Mäta bomvidd

Sv: Mäta bomvidd

en hel massa ponnysar, kallblod och fjordingar som jag delat stall med upp igenom åren....

dom har alltid varit bredare när dom varit feta och omusklade. tex på sommarbete. när dom sattes i arbete igen och tappade vikt så blev ryggen mer normal.

Jag tycker inte man kan se bomvidden på en bild över huvud taget, så det lägger jag mig inte i. Jag menar bara att man inte ska ta Eldhestras mått som någonting säkert, för när det gäller min ena sadel stämmer det ju inte ett barr.

Fast då måste de har gått med helt felaktiga sadlar. Oftast är det så att om hästarna är feta går de ner efter ett tags ridning med sedan ökar de igen med muskler.

en hel massa ponnysar, kallblod och fjordingar som jag delat stall med upp igenom åren....

dom har alltid varit bredare när dom varit feta och omusklade. tex på sommarbete. när dom sattes i arbete igen och tappade vikt så blev ryggen mer normal.

Jag håller med dig där, men vill även tillägga att även dressyrhästar kan behöva minska sin bomvidd för att de, när de kommer upp i klasserna, smalnar av något.
Och det inte för att de går med felaktig sadel.

Men eftersom detta bara är delvis min egen erfarenhet, undrar jag vad andra har för erfarenhet vad gällande detta.

Eftersom jag redan när jag blev medlem kunde läsa om att du skrev att de ligger runt 110 grader om de är hyfsat välmusklade, så har jag noggrant kollat runt, både privat och tillsammans med flera utbildade sadelmakare ( en av de skriver här på buke, om än sparsamt), och det jag/vi har hittat är få som ligger på 110 grader.

Dagens sporthäst är lätt i typen, det är sällan iaf jag träffar på att de blir så breda som du säger att de allra flesta är.

Jag skrev att det var min erfarenhet. Ett hbl på 110 grader behöver inte uppfattas som bred eller grov på något sätt, så frågan är om du har mätt hästarna?
Sen skrev jag inte att de flesta hbl är runt 110 grader breda, jag skrev att ett hyfsat välmusklat hbl enligt min erfarenhet är runt 110 grader. Men som jag också skrev: Jag har träffat på hbl som varit 115 grader breda över ryggen men varit omusklade. Och jag har träffat på hästar som varit 80-90 grader över ryggen också, men dessa skulle inte jag kalla för välmusklade.

Jag skrev att det var min erfarenhet. Ett hbl på 110 grader behöver inte uppfattas som bred eller grov på något sätt, så frågan är om du har mätt hästarna?
Sen skrev jag inte att de flesta hbl är runt 110 grader breda, jag skrev att ett hyfsat välmusklat hbl enligt min erfarenhet är runt 110 grader.

Jag vet att du skrev egen erfarenhet. Och då undrade jag vad din erfarenhet bestod av?

Naturligtvis har jag mätt hästarna, och jag vet precis att de inte behöver se grova ut för att vara bredare.

Men jag håller inte med att ett hyfsat välmusklat halvblod som regel är runt 110 grader. Jag anser fler är av mindre storlek, fast de är välmusklade, iof av min egen erfarenhet.
Men man kan ju inte låta bli att undra hur breda halvblod blir av din erfarenhet när de inte bara är hyfsat musklade utan riktigt bra musklade?

Vad jag menar är att hennes häst är inte så välmusklad som man har sett på bilderna hon visat i tidigare trådar.

värst vad trevlig du var.... :smirk:

kan hälsa att min häst är mkt bra musklad! och inte alls fet..... han drar x-vid bom trots att han är hälften fullblod och har mkt hög manke!

alltid roligt med nya användare som tillför en trevlig stämning här.....

Bara för att man är ny användare betyder det att man inte är dum i huvudet.

Jag tycker din häst är maffig men inte åt det välmusklade hållet, rumpan kanske, det är lite svårt att se då varenda bild du lägger upp så värms hästen upp. Jag har aldrig sett din häst gå i form eller jobba korrekt, där tycker jag man kan se hästen tydligt musklad.

så du kan alltså inte se om en häst har muskler eller ej om den inte går samlad? eller inte rids? ^^

du får väl tro vad du vill, jag och alla som sett hästen inkl. ET och massör anser att han är välmusklad. han är dubbelt så stor som han var då jag fick honom. och man känner alla revben så det är Inte fett.
:cool:

*KL* Detta med om en häst är välmusklad eller inte är svårt att diskutera om pga att man tycker så otroligt olika vad en musklad häst är.

Själv blir jag väldigt förvånad över hur folk lägger ut bilder på sina hästar och kallar dem välmusklade då de i mina ögon kan se ut som ök och inte ha en överlinje alls mer än just lite rumpa och några muskelknutor på frambenen som tyder på kraftig boggång.

Medans andra kan lägga ut hästar på en mycket välutvecklad och jämn överlinje och vissa kallar en sådan häst för fet.

För mig är en välmusklad häst en häst som har en jämn överlinje från nacke till rumpa så är den är formad HELT UTAN gropar kring manken (vilket inte en häst som är rätt fodrad och har rätt sadel har för de är inte byggda så naturligt.) antingen har den en form av oljefat eller annars så har den en hjärtform hela vägen.

En häst som bara är musklad från låren upp över kruppan och som slutar innan manken med gröper och tunn hals är för mig inte välmusklad, men skulle kunna bli med det lilla som fattas.

Sedan så kan en välmusklad häst variera i bredd beroende på vilken ras det är. Ett välmusklat fullblod eller travare enl. min mått har mindre gradantal en välmusklad fjording el. Connemara.

Men så länge man inte är överrens om hur en välmusklad häst ser ut så kommer man också vara oense om gradantalet.

Senast ändrad:

ja och min häst har så musklad hals att han inte kan ha martingal för alla är för trånga.... :p och han har heller inte gropar runt manken.

gradantalet är som jag ser det ras- och typberoende! finns ju halvblod som ser ut som kallblod i ryggen, och det finns kallblod med mkt hög manke och smal kroppsbyggnad. så det går absolut inte att säga att hästen vid x antal grader är välmusklad... min gammling som inte gjort annat än pyssla omkring i hagen på flera år är betydligt bredare nu än då han tävlades 130 hoppning (innan jag fick honom) och är kraftig över båda hals och rumpa. trots det är han inte tjock, han är på gränsen till för smal..

så nej det går inte att säga utrifån mått hur musklad en häst är. och 120 grader vet jag nog inte ett enda halvblod som är, bara araber och kallblod/ponnyraser som är byggda på ett helt annat sätt...

Men martingal brukar väl de flesta kunna ha:cool: Kanske är svårt med mycket underhals, men jag menar om det finns martingal som passar på kallblodshingstar så borde väl du kunna hitta en:eek:

Det låter lite.....märkligt, menade du allvar eller skojade du:confused:

Vi får väl lägga ut bilder vad alla menar igen för jag tror det är väldigt olika.:o Ska se om jag kan fixa några, har så dålig mobilkamera bara.

jodå hitta en skulle väl gå men dom jag hade tidigare passar inte längre :p får sätta dom längre upp på halsen och då blir delen som går mellan frambenen för kort. så det verkar obekvämt för hästen. men klarar mig bra utan så inget jag anstränger mig för att lösa.... har en från kings som är jättestor men den har ful färg.

underhals har han inte. hade när jag fick honom men då passade alla martingaler ändå eftersom halsen var såpass omusklad...

Och du svarar mig därför att?

Ang om hästnarna är välmusklade eller inte har inte med saken att göra egentligen. Dock så håller jag med D_K till viss del.

*kl*

Ett halvblod som inte är av modern sportmodell eller har mkt fullblod i sig brukar ligga runt 110 grader. MEN det är ju helt broende på ryggtyp...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 441
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka