Mat till mina nykomlingar

linzan

Trådstartare
Får hem två vuxna vanskötta katter på söndag, deras miljö har varit riktigt fruktansvärd men de mår ändå förvånansvärt bra och har inte dragit på sig några sjukdomar som tur är.
De är inte så vana vid "riktig" mat utan har levt på det de har fått tag på.
Vad skulle ni rek för foder? Har inte royal canin en massa att välja på? Skulle det kunna vara något? Hur mkt kostar en sådan säck på ett ungefär.
Självklart får det kosta men bra att ha lite koll sådär.
Tack på förhand :)

Sv: Mat till mina nykomlingar

hills burk AD mat blandat med uppblött torrfoder av valfri sort (kolla fett halterna i) funkar kanon på magra katter som behöver få en mjukstart och hull.
bebis katterna brukar få det i början när de går över på stor mat.
lycka till

Jag hade blandat skonkost (lammfärs t.ex.) med mjaus burkmat och sen gått över helt till burkmaten när du ser att magarna är ok.

Jag håller med Haukur om mjukmaten, men skulle inte ge RC torrfoder. Välj något vettigt istället. Börja med Acana och gå sedan försiktigt över till Orijen eller Applaws när du ser att magarna har hängt med. RC, mfl, innehåller en massa spannmål - något som katter inte ska ha. Välj istället ett foder med hög kötthalt och 0% spannmål redan från början!

de flesta häromkring verkar mest bara sälja royal canin. Men jag får kika runt i grannstäderna

Hittade det på nätet nu :) Ska genast beställa så det hinner komma innan kissarna anländer.

Hm nu läste jag på lite om det fodret och det verkar som att många katter vägrar äta det efter nån vecka....rena djungeln det här ju.

något som katter inte ska ha. Välj istället ett foder med hög kötthalt och 0% spannmål redan från början!

Acana, Orijen och Applaws innehåller andra kolhydratkällor än spannmål. Vad man tycker om det är en smaksak, men det är lika dåligt båda delarna.

Hm nu läste jag på lite om det fodret och det verkar som att många katter vägrar äta det efter nån vecka....rena djungeln det här ju.

Om jag skriver så här;

RC = McDonald's
Orijen = Husman

Visst är Mc gott, men hur nyttigt är det i längden?
Mina katter har ätit RC i två år innan jag lärde mig näringslära för katt och jag gick över till Orijen via Acana - de ÄLSKAR det! Finare päls, inte alls lika tjock som min ena var trots att jag gav honom RC Sterilized/Light. Många med allergiska katter rekommenderar verkligen bla Orijen.

Här är 2 jättebra artiklar om foderlära för katt!
Del 1;
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=93a0f14c-da84-4a56-bdf3-d3e2f9e65c83&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Del 2;
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=8e4a5926-498a-447d-bd37-323365cd7877&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Orijen och Acana säljs på bla Foderbilen och Applaws hittar du på ZooPlus.com

Du har fått bra råd tycker jag. Vill du absolut ge torrfoder så leta efter en variant med hög kötthalt. De redan nämnda sorterna, Applaws, Orijen, Acana är alla tre i topp vad gäller kötthalt på den svenska marknaden. Tillsammans med dem hittar du även Eukanuba (Chicken & Liver) Och Oliver's Petfood som även de har foder med hög kötthalt.

Många katter kan vara känsliga mot fisk så det bör du hålla koll på om du väljer Orijen, som har en hög fiskhalt.

Jag själv fodrar främst med BARF (Rå mat) och våtfoder men jag kompleterar med torrfoder från Oliver's.

Känn efter vad du själv vill ge, och testa vad dina katter uppskattar. Alla fungerar inte lika, men grundkunskapen om kattfoder är viktig att ha. :)

Tack för era svar, torrfoder är absolut inget måste. De informerade mig bara om att jag skulle ge det i början.
Tur buke finns :p detta var ju lika "avancerat" som hästens mat.
Men jag tar absolut till mig av det ni säger, Eukanuba vet jag att vi har på lantmännen här iaf!

*kl*
Jag vill varna för Applaws, då det framgått på ett annat kattforum där en av forumemedlemmarna fått innehållsförteckningen mailad till sig, att magnesiumhalten är oacceptablet hög, 0.132%. En katt med risk för kisseriproblem ska absolut inte äta torrfoder med högre halt än 0.07%

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 688
Senast: Sofie.S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31