Matschema 5-6 månaders

M

mizzcat

Hur ser era små 5-6 månaders matscheman ut? Känns som man borde försöka få lite struktur på det hela snart. Vi har gett ersättning sedan hon var 3 veckor och har på senaste tiden gett ungefär 200 ml x 5. Sedan gröt och puré introducerades har hon dock blivit allt mindre intresserad av ersättningen och äter ofta bara halva flaskan. Funderar på att lägga upp det såhär:

08.00 Gröt + vatten
12.00 200 ml ersättning + lite fruktpuré
16.00 Purémat + vatten
20.00 Välling

Och sedan ersättning om hon vaknar under natten eller tidig morgon (innan 08). Hon är 5 månader. Låter det rimligt eller är det för lite mat? När hon äter puré slukar hon hela burken. Har börjat med 6 månaders burkar nu sedan igår och hon äter nästan upp en sån.
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Jag tycker det ar lite langt mellan maltiderna for en san liten. Nar mina var 6 manader at de tre flaskor ersattning/dygn (plus ev extra pa natten) samt tre mal: grot + fruktpure till frukost, nagon form av gronsakspure ev inkl kott till lunch och likadant till middag fast utan dessert.

T.o.m. nu nar de ar 19 manader gar det inte langre an 3h mellan maltiderna for da blir det latt gnalligt :angel:
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Jo det är det jag tycker också men hon vill inte ha mat tätare nu :crazy: Försökte mata henne imorse när det gått 3 timmar men hon vägrade och blev arg. En timme senare gick det bra :D
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Emilia är 5,5 månad och vi har inga rutiner alls än, det är svårt. Hon kan vakna på morgonen allt mellan 7-10 så dagen blir vädligt olika.
Men ordningen är

Frukost: Nästan en potion gröt med banan eller katrinplommon
Lunch: Grönsakspuré, mängden är nog ungefär en halv liten burk
Em: Har vi börjat lite med frukt, men inte kommit så långt med det.

Sen äter hon ersättning ganska ofta, aldrig mer än 120 ml/gång. Men runt 5 ggr/dag och 1 gång tidig morgon. Men har inte så mkt koll på hur mkt/ofta hon äter, det blir när hon blir hungrig.
Idag har vi varit borta och hade tetra med, det gick åt 3 paket Nan 2, alltså 6dl.
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

kl

My är ju snart 7 månader, men tänkte att jag kunde svara ändå.

ca 06 - 07 Ammas i sängen, går oftast upp vid 08

ca 09 Äter en portion 6 mån gröt, en fjärdedel-en halv burk fruktpuré, ammas

ca 12 Äter ca en halv - en liten burk med mat (pasta, ris potatis, grönsaker och kött/fisk) + en halv stor burk fruktpuré. Vatten till maten.

ca 15 Ammas och äter ev smörgås eller smörgåsrån

ca 18 Äter en portion 4mån gröt med en halv mosad banan. Lite katrinplommonpuré och eventuellt annan frukt. Vatten till maten.

20 ca 1-1,5 dl välling + ammas innan hon somnar.

Några majskrokar och något smörgåsrån slinker också ner under dagen.

Vaknar 1-3 gånger under natten och ammas.

Skillnaden mot när hon var 5-6 månader är att jag nu inte ammar vid varje mål (hoppar över amningen vid lunch och 18-gröten, snart även 09 gröten) och att hon är betydligt mer matglad nu. Tiderna med mat/gröt har varit ungefär samma helatiden, men hon har ammats lite mer och lite oftare än vad hon gör nu (åt en gång varannan timme rätt länge) och det har introducerats två nya mål. Vällingen introducerades för någon vecka sedan, innan var det bara amning inför natten. 09 gröten infördes också för någon vecka sedan, likaså vatten till maten.

Vid 5-6 månader kanske det var mer såhär

ca 12 Lunch i form av smakportioner
ca 18-19 1 portion gröt med mosad banan

majskrokar och smörgåsrån vid fikastunder. Fri amning under hela dygnet.

//Julia
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Hehe vi ligger lååångt efter med Lovis :angel:
Hon är 6 månader och smakar på potatis och banan
i mycket lung takt.
Hennes lilla krångelmage har ju sparkat bakut en del :crazy:

Men det blir bara en gång per dag ännu,
resten är fri amning.
Men bvc tyckte att det var helt ok,
hon är ju pigg och går upp som hon ska.
Pluss av en del andra anledningar så försöker vi göra tillvaron så smidig för alla som möjligt ;)

Så vår 6 månaders ligger efter matmässigt,
men tack och lov känner jag faktiskt inte någon katastrofstress,
bara en smula :o
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

För vår 6-månadersbebis ser matschemat ut så här:

6-7 på morgonen: Ammas i sängen
9.30-10: Halv burk mat: Morot, Mango eller fruktbägare
12.30-13: Ytterligare en halv burk mat
16-16.30: Mer mat
19: Ammas
21: Ammas

Brukar vakna 1-2 gånger på natten och ammas då också. Vi följer inte maten slaviskt utan vissa dagar ammar vi mer, andra dagar mindre. En och annan majskrok kan hon få under dagarna.

Planerar att när som helst börja introducera gröt och välling. Än så länge äter hon inte så mycket olika mat men älskar fruktpuréer. Och hon har fått smaka på gurka, vattenmelon och banan...
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Hur ser era små 5-6 månaders matscheman ut?
Oj, 5-6månader? Då har våra matscheman sett ut som "amma närhelst bebisen vill" :laugh: Väldigt bekymmerslöst och skönt. Men det är väl annorlunda om man inte ammar, då ger man kanske inte fritt på samma sätt. Efter 6 månader har vi börjat med att smaka på mat när övriga familjen äter (då lagar vi utan salt så får man salta vid bordet - så slipper man göra speciell bebismat...)
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

elias (lite mer än 5 mån) äter när han är hungrig men det brukar vara relativt regelbundet så dagarna brukar se ut såhär:

ca kl 06: ersättning 150ml(ca 175färdig)
8:30-9: gröt + ersättning
ca 12-13: pure (hemmgjord, inehållande oftast potatis som bas+ något mer)ibland vatten ibland ersättning. ca 60-100ml
ca 15-16.30 beroende på när han sovit, ibland pure, ibland ersättning, beror på vad han tidigare ätit under dagen.
ca 18-20: gröt
ibland ca 21-23: ersättning (180ml ca 2ooml färdig) ska snart börja introducera välling
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Oj, 5-6månader? Då har våra matscheman sett ut som "amma närhelst bebisen vill" :laugh: Väldigt bekymmerslöst och skönt. Men det är väl annorlunda om man inte ammar, då ger man kanske inte fritt på samma sätt. Efter 6 månader har vi börjat med att smaka på mat när övriga familjen äter (då lagar vi utan salt så får man salta vid bordet - så slipper man göra speciell bebismat...)

Pust!
Ibland är det inte bra att läsa på internetforum :D
Jag började känna mig riktigt usel som inte hade allt ordentligt med smakportioner/mat och riktiga klockslag med "koll".
Skönt att läsa ditt inlägg då :o
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Läs mitt inlägg också, vi gör också lite som det blir.

Jag tycker ni gör klokt i att ta det extra lugnt med maten till er dotter eftersom hon haft (har?) krångelmage.
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Fast ni har bra mycket mer än oss :o
Här är det frågan om max kanske 3 teskedar potatismos blandat med myyycket av min mjölk.
Fast jo det är väl vettigt att ta det lungt.
Kombin av hennes mage och född en månad innan bf får henne nästa en månad efter känns det som.
Aja, bara mamma nojjan som var i farten ;)
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Ella snart 5 månader äter när hon är hungrig, dvs fri tillgång på mjölk :)

Hon får en flaska strax innan 21 och sedan sover hon fram till mellan 5-7 då får hon en flaska igen..

Utöver "fri flaska" så äter hon en miniportion majsgröt
( med katrinplommonpuré i blandat ) på morgonen kring 9 och sedan en miniportion med puré ( majs/potatis/morot m.m ) på eftermiddagen ..
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Pust!
Ibland är det inte bra att läsa på internetforum :D
Jag började känna mig riktigt usel som inte hade allt ordentligt med smakportioner/mat och riktiga klockslag med "koll".
Skönt att läsa ditt inlägg då :o
Med tanke på att rekommendationen är (fri) amning till 6 månader och därefter försiktig matintroduktion tycker jag du ska känna dig som en toppenmamma istället :idea:
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Äsch då, inte ska du nojja över maten..
Precis som Gandalf skriver så är rek fri amning el "fri flaska" tills barnet är 6 månader.

Ellas huvudmål är fri flaska och klockslag existerar inte, däremot följer hon ofta en rutin morgon/kväll ( somnar 21 och vaknar för att kliva upp runt 9 ).

Vissa dagar äter vi inga smakisar alls utan dricker enbart från flaskan, det beror helt på dagsformen :)

Det ska ju vara lajbans att äta eller hur :D ?

6775_138590151640_593031640_2806161_5878660_n.jpg


6775_138590186640_593031640_2806166_5586862_n.jpg
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Alex har nästan enbart ammats fram till nyligen men han har visat att han inte blir mätt av att enbart amma... Så numera är det fortfarande fri amning dygnet runt men gröt på morgnen, nån puré mitt på dan, gröt på kvällen. Inga exakta tider men vi försöker verkligen se till att han får i sig rätt mkt gröt/mat för annars är han hungrig hela tiden. Äter minst varannan timme dygnet runt om han enbart ammas + att han ständigt är missnöjd.
Han blir förresten 6 månader 9 september.
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Samma här, fri flaska och mat när det passar. Gröten får hon dock nästan alltid på morgonen, men idag tex. ville hon inte ha gröt och då fick hon flaska ist. Smakpotion på dagen får hon bara om vi är hemma och det finns ngt lämpligt hemma för henne att äta. Ny smakis blir det bara lite av, medan dom hon är van vid äter hon ganska mkt av, skulle nog äta ännu mer om hon fick.

Idag ville hon som sagt inte ha gröt, men palsternacka på lunchen slukade hon och sen fick hon äpple till efterrätt, äpple var en riktig höjdare.
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Känner att jag måste "försvara" mig lite. Självklart ger vi henne flaska när helst hon vill ha, och det är fortfarande det som utgör huvuddelen av matintaget. Men eftersom smakisarna snabbt blev mer än bara smakisar så tänkte vi att det skulle vara skönt att kunna få lite struktur på det hela. Nu senaste dagarna har dock intresset för mat svalnat lite så det har varit mest flaska. Men hon äter på ungefär samma tider varje dag ändå utan att vi styr det. Inser ju att det kommer gå lite upp och ner med maten framöver.
 
Sv: Matschema 5-6 månaders

Äsch (x2)..

Inte behöver du känna att du måste försvara dig heller, barn är ju individer och kommer in i olika faser olika fort..

Så länge intresset finns och magen fungerar så är det väl bara att köra på :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 491
Senast: Vilya
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
N
Småbarn Funderar lite över hur mkt dottern äter. Det känns som hon borde äta mer. Men jag kan ju inte trycka i henne mat heller. :D Hon blir 6...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: MittNyaJag
·
Gravid - 1år Emilia blir 6 manader nästa vecka och det känns som hon är redo att äta mer riktig mat nu. Vi har gatt igenom i stort sätt alla...
Svar
19
· Visningar
1 528
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp