Mått på bank

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 648
H

Helan

Vad ska man ha för mått på en bank (till stor häst)?
Vill kunna hoppa upp+direkt ner åt ena hållet och upp+hinder ovanpå+ner åt andra hållet.
Vad ska man bygga av. Telefonstolpar verkar vara hopplöst att få tag på. Tryckimpregnerat? Ekstockar?
Har letat men inte hittat.

Sv: Mått på bank

Bygg av slipers.
Du måste förstärka ordentligt ner i marken genom eller utanför slipersen, för sanden kommer ju vilja trycka ut dom.

2,5 m fungerar bra om du ska studsa på banken tvärs. Bygg en av sidorna/del av sida utan kant, alltså "backe" upp så man kan skritta upp/ner med unga/gröna hästar.
5.5-6m går bra om du vill ha ett galoppsprång på.
En sådan bank fungerar bra:
(bortse från punkterna)

..........5.5-6m
.......__________
2.5...I...............I
..m...I_____.......I
................I../\..I

................Backe

Tack så mycket.

såg lite lustigt ut med punkterna men jag fattar nog.

Får jag plats med ett hinder uppepå om jag bygger 6 meter långt och var ska i så fall hindret placeras om jag hoppar upp från icke-backe-sidan?

Du kan ha hinder precis vid/ovan upphoppskanten, eller nerhoppskanten. Alltså kanten och hindret i ett språng. Mitt på banken, upphopp - studs till hinder - studs till nerhopp.

Punkterna blev en nödlösning då tomma "mellanslag" försvann när jag postade inlägget...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: WildWilma
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 233
Senast: Rosett
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 268
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka