Matandes i tid och otid

Att gå fram till andras hästar för att mata eller klappa är ett otyg, bästa sättet att sprida sjukdomar på:rage:.
Själv ger jag mina hästar ofta gott ur handen.

Med det skrivit så fick mina kunder både kli och godis för att få en positiv bild av mig som hovslagare.
 
I vissa stall jag stod i när min gammelman levde, så matades det.
Till ett stall kom det folk med massor av godis (äpplen, morötter, bröd mm) och matade. Värst var det om man hade en häst i sjukhagarna där.
Och om man satte upp skyltar på hagen (sjukhage), så revs de ned eller så sket folk i det...
 
Jag handmatar grannens hästar och det är jag som är upphovet till att dom inte är nafsiga, tiggiga och vet vad "nu är det slut" betyder samt kan skilja på en morotsbit och en tumme. :D Jag har lärt många både hästar och hästägare tekniken och att det aldrig får gå till överdrift, hästarna får aldrig associera människor som vandrande godisautomater utan lite morotsbitar och annat ska vara ren bonus om det finns.

Mina hästar har alltid varit fritt fram att handmata och umgås med vilket har uppskattats inte minst av sommarfolket som annars bor i stan. Jag är själv "sommarlantis" sen födseln och resten av uppväxten tills jag blev heltidslantis och hade både kossor och hästar att umgås med så jag förvägrade ingen att umgås med mina djur och det hände aldrig att det gick överstyr på något sätt.
 
I mitt stall är det en oskriven regel att aldrig någonsin mata andras hästar utan lov. Det finns t ex ett par hästar som varit inne för foderstrupsförstoppning, några äldre med dåliga tänder, fånghästar osv, hästar som kan bli svårt sjuka av fel foder. Dessutom är det oerhört irriterande när ens annars väluppfostrade häst börjar muddra ens fickor på godis. Jag hade inte tvekat att sätta upp en skylt på boxen. På alla våra hagstaket som går längs med stig eller väg hänger pedagogiska skyltar om att man pga fara för kolik och smittorisk absolut inte får fodra eller röra hästarna.

Låter skönt, i mitt stall verkar en del köpa med sig en påse av något och sedan gå runt och mata tills den är slut. Vi har också skyltar vid hagarna och där verkar det inte matas vad jag kan se, utan det är bara de andra som står i stallet och småtjejer som är där och hjälper till som står för matandet.
 
Jag skämmer bort framförallt min ena hejdlöst men anser inte att det är okej att mata andras hästar. Jag matar mina för att jag mår bra av det.
Det är helt okej att säga nej. Hästen har faktiskt inget behov av godiset och människan har egentligen heller inget behov av det. Det hela handlar om snabba kickar för bägge parter. De kan helt ärligt klia din häst bakom örat och den kommer ganska snart vara precis lika nöjd med det.

Jag skämmer också bort min häst en del, och jag tycker att det räcker med att en person gör det :p Jag har inte haft honom så länge men han verkar rätt lättfödd så ju färre onödiga kalorier desto bättre.
 
Helt idiotiskt att mata andras hästar utan att fråga! Har haft en fångponny, så jag är väldigt emot sådant. Min nuvarande får man gärna ge godis, men bara om man frågar först.
 
Jag vill inte att någon matar min häst med någonting. Jag är oerhört restriktiv med godsaker och ska hon ha så vill jag själv ge. Enda undantaget är min sambo som får lov att ge en och annan morot utan att fråga. :)
Jag matar inte någon annans häst heller. Någonsin.
 
Jag kan se några enstaka tillfällen där det kan vara en fördel (efter överenskommelse med ägaren) som att man ska ta in en häst som är skeptiskk mot människor. Där kan det i vissa fall hjälpa mycket med en godbit så den får en positiv bild av mig som person. Det TS beskriver med att mata någons häst för att den är söt är verkligen urbota dumt.

Precis, personalen får gärna ge honom något om det behövs. Själv är jag inte alls intresserad av att mata andras hästar, så har kanske svårt att se poängen med varför andra ska mata min. Gillar de honom får de klappa och klia hur mycket de vill så länge han är med på det.
 
Låter skönt, i mitt stall verkar en del köpa med sig en påse av något och sedan gå runt och mata tills den är slut. Vi har också skyltar vid hagarna och där verkar det inte matas vad jag kan se, utan det är bara de andra som står i stallet och småtjejer som är där och hjälper till som står för matandet.

Hu. :eek:
En annan aspekt för mig är vad någon skrev innan mig i tråden, att jag använder godis å(morot, äpple) vid t ex trickträning eller när jag vill belöna något "stort". Känns som om det kan förstöra storheten i belöningen om hästen får godis i tid och otid för ingenting. 🤔
 
Jag anser att det är nolltolerans ang ”grannar” som vill mata hästarna i hagen över staketet med äpple/morot etc för att de själva tycker det är trevligt och barnbarnen också osv.

Mötts av flera sura miner när man sagt ifrån genom åren ang det. Folk förstår helt enkelt inte när de inte själva är vana vid djur - oavsett djurslag....eller om de själva har djur de fodrar i tid och otid med fetma på djuren som resultat (tex gamla hundar... väldigt vanligt med groteskt övergödda äldre sällskapshundar ...:()

Matande av andras hästar i stallet har jag aldrig haft problem med i något stall alls faktiskt genom åren. Endera frågar folk om de får ge en äpple/morotsbit när hästen står i gången och de kliver förbi/står och pratar med en, och ger sin egen häst, eller så gör man aldrig så helt enkelt.

Att ge hästarna ur handen i sak tycker jag det är typ max 5% som blir nafsiga pga det. De som tenderar bli det har ofta andra beteenden som brister ang hantering och hur de är fostrade osv.
 
Jag skämmer också bort min häst en del, och jag tycker att det räcker med att en person gör det :p Jag har inte haft honom så länge men han verkar rätt lättfödd så ju färre onödiga kalorier desto bättre.
Låt dom enbart mata med morötter, det blir ingen häst fet av och morötter behöver dom. Morötter är dessutom jättebra när man ska lära hästarna säker handmatning, man låter dom helt enkelt bita av en liten bit i taget precis vid handen och vips har man fått en försiktig häst som aldrig missar och biter folk. Sen går man ett steg längre och sätter morotsslantar mellan läpparna och låter dom ta dom med sina läppar och vips har man en häst som kan pussas också och det slutar alltid med att dom ibland skiter i om man har morötter eller inte och bara vill pussas. :D
 
Handmatar våra egna hästar ibland, men oftast får de i krubban eller på marken. Har aldrig gett andras hästar något och klappar inte andra hästar jag passerar, vill absolut inte dra hem någon smitta.

Urbota dumt att mata andras djur utan lov.
 
Jag har också haft stora problem med att grannstallets barn, påhejade av sina föräldrar, matar mina islandshästar. Med såväl gräs, grannstallets ensilage, bröd, äpplen etc., gärna ståendes inne i hagen eller i ligghallen. Eftersom en av hästarna är fånghäst, plus att båda hästarna gärna råkar få med ett finger, bits och kan sparka, så har jag haft otaliga samtal med föräldrar som ofta blir väldigt sura över att deras barn inte får mata de små söta ponnyerna. Köpte färdigtryckta skyltar med texten "Mata inte hästarna, maten kan göra dem sjuka, har ni några frågor om detta ring ägaren på telefonnummer xxx". Inte för att det här hjälpt utan matningen av de stackars hungriga ponnyerna fortsatte, tills jag för någon månad släppte in mitt största halvblod till islandshästarna.Då fick inte längre barnen gå in i hagen med mat för sina föräldrar, eftersom den stora hästen ( som är snällast av dem) kan vara farlig att mata.
 
Jag är rätt noga med att alltid mata mina hästar i krubban om det inte är i direkt anslutning till ett beteende jag bett om och vill belöna. Vill inte heller att andra matar mina djur utan tillåtelse eftersom dom är rätt smarta och snabbt snappar upp vilka som det går att få godis av och då gärna kan få för sig att dra i kläderna på dom och hålla på och sånt hatar jag. Vill att barn ska kunna leda gammelhästen utan att dom riskerar att bli omkullknuffade för att hon letar godis tex.
 
Bara om jag ger min egen häst en morot och det typ står en häst uppställd brevid frågar jag om den kan få en bit så den också får och inte behöver stå där och titta på och bli läskas.
 
Jag kan se några enstaka tillfällen där det kan vara en fördel (efter överenskommelse med ägaren) som att man ska ta in en häst som är skeptiskk mot människor. Där kan det i vissa fall hjälpa mycket med en godbit så den får en positiv bild av mig som person. Det TS beskriver med att mata någons häst för att den är söt är verkligen urbota dumt.
Om man får mata för att den är söt skulle min rullat fram :banghead:. Men han är ju så snäll , ja för att JAG inte handmatar. På min ridrunda var det en person som alltid kom fram med hårdbröd, hur hon visste att vi kom vet jag inte. Det slutade med att hästen började gå hem till människan :mad:. Jag fick rida fort som attan förbi.
 
För mig beror det på. I ett större stall där flertalet personer är potentiella handmatare - nej. I ett mindre stall med enstaka personer - ja, så länge det inte blir några mängder och hästen klarar av handmatning utan att bli odräglig (eller sjuk).
Jag ser att jag var otydlig med att detta gäller vid egna hästar. Fixar hästen det och jag har gett mitt medgivande är det ok att ge godis någon gång ibland. Utan ägarens tillstånd dock är det inte okej, och även om denne okejar en gång betyder det inte att det alltid är ok därefter. Man frågar varje gång.
Mina fick aldrig godis i handen
Min granne försökte ge dem och de fattade nada
Hr aldrig gett nån häst i handen
I hink eller på backen eller i krubban fick de.
Tänk när jag började jobba som beridare och skulle rida chefens häst.
Fick honom inte ur fläcken
Tills hon kom på att just ja han ska ju ha en sockerbit ur handen först
Kan ju säga att han lärde sig att när jag red fick man gå ändå.
Det påminner mig om min förra medryttarhäst. Ägaren "skämde bort" båda sina hästar med massor av godis varje dag. "Min" hade flera ovanor som att stångas, nafsa, sparka i boxväggen, snurra runt 20 varv vid uppsittning, stanna vart tredje steg under ridningen... Allt detta minskade/upphörde när jag kom överens med ägaren att sluta med godiset. När hästen efter ett bra tag började bli jobbig igen frågade jag ägaren, och då hade hon börjat smyga åt hästen godis när jag inte såg :banghead: Där avslutades vårt samarbete :angel:
 
Min häst dör inte av nån liten godisbit - däremot blir hon väääldigt efterhängsen på den som ger godis- den får lite skylla sig själv ;-). Med henne har det varit rätt självreglerande för hon tigger genom att pussas och de flesta blir lite osäkra när det kommer en mule i ansiktet...

Jag klickertränar båda våra och de vet att ta godis på ett fint och väluppfostrat sätt och att godis bara kommer när klickerutrustningen är på. Jag har även lyckats lära stallets glupska nordis att ta snällt (annars får man hela armen uppäten i hans jättemun).

Jag ser dock ändå helst att folk inte matar med godis i tid och otid, mest för att jag vill ha kontroll på vad hästarna får i sig (speciellt min som varit IR och inte ska äta socker).

Sätt du upp en lapp, jag tycker inte det är att vara sur och tvär.

/L



Hur ser ni på att andra matar era hästar med godsaker?

Min häst är söt, väldigt social och glad i mat vilket gör att de andra i stallet ofta frågar om de får ge honom diverse frukt/rotfrukter/godis och jag brukar säga ja för att vara snäll. Nu sista tiden tycker jag att det har eskalerat lite för mycket med hur mycket han får när jag är där och jag har ingen koll hur mycket han matas när jag inte är där vilket jag känner mig rätt obekväm med. Eftersom min häst dels borde gå ner lite i vikt och dels börjar leta godis hos folk när vi går förbi någon så funderar jag på att förbjuda allt matande och sätta upp en skylt på boxdörren, med risk för att ses som tråkig och tvär, men det kan jag ta :D
 
Nu står jag i ett litet stall så det är inget problem. Han får godis av stallägarens barn ibland men det gör ingenting.

Jag ger massa godis ur handen, när jag hämtar i hagen, släpper ut, i gången, vid uppsittning, när jag hoppat av osv.
Har aldrig haft problem med hästar som tigger.
 
Hur ser ni på att andra matar era hästar med godsaker?

Min häst är söt, väldigt social och glad i mat vilket gör att de andra i stallet ofta frågar om de får ge honom diverse frukt/rotfrukter/godis och jag brukar säga ja för att vara snäll. Nu sista tiden tycker jag att det har eskalerat lite för mycket med hur mycket han får när jag är där och jag har ingen koll hur mycket han matas när jag inte är där vilket jag känner mig rätt obekväm med. Eftersom min häst dels borde gå ner lite i vikt och dels börjar leta godis hos folk när vi går förbi någon så funderar jag på att förbjuda allt matande och sätta upp en skylt på boxdörren, med risk för att ses som tråkig och tvär, men det kan jag ta :D

Jag har aldrig haft problemet men folk som frågat har jag alltid sagt ja men bara från marken eller i krubban. Aldrig handmata.

Det har de respekterat och eftersom det inte är "lika kul" att mata en häst på det viset är det ingen som matat alls
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 907
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 815
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp