Mäta sadelns anläggningsyta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Contessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 17 185
C

Contessa

Hur gör man det? är det bara att mäta längs med bossorna eller?

Borde det inte vara olika hur stor anläggningsytan är beroende på hästen?

Någon som vet en sida där man kolla hur stora olika sadlar är? Hittar ingen sida där anl.ytan finns beskriven.

Mvh

jag mätte min kentaur, kan den vara 49cm? Då mätte jag bossans hela längd?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mäta sadelns anläggningsyta?

*puttar*

Någon måste ju veta?

Kentaur kan vara 49 cm lång ja, men då gissar jag på att den är ca en 16-17"?

När man mäter bossans anläggningsyta måste man titta på vad som är den TÄNKTA anläggningsytan, inte vad anläggningsytan blir åp hästen, för om inte sadeln passar kan den släppa mkt tidigt, och får då en för liten anläggningsyta.
Men du ska mäta den delen som ligger mot hästen, alltså, du ska inte mäta den delen av bossan som svänger upp.
För att förenkla: häng sadeln över soffan, den delen som du kan få att ligga an mot ryggstödet ska du mäta. Även om bommen är böjd, så kan du gunga på sadeln för att se hur mkt av bossan som faktiskt ska vara i kontakt med hästen.

Det kan skilja sig väldigt mkt mellan bossans längd och sadelns anläggningsyta. En Stubben Artus i 17,5 har bossor vars längd är 54 cm lång, men anläggningsytan är bara ca 45-46

Okej. Det är tom. 17,5"

Men då blir det alltså olika beroende på hur den ligger på hästen?
Allstå inte lika på alla hästar? Har jag fattat det rätt då?

Jag tyckte 49cm lät väldigt långt.
Hur långa brukar tex. Globus 17,5" vara? När jag provade den så var den på tok för lång.

´Nej, anläggningsytan är inte lika på alla hästar eller sadlar. Men om sadeln släpper för tidigt från ryggen är ju inte det heller bra.

Min 18" Globus har en anläggningsyta på strax under 45 cm.

Tänk på att om du mäter hela bossan blir måttet större. Dock borde Kentaur ligga på ca 55 cm om man mäter hela bossan. Tror min Globus är 48-49 cm om jag mäter hela bossan.

Min globus clic 17" var exakt till min häst med en anläggningsyta på max 47 cm.

Okej. Nej, släpper för tidigt gör den inte på min häst iaf
Men jag ska sälja min andra jag har, så var det en som frågade om jag visste hur lång sadeln var...

Jag mätte nästan helt fram på bossan, ända bak till sömmen mitt på bossan... det är ju lite tokigt, eftersom att den inte ligger mot hästen ända där uppe...

men då borde ju kentaur'n vara kortare. Jag provade Gloí:en, och den var minst 4-5cm längre

Tänk på att någoin ska sitta i sadeln också, då trycks bossan ihop.
Så det är mkt möjligt att den visst ligger mot hästen ända till sömmen...

Det beror väl på vilken Kentaur du menar...
Jag har en Globus Clic... Gå in på min hemsida under "Sadlar" så ser du hur den ser ut på min häst. Hästen ahr en rygg på 44,5 cm.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 422
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka