Matandes i tid och otid

@Seabaz nej jag tycker inte heller det är ett vanligt problem.
@MacGyver jag har svårt att förstå varför du normaliserar att utomstående folk till höger och vänster ska sticka till andras hästar godis . Det spelar ingen roll att du inte tycker det är ett problem/hälsofara osv. Det är inte din uppgift liksom att ”uppfostra” andras hästar gällande matande /godis .
 
Jag vet inte hur vanligt eller ovanligt det är. Men i stallet jag står ger vissa en ”tröstgodis” till andra hästar i intilliggande boxar om deras häst får mat/godis. Andra gör det inte.

Alla hästar är sällan inne samtidigt så inte så ofta nån går genom stallen och ger alla en godis. Men då alla hästar är inne och får kraft/mat/godis på olika tider ger vissa en tröstbit till övriga hästar i närheten när deras får sin mat.

Det är nog där du har problemet.
 
Det är nog där du har problemet.

Ja jag inbillar mig det är mindre i stall med intag/uttag och fasta tider. Här är ju lösdrift men alla hästar har en egen box. Så de flesta tar in sin häst och ger kraftfoder när de är där och rider. Och beroende på hur folk jobbar osv kan det ju vara från tidig morgon till sen kväll. Och från 0 till flera andra hästar inne samtidigt.
 
@Seabaz nej jag tycker inte heller det är ett vanligt problem.
@MacGyver jag har svårt att förstå varför du normaliserar att utomstående folk till höger och vänster ska sticka till andras hästar godis . Det spelar ingen roll att du inte tycker det är ett problem/hälsofara osv. Det är inte din uppgift liksom att ”uppfostra” andras hästar gällande matande /godis .
Det har blivit min uppgift bara därför att folk inte vet hur man ska få bukt med nafsiga och buffliga hästar som redan var det när dom köptes och tro´t eller ej, folk BER mig om råd och lösningar eftersom dom hört att jag lyckats. En häst eller djur av andra sorter med som vill interagera med människor med eller utan godismuta och som inte är nafsig fast den ibland sticks till godbitar av vilt främmande (här snackar jag inte en skottkärrsfylla morötter utan bara några få morotsslantar) blir trygg för alla att komma i närheten av och blir omtyckt av alla och det är väl så vi vill att sällskapsdjuren och lantbruksdjuren ska vara eller? Jag ser ingen vits med att hålla borta folk från djuren för att jag, jag och enbart JAG ska kunna gå i närheten av den för att den lärt sig anfalla alla andra eller vara "farlig", sådana djur säger faktiskt en hel del om ägarens mentalitet gentemot sina medmänniskor.

Jag hade en bekant (nej jag vill inte ha nåt med honom att göra mera av vissa anledningar) som hade farliga tjurar, det höll på att bli hans död. Tjurarna var det inga som helst fel på, jag gick obehindrat in till dom utan att ha käppar, grepar och andra tillhyggen med mig och dom var hur snälla som helst men hans agerande gjorde tjurarna opålitliga och var han i närheten så gick inte heller jag in i deras storbox, var han inte med så var dom som keliga katter hela bunten. Att jag inte vill ha nåt att göra med honom mera beror på hans mentalitet gentemot medmänniskorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 595
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp