Sv: Material i medicinkapslar?
Jag har också uppfattat det som att det är kornen i kapslarna som är belagda med det där höljet som gör att medicinen frisätts långsamt, och att alla medicinkapslar är gjorda av samma material. Att kapseln bara är förpackning, helt enkelt. Men är som du - inte 100 % säker.
Men jag har inte hittat någon om själva kapseln i sig, om den också är gjord av ett material som löser upp sig långsamt.
Klart att jag borde kunna krossa en tablett och bara lägga pulvret på tungan och svälja med vatten - men det smakar ju för jävligt
Men jag tror att det får bli att jag gör så, man kan ju blanda med yoghurt eller något för att göra det mer uthärdligt.
Jag borde kunna svaret på din undran, men jag är bara nästan säker... Hade föreläsning om typ det för några veckor sedan.
OM jag har uppfattat saken rätt så har man kapslarna för att göra det enklare att få ner ett granulat i magsäcken. Där löses kapslarna upp.
Det är sen granulatet som har olika formuleringar beroende på var man vill att det ska lösas upp - direkt i magsäcken, eller i någon ände av tarmen. Läkemedel som ska tas upp senare i systemet än i magsäcken får ett syrabeständigt hölje och löses i stället upp vid rätt pH i tarmen.
SÅ, det borde vara så att du kan ta vilket kapselhölje som helst och hälla din krossade tablett i.
Men, jag är inte 100...
(fast om jag inte minns helt galet så finns det tomma kapselhöljen på apoteket, för dem som har svårt att svälja strävare tabletter...)
Jag har också uppfattat det som att det är kornen i kapslarna som är belagda med det där höljet som gör att medicinen frisätts långsamt, och att alla medicinkapslar är gjorda av samma material. Att kapseln bara är förpackning, helt enkelt. Men är som du - inte 100 % säker.
Men jag har inte hittat någon om själva kapseln i sig, om den också är gjord av ett material som löser upp sig långsamt.
Klart att jag borde kunna krossa en tablett och bara lägga pulvret på tungan och svälja med vatten - men det smakar ju för jävligt