston några mil härifrån och kommer gå och skrota i hagen och få ompyssling och kärlek varje dag. Jag kommer skriva över honom som foderhäst första ½-1 år så att jag har rätten att ta honom tillbaka om det skulle behövas. Blir det så att jag tar tillbaka honom, så avlivar jag honom då jag inte vill sätta han i fler hem än ett som jag kan tänka mig är det bästa alternativet. Stanna han, så få han garanterat livslångt hem.

Tack för era svar!
Kram på er gott hästfolk!
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Gratulerar dig till en bra lösning. Långvarigt foderhem i närheten utan krav låter ju nästan för bra för att vara sant. Ibland har man gudarna på sin sida.

Tack även för att du hjälpte mig lite på slutet!:)

LYCKA TILL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 162
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp