Måste skriva av mig!

Timsetim

Trådstartare
Kan inte sluta reta mig på min kompis beteende idag! Vi skulle på kalas och kunde inte ta med Tysken. Kalaset skulle vara max 1.5 h så egentligen tänkte vi lämna honom hemma, men så erbjöd sig min kompis att passa honom. De har passat honom en gång förut och det gick bra förutom att de fick ett nervöst anfall på hans rastlöshet, men det får de ta!! ;) Vi hämtade honom efter drygt en timme och de hade varit ute en runda med honom och han hade fått ett öra och allt var frid och fröjd. TILLS vi kom ut på gatan och jag såg att de ändrat kopplet. Redan som valp lärde sig Tysken hur man tar sig ur både vanligt läderhalsband och halvstryp vilket är en av anledningarna till att han numera har strypkoppel. Men det hade min kompis ändrat, genom att sätta kopplet i andra ringen. Bara för att hon tyckte synd om honom!!!! Undrar om hon resonerat likadant om de mött en hanhund som Tysken gärna velat bråka med. Möter vi eller rättare sagt känner han lukten av en hane så vill han dit och moppsa sig! Ju större desto "aggressivare" blir han. Han ålar sig i kopplet och gör allt för att komma loss. Gud bevare oss om han skulle kommit loss under deras promenad och börjat slåss med en hund!!!! Han tillhör inte rasen som ger sig i första taget!!

Det jag vill komma fram till är att hur kan man utan att fråga ägaren ändra en sådan sak som i detta fallet kopplet. Vi sa redan vid förra tillfället att de inte skulle låta honom hälsa på andra hundar eftersom han är väldigt dominant och gärna moppsar sig. Är det någon som förstår min irritation?

/Timsetim

(Jag vill inte att detta ska bli en diskussion om strypkopplets vara eller inte vara, det är en sak som var och en får bestämma!!!!)
 
Jag förstår dig!! Det är väldigt trist när människor inte kan respektera vad man säger/gör, och speciellt om man är hundvakt, hur sjutton kan man då bara "ändra" på något....
 
Tagga ned :angel:. Din kompis visste uppenbarligen inte bättre och ingenting hann ju hända. Var glad att du fick en hundvakt istället!
 
min hund är också superduktig på att ta sig ur halsband. jag har ett "för litet" halstryp och det funkar om man har lite teknik när han backar. annars har jag provat en sele på honom (men den har gått sönder, här ska banne mig klagas :devil:), den kan han inte ta sig ur + att han faktiskt blir mindre stark (en helt vanlig ergonomisk sele). och dessutom minskar risken för nackskador. stryp är det inget fel på, men det är ett opraktiskt promenadkoppel.
 
Ja, du har kanske rätt, jag kanske hetsar upp mig för ingenting. Det är väl bara det att jag skulle aldrig ändra något utan att prata med ägaren först. Jag har nämligen sett den lilla grisen slåss en gång, med en golden, dvs större än honom och Tysken har helt enkelt inte vett att sluta slåss trots att han är i underläge, på rygg!! Är kanske onödigt blödig! :)
 
men då sitter den alldeles för löst. en sele ska faktist sitta hårdare än man tror och då får hunden inte in armbågarna utan sitter faktiskt fast.
 
därför att hunden måste gå på din ena sida, så om det bara är gräs på den andra sidan får man ta av halsbandet och vända på det eller så får hunden gå på den "tråkiga" sidan. för att krångla till det hela ;).
 
?? Har jag aldrig gjort å mina vovvar går både till höger och vänster.
 
men då släpper inte strypet ju... såvida du inte har mycket lätta koppel och hundar som alltid går med slak lina. på mina funkar det hur som helst inte, strypet fastnar (fast det är mjukt läder) och belöningen för att hunden går fint uteblir
 
Jag har rätt så tunn kedja med vridna länkar och tycker inte att den fastnar nämnvärt. Om hunden slutar att dra så ger den efter även om de går till höger, annars är det ju bara att knycka lite i kopplet så att spännet trillar ned på hundens högra sida så ger det med sig. Men det är kanske inte så lätt med raka länkar.
 
mjo, men jag har som sagt mjukt (platt) läder på strypet och jag tycker ändå det fastnar lite, det ger i alla fall inte efter tillräckligt fort. fast det är väl en smaksak vad man vill ha antar jag.
 
Ja, det var ju lite dumt av henne, jag tror inte att jag skulle ha gjort nåt sånt utan att fråga ägaren! Hon måste ju förresten veta hur han är vid det här laget?

Det "läskiga" med det här är ju att det är DU (enligt lag) som är ansvarig för hunden oavsett vem som är ute och går med honom, så hade det hänt något hade du åkt på hela ansvaret... :crazy:
 
Visst är det en tysk jakt terrier and Fritz is his namo!! Men trots att jag tycker att det är en tuff hund (skulle aldrig valt rasen själv!) så säger tysk-kännare att han är en mjukis!! Måste ge min pojkvän en eloge där. Han har gjort en jättetrevlig hund av honom, han är supergo mot människor! Sen spelar hans ego, förlåt hans enorma ego honom ett och annat spratt men det får man ta! Han är ju köpt för att han ska jaga bla viltsvin och då går det inte med en mes! :rofl:

/Timsetim
 
Precis!! Det jobbiga är att hon liksom många andra dömmer honom efter hans storlek. Många tror att det är en valp man är ute och går med! :o Dom skulle bara veta! :D Hon tror även att man kan trötta ut en tysk jakt terrier genom att ta honom på en lång promenad!! :rofl: Jaja förutom det är hon en jättebra kompis!!! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 951
Senast: dobbis
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 393
Senast: Nepeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp