Bukefalos 28 år!

Mat.......

Sv: Mat.......

våran hund är precis som din fast han äter bara ett foder i några dagar.... men när vi provade hill's med små kulor (torrfoder) så åt han i ca 3 månader, men han är som han är...
hon i butiken sa att det finns hundar som tycker bättre om att äta torrfoder som är i mindre kulor.. vet inte om det stämmer men det är kanske värt att prova...

lycka till!!!
 
Sv: Mat.......

måste bara få säga vad jag tycker.. Blir så lessen när jag hör om folk som säger att låt maten stå framme i si och så länge och plocka sen bort den och låt hunden vara hungrig! En hund är gjord av naturen att äta en varierad kost! kanske inte så fullt varierad som vi människor.. Men faktiskt så är det inte så konstigt att vissa (ganska många) börjar matvägra efter ett tag! Prova själv att äta pizza varenda kväll och se hur sugen du blir efter det efter några veckor :mad: . Visst hunden lär sig att maten försvinner.. och om den inte äter det enda som bjuds så dör den.. inte så konstigt att den tekniken funkar.. dock glömmer folk som tycker detta är det rätta att det alltid finns en anledning till matvägrandet. Lyssna på din hund, istället för att slå dövörat till..:crazy: Och att byta mellan olika torrfoder är så länge din hund är frisk ingen som helst fara! (tvärtom skulle jag vilja påstå, men det är en annan historia) Eller prova riv ner lite morötter ena dan, lite köttfärs andra och lite kycklingskinn nästa (tex). Detta är iaf vad jag hade gjort:)
 
Sv: Mat.......

Tänk bara på att för många foderbyten på kort tid kan ge bakslag som resulterar i just matvägran...
 
Sv: Mat.......

hmm.. kan säkert vara sant :)
men skulle nog våga säga att chansen är större att få en mat vägrande hund som får samma mat dag ut och dag in, än att få en matvägrande hund som får en varierad kost..
 
Sv: Mat.......

ratataa skrev:
hmm.. kan säkert vara sant :)
men skulle nog våga säga att chansen är större att få en mat vägrande hund som får samma mat dag ut och dag in, än att få en matvägrande hund som får en varierad kost..

Njaaa håller inte riktigt med där. Det är inte bra för magen om de får olika mat varje dag. Hundar är inte som oss människor som vill att maten skall vara varierande. De äter för födans skull inte för nöjet. Självklart kan man sticka till en godbit då och då men inte jämt.
 
Sv: Mat.......

Hihi.. nää det är tur att vi inte alla håller med om allt ;)
Men hunden är faktiskt lite lik människan ändå.. Deras mag tarm system mår bra av att få vila i olika perioder.. därav vissa vet. rekommendationer om en fastedag i veckan gissar jag. Och därav att många hundar äter bättre när fodret byts. Det är vad "naturen eller kroppen" talar om för dom.. (Lät flummigt :D ). Sen att de flesta foder är helfoder idag.. tillåter ju inte direkt någon viloperiod för enskilda organ.. Så ofta fortsätter hunden matvägra även på det nya fodret efter ett tag, för inte känns kroppen ngt bättre på det nya fodret.. den är fortfarande lika "utsliten" av allt jobbande med maten! Observera att detta bara är mina filosofier, jag är ingen hundtankeläsare, och har ingen aning om det är så här eller inte! Däremot TROR jag på detta, efter att funderat och dragit ihop olika fakta. Sen absolut att de flesta hundar får ett enda och samma foder hela livet och mår toppen på det! Men jag TROR fortfarande inte att det är optimalt för någon hund! :cool:
 
Sv: Mat.......

Jo, det är konstigt att hunden börjar matvägra. En bra hund äter vad som bjuds när tillfälle finns för vem vet när det kommer mat igen. En hund har inte råd att vara kräsen. Den som är kräsen dör först när det börjar bli ont om mat. Det är en grundläggande drift hos hunden och ska bibehållas.

De flesta hundar har ingen annan anledning att matvägra än att de är bortskämda och de ska svältas tills de inser vad hunger är. En hund är inte en människa och ska heller inte jämföras med oss.

Inte en chans att jag börjar fjolla med en massa gott i maten om hunden matvägrar. Den får svälta tills den äter igen och är det en tilltänkt avelshund plockas den snabbt bort från den listan. Matvägrare ska inte gå i avel.
 
Sv: Mat.......

Ja, det är konstigt att hunden börjar matvägra! men att tro att det beror på avel och bortskämdhet håller jag långt ifrån med om! (finns de hundarna oxå). En bra hund ser till att få i sig det den behöver! Och inte i sig sånt den inte behöver! har ingetting med kräsenhet att göra..
Nä, att hunden inte är någon människa det vet jag. En hund ska inte heller äta som en människa. Det jag syftade på var variationen, som både vi och hundarna är gjorda för att äta! Eller låt säga.. strävar efter att få äta. De flesta hundar går på samma innehåll i sin mat jämt, samma protein, samma mängd kolhydrater etc. *tjat tjat* Och visst är det intressant med alla ökade allergier, och många andra "välfärdssjukdomar" (hos hund då)..
Förstår inte själva idéen med att plocka bort matvägrare ur aveln på sådana grunder??!!
i mina öron så är det de som är de vettiga! (Såvida det inte beror på sjukdom eller likn. förstås.. ) För att hårddra det ngt..
 
Sv: Mat.......

Allergier och liknande beror på att man avlar på skräp och börjar få en försvinnande liten genpool hos många raser. Inavel ger sjukdomar. Mycket lite har med foder att göra.

Och matlust kan man liksom mycket annat påverka genom avel. Matvägrande hundar brister i det mest grundläggande i mina ögon, nämligen att hålla sig vid liv, så de är inget jag skulle vilja ha valp efter. Att tro att en hund strävar efter att få i sig vad den behöver är att ha för höga tankar om hunden. Hunden äter vad den kan när den är hungrig och så ska det vara. Ingen normal hund börjar svälta därför att den känner att den har brist på fibrer och bara får kött eller tvärtom. Det vore ju rent korkat från hundens sida. I naturen får den knappast mer fibrer på det viset.
 
Sv: Mat.......

Till alla!

Åh..... Här går det ju inte bättre kan jag ju meddela :confused: .
Visst äter han några kulor / dag så han tänker ju inte svälta ihjäl sig men speciellt rund om magen kan jag ju då inte säga att han är tyvärr. Sedan blir jag ju vansinnig när jag ser hunden stå och äta havre och betfor 1 timme efter serverad mat - då skulle jag ju kunna :devil: ........åhhhhh.

Skulle gärna vilja ha lite info om färskfoder, sorter, inköpsställen, priser hur mkt ger man till en hund i 35kg klassen?
 
Sv: Mat.......

Warmia skrev:
Till alla!

Åh..... Här går det ju inte bättre kan jag ju meddela :confused: .
Visst äter han några kulor / dag så han tänker ju inte svälta ihjäl sig men speciellt rund om magen kan jag ju då inte säga att han är tyvärr. Sedan blir jag ju vansinnig när jag ser hunden stå och äta havre och betfor 1 timme efter serverad mat - då skulle jag ju kunna :devil: ........åhhhhh.

Skulle gärna vilja ha lite info om färskfoder, sorter, inköpsställen, priser hur mkt ger man till en hund i 35kg klassen?

Då får du se till att han inte äter något annat än sin mat när den serveras. Håll hunden borta från havre och betfor.
 
Sv: Mat.......

Lupin skrev:
Då får man verkligen hoppas att ingen någonsin tänker använda dessa hundar i avel. Hundar med fel på drifterna, vare sig det gäller sex eller mat, ska inte föröka sig. Men hur många tänker så? Det är felkopplat någonstans om en hund med vett och vilja svälter ihjäl sig!

Tycker man ska kontakta veterinär i de fallen. Antingen för allmän utredning eller för att stå under kontroll under tiden hunden svälter sig. Något är helt klart fel (i huvudet?) på de hundar som gör så här.

Bara min ödmjuka åsikt!

Du har rätt, hundar som svälter sig bör inte avlas vidare på, men tyvärr är det en sak som oftast inte tas hänsyn till aveln. Tidigare har jag också trott att en hund svälter inte ihjäl sig själv, men med erfarenheten så tänker jag idag annorlunda. Det finns de hundar som matvägrar för att ägaren omedvetet lärt dem att det är värt att vänta ut något godare. Men det finns även de hundar som man inte kan vänta ut när de matvägrar för det handlar inte om några dagars matvägran utan det kan handla om veckor, och då måste man försöka trixa och fixa för att få i dem någon mat alls. Visst är det märkligt att man kan vänta ut en hund i veckor utan att den får något annat än sin egen mat under måltiderna, och ändå äter den inte, men så är det iallafall. Fel i huvudet vet jag inte, men någon genetisk defekt är det iallafall som dessutom är starkt ärftlig. Det säger jag grundat på enbart egen erfarenhet av vissa linjer på slädhundar, jag har alltså inte någon forskning som jag kan backa upp mitt påstående på. Men matglädje är något som tas hänsyn till i aveln bland slädhundar iallafall eftersom det visat sig att vissa linjer gett hundar som varit svåra att få att äta. Såna hundar försvinner tids nog eftersom en hund som inte äter heller inte orkar göra sitt jobb i spannet. Så än en gång säger jag att du har rätt, matvägrande hundar ska inte avlas vidare på!
 
Sv: Mat.......

Warmia skrev:
Vad less jag är på detta matvägrande. Vad gör man?
Om vi byter sort börjar han äta normalt igen men hur farligt är det att byta sort var 4e månad? Sedan är det ju färskfoder men det är ju lite mer kostnad i det men viss som sista alternativ så får det ju bli det att pröva med hunden kan ju inte se ut som ett lik.......
Hur gör ni med era kräsna och matvägrande hundar, finns det något torrfoder som är speciellt aptitsättande på dessa hundar. Ge mig gärna förslag på bra foder!

Min mamma brukar laga extra mat (då hon ändå gör åt oss) och blanda ner i vår lilla kräsna flickas matkopp... Då äter hon minsann :p Men vår hund äter ungefär en säck av samma foder, sen vill hon ha nytt :p

Hästbajs är ngt som vår lilla donna brukar käka i sig då hon far till stallet ^^

Men men... Hon svälter ju inte i ala fall.. Hon är inte mager... Konstigt nog.. :p
 
Sv: Mat.......

Hundar är inte dumma. Vet dom att dom har chans att få extra gott (typ kyckling,nötfärs) så NATURLIGTVIS matvägrar dom, för då vet dom att det kan komma något godare.
Det finns flera typer av hundfoder. Det finns torrfoder som är vanligst att man använder, det finns färskfryst foder och mat man kan laga själv med vom och liknande. Men då behöver man kunskap om vad en hund behöver i sin kost och det är en hel vetenskap i sig nästan :rofl:

Ett foder jag kan rekommendera är Magnussons Meat & Bisquit(Ej orginal). Det är vädigt smakrikt och ugnsbakat. Kan beställas på www.hundmat.com.
Har själv en äldre hane som aldrig ätit speciellt mycket, har matvägrat i perioder i hela sitt liv.
Han har fri tillgång till torrfoder och har bättre aptit nu när han inte får saker vid sidan om hela tiden.

Våra andra 4 hundar får mat morgon och kväll, uppblött och de fullkomligt kastar i sej maten.
Det har nog mycket med att göra att de vuxit upp med flera andra hundar, det är konkurrans om maten. Den som inte äter, blir utan.^
Så hade inte vår äldsta hund det, han växte upp som ensamhund och blev rätt bortskämd och är verkligen en mästare på att tigga;)
Numera skulle jag aldrig få för mej att dalta med en hund som inte äter...Har man däremot en hund med leversjukdom eller likande och hunden verkligen MÅSTE få i sig mat är det ju givetvis inte lika lätt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 746
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
224
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp