• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare 93Annie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 085
9

93Annie

Hej allesammans!

Jag har haft min c-ponny i snart ett år men har fortfarande inte fått mätintyget. Den förra ägaren skulle få mätintyget en vecka efter att vi hade fått honom eftersom att han var importerad var hon tvungen att mäta om. MEN mätintyget kom aldrig och vi kan verkligen inte få kontakt med henne, varken via mail, telefon eller sms. Finns det något företag eller liknande som man kan kontakta utan att behöva mäta honom igen?

// VÄLDIGT orolig

Sv: Mätintyg

Den som mätte ponnyn om du vet vem det var? Annars kan du ju höra med ridsportförbundet, tror att mätmännen skickar kopior dit.
Är du säker på att ponnyn verkligen blev omätt?

Om ponnyn är registrerad i en avelsförening har jag för mig att de ska ha kopior på mätningen? Är dock inte helt säker...

Vi slutmätte min foderponny i år, han är 12 år gammal. Jag har haft honom i ca 4 år och tog för givet att han var slutmätt, men det fanns inte ett enda mätintyg på honom och han var inte chippad, så allt det fick vi betala själva nu när vi har bestämt oss för att tävla lite seriöst. Himla tråkigt att behöva göra det och lägga ut pengar för det, men det är det lätt värt!

För övrigt hade vi himlans tur, jag visste att han låg runt 139-140 cm men inte exakt hur hög han var, och jag ville ju inte att han skulle bli d-ponny (avstånden mellan hindrena på tävling hade inte stämt då för han har så kort steg). När vi mätte honom blev han... 139,8! Så vi klarade oss med nöd och näppe ;)

Tack och lov att allt har löst sig.
Tack för alla tipsen och vi kontaktade ridsportförbundet men hon snackade om licensnummer vilket han inte har så det hjälpte inget vidare. Kruxet var ju att han var 12 år och importerad från Holland till Danmark och sedan till Sverige. Han hade Holländskt pass men passet (vi har det nu=inga problem) hade inte kommit fram till den förra ägaren innan hon mätte honom och då kunde inte mätmannen eller kvinnan i det här fallet ge ut det till någon. Men som sagt, nu är allt fixat och vi behöver inte betala ett enda öre ;)
Men tack en än gång för alla svar :bow:

Vad skönt att allt löste sig :) Lycka till i framtiden!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 046
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag inte lämnat mysrocksstadiet. Kaffe, hemgjorda piroger i min airfryer<3, cocacola och clementiner (det sistnämnda sponsrat...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka