Mat - utmana mig!

Jag har mkt svårt för konsistenser och prova ngt nytt, tänker att när det är i munnen är det försent'!
Gillar heller inte ihoprörd mat, typ grytor, dåjag ej ser beståndsdelarna :eek:

Folk kallar mig kräsen, men har googlat mig till att det finns ngt som heter mat- neofobi.
Och mkt där stämmer in på mig!

Gillar mat o att äta, och är det ngt jag gillar så äter jag det ofta och gärna :)
Ser mig inte som konstig längre, utan det är så jag är!
Låter som mig...Måste googla.

Till ts: jag tvingar inte mig själv till hela portioner av nåt nytt, utan nöjer mig med en smakbit (om jag känner för det) och så utökar jag vartefter jag gillar det.
 
Jag tänker att du kanske kan göra som när man introducerar ny mat för småbarn - ge dig själv smakportioner? Alltså låt huvuddelen av din matportion bestå av sådant som du redan äter och gillar, och så en mängd som motsvarar 2-3 tuggor av något nytt? Då blir du mätt och "måste" inte äta det nya, men det är ändå så liten mängd att det borde vara hanterbart... Kanske kan det avdramatisera hela grejen lite? Minska pressen, men ändå testa nytt liksom...

Du har fått en del bra svar redan. Beroende på om du vill äta kött eller vegetariskt så kan nuggets av olika slag (kyckling eller vegetariska) vara ett bra alternativ. De har ofta homogen, förutsägbar konsistens.

Vill du äta olika sorters kött så prova med kycklingfilé, fläskfilé, oxfilé... Dessa är väldigt "rena" och innehåller inte en massa fett och senor, utan bara kött.

Vegetariska alternativ (som inte är "rena" grönsaker) tycker jag är något svårare. Jag äter t.ex. Oumph, men tycker att konsistensen är lite läskig... Men det är nog för att jag är mer van vid köttalternativ.

Hur har du det med ost? Tänker på mozzarella och halloumi, till exempel. De är ganska "matiga" och duger bra som alternativ till kött och vegetariskt. Halloumi tycker jag är väldigt användbart, och äter t.ex. stekt i en grönsakswok eller i form av halloumiburgare.
 
Halloumi kan dock ha en seg och svårt konsistens?

min kinkiga sambo har jag fått att äta
avokado
mozzarella
paprika
majs

helst som plockmat, tex som en torr pastasallad där han ser delarna.
lök?
 
Jag tänker på förslaget om att äta med nån vän, kanske finns någon vän som vet om din problematik och inte dömer om du petar i maten?
I köttbullar/lasagne/köttfärssås kan man ofta ha i olika smaker men utan att det "syns", man kan mixa och blanda ner. Jag gillar tex inte konsistensen på svamp men mixar jag den i köttbullar/lasagne så får jag smaken men inte konsistensen :) eller riva ner morötter eller ha i linser i köttfärssås tycker jag är ett bra sett att få i sig grönsaker :)
 
Varför inte pröva lite asiatiskt? Det brukar vara mer 'rent' och inte så tillkladdat. Ris, gärna jasmin, en enkel wok med grönsaker som paprika, rödlök, zucchini och annat. Lite soja eller liknande som smaksättning och vilka kryddor du känner dig bekväm med.

Själv är jag galen i sushi, lax, annan fisk, avokado, tofu eller liknande. wasabi och lite soja.

Favopotatissalladen:

Skrubbad färskpotatis skuren i bitar
Hackad rödlök
dill (frivilligt)
olivolja
citron
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
902
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 467
Senast: Myrten
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 872
Senast: Guldaskig
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp