Matintroduktion

Bra med droppar! Visste inte att det fanns 😊
Hon gillar smörgÄs med leverpastej, sÄ jag kör med det och mycket smör. GÄr oftast ner. I övrigt Àr det spridda skurar. NÄgot hon Àter en dag Àr helt ointressant nÀsta.
I och med att jag börjat jobba halvtid sÄ vill jag ju att hon ska kunna bli mÀtt nÀr jag Àr pÄ jobbet. Hon tar inte flaska men hon Àr duktig pÄ att dricka vatten ur mugg. SÄ hon lÀr ju inte bli törstig.
ÄndĂ„ stressar jag. Även om jag lovade mig sjĂ€lv att inte bli sĂ„n 😂

Erbjud bröstmjölk eller ersÀttning ur mugg nÀr du Àr borta?
 
Nu kommer jag in hĂ€r igen 😊
Dottern, nu snart 19 mÄnader, Àr fortfarande vÀldigt krÀsen. Lever helst pÄ pasta.
Vi lyckas fĂ„ i henne lite blodpudding ibland. Ärtor gĂ„r ner och en och annan köttbulle. Och sĂ„ gillar hon smörgĂ„srĂ„n med smör. Och ris med smör.
Mycket annat vill hon inte ha. Och nu börjar jag stressa. Framförallt över jÀrnet. Men ocksÄ över vikten dÄ hon hade dippat lite frÄn sin kurva pÄ 18-mÄnaders kontrollen..

Är det nĂ„gon som ocksĂ„ haft krĂ€set barn i den hĂ€r Ă„ldern? Hur har ni gjort?
 
Konstant krÀset barn hÀr med! Vi körde lÀnge med berikad gröt till frukost och vÀlling vid nattning, kÀndes som att det tÀckte upp rÀtt bra. Och sen började han Àta Ätminstone ordentliga luncher i samband med förskolestart sÄ dÄ har vi nöjt oss med det.
 
Nu kommer jag in hĂ€r igen 😊
Dottern, nu snart 19 mÄnader, Àr fortfarande vÀldigt krÀsen. Lever helst pÄ pasta.
Vi lyckas fĂ„ i henne lite blodpudding ibland. Ärtor gĂ„r ner och en och annan köttbulle. Och sĂ„ gillar hon smörgĂ„srĂ„n med smör. Och ris med smör.
Mycket annat vill hon inte ha. Och nu börjar jag stressa. Framförallt över jÀrnet. Men ocksÄ över vikten dÄ hon hade dippat lite frÄn sin kurva pÄ 18-mÄnaders kontrollen..

Är det nĂ„gon som ocksĂ„ haft krĂ€set barn i den hĂ€r Ă„ldern? Hur har ni gjort?

GÄr det att köpa bönpasta för lite mer protein? Vi hÀr hemma provade för nÄgra Är sen, dÄ tyckte vi inte alls den var god, men provade igen för nÄn mÄnad sen och tyckte de förbÀttrat den avsevÀrt, vi upplever inte nÄgon skillnad nu mot vanlig pasta!
 
Gillar hon pannkakor? Pannkakor gÄr ju att variera mycket.
NÄgot annat pÄ smörgÄsrÄn? Leverpastej, jordnötssmör eller annat nötsmör t.ex.
Funkar smoothies? I smoothies kan man gömma mycket nyttigt.
Andra sorters pasta? Finns ju allt frÄn linspasta till bönpasta och kikÀrtspasta.

VÄr Àldsta har alltid varit krÀsen. Det som funkat riktigt bra Àr att ge intrycket av att maten bestÄr av en endaste ingrediens, sÄ mixa, mixa, mixa. Smoothies och soppor Àr dÄ bra, liksom pannkakor och omelett.
 
Gillar hon pannkakor? Pannkakor gÄr ju att variera mycket.
NÄgot annat pÄ smörgÄsrÄn? Leverpastej, jordnötssmör eller annat nötsmör t.ex.
Funkar smoothies? I smoothies kan man gömma mycket nyttigt.
Andra sorters pasta? Finns ju allt frÄn linspasta till bönpasta och kikÀrtspasta.

VÄr Àldsta har alltid varit krÀsen. Det som funkat riktigt bra Àr att ge intrycket av att maten bestÄr av en endaste ingrediens, sÄ mixa, mixa, mixa. Smoothies och soppor Àr dÄ bra, liksom pannkakor och omelett.

Pannkakor har hon vĂ€grat hittills (obegripligt för mig, pannkakor Ă€r livet 😁) men hon sĂ€ger bara nej. SmörgĂ„srĂ„n gĂ„r bra med smör pĂ„. Har testat med leverpastej innan och dĂ„ har det inte gĂ„tt hem. Men jag ska nog testa igen!
Nötsmör var bra tips!
Ska kolla upp annan sorts pasta, ocksÄ bra tips! Och smoothie. Tror det kan bli svÄrt, tror hon i kombination med krÀsen geten Àven hamnat i det dÀr skeptiska stadiet.
Försöker fÄ i henne en skiva blodpudding om dagen för jÀrnet. Men det gÄr inte alltid.
Idag Ă„t hon 85% korv. Borde ju innehĂ„lla lite jĂ€rn 😊👍
 
Pannkakor har hon vĂ€grat hittills (obegripligt för mig, pannkakor Ă€r livet 😁) men hon sĂ€ger bara nej. SmörgĂ„srĂ„n gĂ„r bra med smör pĂ„. Har testat med leverpastej innan och dĂ„ har det inte gĂ„tt hem. Men jag ska nog testa igen!
Nötsmör var bra tips!
Ska kolla upp annan sorts pasta, ocksÄ bra tips! Och smoothie. Tror det kan bli svÄrt, tror hon i kombination med krÀsen geten Àven hamnat i det dÀr skeptiska stadiet.
Försöker fÄ i henne en skiva blodpudding om dagen för jÀrnet. Men det gÄr inte alltid.
Idag Ă„t hon 85% korv. Borde ju innehĂ„lla lite jĂ€rn 😊👍

Ett annat tips för att öka just jÀrnet Àr att göra köttbullar med leverpastej, om du inte redan gör det. :)
 

Liknande trÄdar

SmÄbarn Vi har sökt vÄrd bÄde pÄ jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nÀsta vecka om symtomen inte slÀpper - men Àr...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Senast: Blyger
·
Gravid - 1Är VÄr dotter Àr 7 mÄnader och Àter Àn sÄ lÀnge med god aptit. Hon fÄr lunch varje dag i puréform och Àter gÀrna sjÀlv med sked eller att...
Svar
18
· Visningar
1 753
SmÄbarn NÀr jag var yngre lÀste jag en bok som handlade om att fÄ svart bÀlte i vardagseffektivitet. PÄ den tiden var jag intresserad av sÄnt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 778
Senast: Voeux
·
HÀstvÄrd Mitt sto har varit sjuk sen i mÄndags och veterinÀr Àr inkopplad. Jag tÀnker att det kanske finns nÄgon hÀr som kÀnner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 398
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp