Matandes i tid och otid

kom ihåg på en ridskola nu för ganska länge sedan där ponnyerna matades i tid och otid och ponnyerna började hugga efter varandra varpå ett och annat litet finger hamnade i vägen.
Så det blev förbud att handmata men en förälder menade på att "det är min rättighet att ge godis till ponnyerna här" :confused: :meh: Jaha kom ihåg det den dagen ett finger verkligen försvinner ner i ponnyns mage
 
Vi har som regel att aldrig ge någon häst ur handen om inte ägaren tillåtit. Och ingen ger godis utan att ha kollat med ägaren innan första gången.

Min bor bredvid foderboxen och jag kan se på henne vilka hon brukar få en godis av och vilka hon inte får av ;)

Hon har varit konvalescent i flera månader och stått på box och då flirtat in sig rejält. Är lite tiggig men på nivån det går att stå ut med och fixa sen. Skulle jag säga tvärt nej skulle ingen bli sur.

Jag ger bara andras om äg sagt jag gärna ska ge
 
Ger bara godis i utbyte av någon prestation. Till exempel en nafsig, bufflig häst kan få godis... Under förutsättning att den backar undan när jag ber om det, låter mig stå obehindrat vid krubban, och sen tar inget ur förrän jag släpper fram den och säger varsågod.

Tycker att det kan vara bra att träna på tålamod när maten/godiset kommer. Träningen går snabbare med morotsbitar eller äppelbitar då man kan upprepa ganska snabbt flera gånger i följd, tills polletten trillat ner. Sen kommer man få fodra i fred, utan att trängas.

Ger inga främmande hästar godis utan fråga ägaren.
 
Jag vill inte att andra ger min häst godis, både för att hon har känslig mage, och för att jag vill att godiset ska komma från mig i lägen där hon har varit duktig.

I ett tidintressant stall blev hon lös i magen på hösten. Jag trodde hon hade hittat något olämpligt i hagen, men det visade sig vara en av de andra häst ägarna som matade henne med frukostflingor, och glatt kom och upplyste mig om att hon tyckte det var SÅ gott. Hon fick inte riktigt den reaktionen hon hade tänkt sig...
 
Min häst dör inte av nån liten godisbit - däremot blir hon väääldigt efterhängsen på den som ger godis- den får lite skylla sig själv ;-). Med henne har det varit rätt självreglerande för hon tigger genom att pussas och de flesta blir lite osäkra när det kommer en mule i ansiktet...
Låter som min grannes arab som ju också fått stämpeln folkilsken, kan han sätta sig på folk så gör han det och han har tom. jagat ut folk som varit kaxiga först ur hagen. :rofl:
När jag kör ut en höbal i hagen och öppnar den så "slåss vi" om höet och då gäller strukna öron och utfall, vi busar mycket och retas men trots det så är han den enda som pratar när han kommer gående i hagen eller när jag kommer in i stallet och han får se mig. Riktig gosegris och kramnalle innerst inne :love: med en hel rävfarm bakom öronen. :laugh:
 
Jag kör klickerträning med mina, så de får ganska mycket från min hand. Däremot vill jag inte att andra ger dem godis, speciellt inte grannar /förbipasserande eftersom man aldrig kan vara säker på vad de kan få för sig att stick till hästen.
 
Jag kör klickerträning med mina, så de får ganska mycket från min hand. Däremot vill jag inte att andra ger dem godis, speciellt inte grannar /förbipasserande eftersom man aldrig kan vara säker på vad de kan få för sig att stick till hästen.
Det är väl det som är det verkliga problemet, det att folk kan få för sig att mata hästarna med precis vad som helst och vissa hästar HAR känslig mage. Det enda jag matar andras hästar med är morötter för det kan aldrig bli fel, det tål precis alla hästar. Äpplen däremot kan vissa hästar reagera på så det ger jag aldrig okända hästar. Hela äpplen kan också hamna fel om man inte låter dom bita itu dom först och jag skulle aldrig vilja riskera att en häst får foderstrupsförstoppning av ett äpple. Alla hästar är inte "hushållsgrisar" som min gamla fjorda var för hon åt precis allt (listan på vad hon INTE gillade var väldigt kort) :p och hade plåtmage. :D
 
Det är väl det som är det verkliga problemet, det att folk kan få för sig att mata hästarna med precis vad som helst och vissa hästar HAR känslig mage. Det enda jag matar andras hästar med är morötter för det kan aldrig bli fel, det tål precis alla hästar. Äpplen däremot kan vissa hästar reagera på så det ger jag aldrig okända hästar. Hela äpplen kan också hamna fel om man inte låter dom bita itu dom först och jag skulle aldrig vilja riskera att en häst får foderstrupsförstoppning av ett äpple. Alla hästar är inte "hushållsgrisar" som min gamla fjorda var för hon åt precis allt (listan på vad hon INTE gillade var väldigt kort) :p och hade plåtmage. :D
Varför skulle precis alla hästar tåla just morötter? Jag kan lova dig att inte alla tål morötter och det är inte särskilt ovanligt att hästar inte klarar morötter heller. Min hästokunnige bror fick lära sig det den hårda och väldigt dyra vägen. Han hade fått för sig samma dumhet som du.
 
Det är väl det som är det verkliga problemet, det att folk kan få för sig att mata hästarna med precis vad som helst och vissa hästar HAR känslig mage. Det enda jag matar andras hästar med är morötter för det kan aldrig bli fel, det tål precis alla hästar. Äpplen däremot kan vissa hästar reagera på så det ger jag aldrig okända hästar. Hela äpplen kan också hamna fel om man inte låter dom bita itu dom först och jag skulle aldrig vilja riskera att en häst får foderstrupsförstoppning av ett äpple. Alla hästar är inte "hushållsgrisar" som min gamla fjorda var för hon åt precis allt (listan på vad hon INTE gillade var väldigt kort) :p och hade plåtmage. :D
Förvisso, men jag vill inte att andra ger min häst godis oavsett hur ofarligt det är.
 
Varför skulle precis alla hästar tåla just morötter? Jag kan lova dig att inte alla tål morötter och det är inte särskilt ovanligt att hästar inte klarar morötter heller. Min hästokunnige bror fick lära sig det den hårda och väldigt dyra vägen. Han hade fått för sig samma dumhet som du.
Det beror på mängden, naturligtvis finns det dom som köper en hel påse i affären och kör korvstoppning men 4-5 små morotsslantar dör ingen häst av, eller ens reagerar på. Ja så sa iallafall min vän veterinären när vi diskuterade just att proppa i djur mängder med godsaker. Sen sa han att man inte ska ge dom av det vi äter som mackor och annat, det var sekunden innan han bjöd fjordan (som naturligtvis var med vid fikabordet) på en stor bit sockerkaka. :D
Jag kan lova att den vetten har stenkoll på vad djur tål och inte, det är ingen nybörjare precis utan har jobbat snart 40 år med djur och mest lantbruksdjur.
 
Förvisso, men jag vill inte att andra ger min häst godis oavsett hur ofarligt det är.
Vad du vill eller inte vill och vad folk gör kan du inte styra om du inte är där fysiskt, så funkar det ju IRL och därför har jag aldrig brytt mig i att folk stuckit till mina hästar godsaker som är okej för en hästmage. Livet blir så mycket enklare om man ger fan i att gå och oroa sig för allting hela tiden. Så länge ingen gör mina djur eller mig illa så är det okej. :)
 
Det beror på mängden, naturligtvis finns det dom som köper en hel påse i affären och kör korvstoppning men 4-5 små morotsslantar dör ingen häst av, eller ens reagerar på. Ja så sa iallafall min vän veterinären när vi diskuterade just att proppa i djur mängder med godsaker. Sen sa han att man inte ska ge dom av det vi äter som mackor och annat, det var sekunden innan han bjöd fjordan (som naturligtvis var med vid fikabordet) på en stor bit sockerkaka. :D
Jag kan lova att den vetten har stenkoll på vad djur tål och inte, det är ingen nybörjare precis utan har jobbat snart 40 år med djur och mest lantbruksdjur.

Och när 5-10 personer ger den sockerkänsliga hästen morotsbitar med den motiveringen så blir det lätt ödesdigert
 
Och när 5-10 personer ger den sockerkänsliga hästen morotsbitar med den motiveringen så blir det lätt ödesdigert
Ja och naturligtvis motsvarar det en halv säck morötter när jag skrev morotsSLANTAR vilket är ungefär en halv liten morot utspridd under en längre tid. :banghead:

Jag glömde bort att det här ju är buke där allt ska misstolkas och dras till ytterligheter. :grin:
 
Min fjord blev rent farlig om han fick sockerbitar (vilket han bara fick av en gammal gubbe som hade som hobby att åka runt med hovslagaren). Han blev helt enkelt besatt i några veckor efteråt. Högg efter fickor o händer. En gång högg han tag i min jacka och trodde väl att han fått napp då det var något hårt där. Så där rök min dragkedjeflärp. Han bet helt enkelt loss den med ett rejält ryck. Inget annat godis hade den effekten och han var en väldigt snäll häst som inte bets annars. Grannens vana att ge honom Läkerol genom bilfönstret renderade dock i att han försökte stoppa bilar av samma modell. Volvo 144. Någon förskräckt bilist som snällt stannade på vår smala grusväg med djupa diken fick förarsidans ruta nerslabbad då jag helt enkelt var tvungen att passera väldigt nära så jag inte kunde hindra en snabb pålle att dra huvudet åt sidan.
Efter den hästen så är jag avvand med att ge godis i handen.
Vad ska det vara bra för?
 
Ja och naturligtvis motsvarar det en halv säck morötter när jag skrev morotsSLANTAR vilket är ungefär en halv liten morot utspridd under en längre tid. :banghead:

Jag glömde bort att det här ju är buke där allt ska misstolkas och dras till ytterligheter. :grin:

Fast nä jag tycker inte det är ytterligheter. Jag står i stall med totalt 10 hästar. Vissa har medryttare etc. Om alla ger min häst en liten godbit eller några morotsslantar blir det rätt mkt godis per dag.

Det är där problemet är, att alla tycker att ”en liten bit är ingen fara”. Men många små bitar kan bli mycket när det är många personer.
 
Vad ska det vara bra för?

Beröm, belöning, uppskattning.
Finns flera studier som visar att foder är den mest effektiva belöningsmetoden.

Godis har gjort att Molnet gått från rädd till helt chill vid uppsittning. Från att vilja kasta sig iväg till att stå still och invänta sin godisbit.
Jag ger som sagt vid många olika tillfällen och har aldrig haft problem med hästar som tigger.
 
Hur kan detta vara ett problem för så många? Jag har ändå haft häst i otaliga år i otaliga stall och " stallutformningar" alltifrån ridskolor till stora privatstall så som till mindre stall ner till enbart mig själv eller med en till.

Har alla era stallkompisar verkligen med sig en säck morötter eller burk sockerbitar varje dag och matar alla hästar i stallet med??

Jag har verkligen aldrig haft ett problem med detta? Inte att det aldrig förekommit, då och då, men från det till att det skulle vara ett problem?

Jag hade en ungponny som blev riktigt nafsig så jag berättade för alla i stallet att han inte får mat/godis ur handen längre. Ok. No problem.
Men samtidigt, ingen vad jag vet köper godis till andras hästar...


Är det verkligen ett problem? Jag visste inte att "så många" är utsatta??
 
Hur kan detta vara ett problem för så många? Jag har ändå haft häst i otaliga år i otaliga stall och " stallutformningar" alltifrån ridskolor till stora privatstall så som till mindre stall ner till enbart mig själv eller med en till.

Har alla era stallkompisar verkligen med sig en säck morötter eller burk sockerbitar varje dag och matar alla hästar i stallet med??

Jag har verkligen aldrig haft ett problem med detta? Inte att det aldrig förekommit, då och då, men från det till att det skulle vara ett problem?

Jag hade en ungponny som blev riktigt nafsig så jag berättade för alla i stallet att han inte får mat/godis ur handen längre. Ok. No problem.
Men samtidigt, ingen vad jag vet köper godis till andras hästar...


Är det verkligen ett problem? Jag visste inte att "så många" är utsatta??

Jag vet inte hur vanligt eller ovanligt det är. Men i stallet jag står ger vissa en ”tröstgodis” till andra hästar i intilliggande boxar om deras häst får mat/godis. Andra gör det inte.

Alla hästar är sällan inne samtidigt så inte så ofta nån går genom stallen och ger alla en godis. Men då alla hästar är inne och får kraft/mat/godis på olika tider ger vissa en tröstbit till övriga hästar i närheten när deras får sin mat.
 
Fast nä jag tycker inte det är ytterligheter. Jag står i stall med totalt 10 hästar. Vissa har medryttare etc. Om alla ger min häst en liten godbit eller några morotsslantar blir det rätt mkt godis per dag.

Det är där problemet är, att alla tycker att ”en liten bit är ingen fara”. Men många små bitar kan bli mycket när det är många personer.
Det där har du alldeles rätt i, jag utgick bara från små stall med få människor i, det är ju inte ofta alla som har hästarna där matar ihjäl dom utan "svansen" som bara finns där ibland.
Jag är evigt tacksam dock för alla som velat umgåtts med mina hästar och även handmatat dom, jag har fått in asociala vrak som blivit trygga och fått tillbaks förtroendet för människan och som konstaterat att bara en ytterst liten klick människor är rövhål, resten är kompisar och vänner.
 
Jag hade en ungponny som blev riktigt nafsig så jag berättade för alla i stallet att han inte får mat/godis ur handen längre. Ok. No problem.
Jag har fått in en sån som inackordering, hon lärde sig dock att fanns det nåt så var det bara 3 morotsslantar eller en halv morot som hon fick bita av bit efter bit på tills den var slut och sen visade man upp händerna och sa "slut"! Det går snabbt att "omprogrammera dom" bara alla är konsekventa. Fanns det inget så fanns det inget och då blev det en kram istället, funkar det med som belöning och gos. Nafsig var det minsta hon var efter 2 veckor, hon visste att tigger man "fult" eller nafsar blir det inget och då får boxgrannen det istället. Hästar är inte dumma.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 898
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp