Mätning av ponny utan pass

cutty

Trådstartare
Min ponny är chippad, men passet har ännu ej kommit.
Hur gör jag för att vi skall kunna mäta ponnyn? Han är nämnligen till salu och köparna vill ha honom mätt.
En fråga till, måste passet vara med vid mätning(ej slutmätning), eller räcker det att hästen är chippad och passets nummer finns med. Fungerar det med passkopia?
Har lånat ut en annan ponny på foder och vill ej skicka dit passet.

Sv: Mätning av ponny utan pass

Det går bra att mäta en häst utan pass, du får hämta mätintyget när du fått passet.
Så gjorde vi i alla fall.

Det går bra att mäta en häst utan pass, du får hämta mätintyget när du fått passet.
Så gjorde vi i alla fall.

Vad kul om passet tar över 1 år som i annan tråd!:devil:

Fungerar det för den med pass, som ej har det med vid mättillfället?

Min ponny är chippad, men passet har ännu ej kommit.
Hur gör jag för att vi skall kunna mäta ponnyn? Han är nämnligen till salu och köparna vill ha honom mätt.
En fråga till, måste passet vara med vid mätning(ej slutmätning), eller räcker det att hästen är chippad och passets nummer finns med. Fungerar det med passkopia?
Har lånat ut en annan ponny på foder och vill ej skicka dit passet.

När jag mäte min ponny som inte hade fått sitt nya pass, behöll mätmannen uppgifterna tills jag fått passet.

Ang den andra ponnyn så får du nog se till att passet finns på plats.

Det räcker med att hästen är chippad. Du får ett mätintyg, som du kan skicka in sedan.

När vi skulle mäta våran ponny fick vi inte göra det förrän vi hade passet i handen. Då hade jag ju ändå alla papper, id koll och chipp nummer. Men vi fick snällt vänta tills passet kommit. Visserligen var det en slutmätning, vet inte om det gör någon skillnad.

MVH Russin8 som numera har en slutmätt ponny

Är inte risken stor att ponnyn säljs av fodervärden, om denne kan visa upp passet?
När vi köpt hästar så har jag utgått från att annonsör, passinnehavare och ägare är en och samma person. Har aldrig kollat med avelsföreningen först att registrerad ägare är den jag köpt av.

Måste verkligen passet följa hästen, inte ägare? Det är ju en värdehandling!!!

Är inte risken stor att ponnyn säljs av fodervärden, om denne kan visa upp passet?
När vi köpt hästar så har jag utgått från att annonsör, passinnehavare och ägare är en och samma person. Har aldrig kollat med avelsföreningen först att registrerad ägare är den jag köpt.

Måste verkligen passet följa hästen, inte ägare? Det är ju en värdehandling!!!

När vi köpt hästar så har jag utgått från att annonsör, passinnehavare och ägare är en och samma person. Har aldrig kollat med avelsföreningen först att registrerad ägare är den jag köpt.

Passet räknas inte som ett ägarbevis utan där gäller fortfarande regbeviset. Passet skall följa hästen, finns en sida i det där ev fodervärd eller liknande skall skriva på.Eftersom vaccinationer och liknande skrivs in där måste det ju följa med hästen annars kan de ju inte tävla eller så..

Det var inte det jag menade. Jag kan lämna med vidimerad kopia på vaccinationer, det godtas på tävling.

Men min undran var ang risken att ponnyn säljs.

Passet är inte ett ägarbevis utan det är regbeviset som är ägarhandligen.

På travares pass finns inte ägare inskrivet (vet inte hur det är med andra raser) utan STC utfärdar ett papper där ägare finns inskrivet + all data på hästen som man lägger i pärmen på passet.
Så den som står på det pappret är ju ägare av hästen tills omregistrering görs, vet dock inte hur det funkar på andra raser.

Senast ändrad:

Numera begärs ofta pass vid besök på klinik t ex, går säkert bra med kopia iofs. I ett vettigt köpekontrakt ska det stå att hästen är till fullo betald, ej utsatt för pantförskrivning. Då har man garderat sig för att personen som skriver på avtalet har rätt att sälja hästen. Personligen tycker jag att det är galet att man ska åka runt med originalhandlingar på tävling mm...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 986
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Har en snabb liten fråga till alla er där ute 🙂 Är det möjligt att INTE få avslag från SvRf om att mäta om slutmätt ponny? Hon...
Svar
0
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka