Mattespadd: Beställde jag fel?!

the_connemara

Trådstartare
:crazy:

Kikade på dem när jag o mamma var o storshoppade (jag hade 5000 för mkt på mitt konto tyckte jag :D ) i helgen. Blev helt frälst när vi provade under en likadan sadel som jag har hemma. Den lämnade ju ryggraden fri! Trodde inte helt på det innan jag sett det men nu gör jag. Har annars varit helt anti paddar tidigare just för att de inte lämnar ryggraden fri, är ju precis som man brukar säga som att ta på sig raggsockor i passande skor = inte bra alls.

Men de hade ingen som jag ville ha hemma (svart med kant i L) så jag beställde en. Men jag beställde inte correctionpadden utan den vanliga. Nu funderar jag på om man inte skulle ha en correction iaf? Ibland blir det ju så att vi har lite olika hästar hemma o sadlarna passar inte alltid hundra. Fast å andra sidan så ska vi faktiskt köpa en till egen pålle efter denna (eller om det blir denna vi har nu) så då tar det tvärstopp med andra pållar än de egna och de ska ha sadlar som passar.

Anledningen till att jag köpte padden är ju inte att få en dålig sadel att passa bättre utan bara att ha som tryckfördelning, främst nu när vi ska rida in lillen hemma framåt nästa år. Och då borde det ju räcka med en vanlig? Eller ska man lägga på 200 extra o få den andra, de pengarna spelar ju liksom ingen roll men det kanske är helt onödigt redan från början?

Tankar o funderingar? Vilken modell har ni? Trivs ni med just den modellen?

Tar ett tag innan de får hem nästa beställning så nu har jag ju tyvärr rid att vela och ändra mig :crazy:

Sv: Mattespadd: Beställde jag fel?!

utan bara att ha som tryckfördelning...

Jag känner mig VÄLDIGT tveksam till att en mjuk padd kan vara tryckfördelande. För att fördela trycket över större yta än där punkttrycket uppstår, måste det ju vara ett fast material för att inte ge efter för just trycket (jf bomsadel/bomlös).

Kolla tidningen Ridsports undersökning, fårskinn och Polypad var klart bättre än div gelunderlägg. Men det var ju en rätt "slätstruken" undersökning med stillastående byggd häst rygg. Men jag tycker ändå man kan dra vissa slutsatser utifrån den undersökningen.

Och det är ju inget PUNKTtryck jag vill fördela, för då passar ju inte sadeln och hästen ska ha en passande sadel. Ex så skulle jag aldrig få för mig att rida bomlöst utan paneler med fårskinnspadd "för att den är tryckfördelande" utan jag inser att den bara är tryckfördelande till viss del när det är ett någorlunda jämnt tryck som en passande sadel förhoppningsvis ger :)

Kolla tidningen Ridsports undersökning, fårskinn och Polypad var klart bättre än div gelunderlägg. Men det var ju en rätt "slätstruken" undersökning med stillastående byggd häst rygg. Men jag tycker ändå man kan dra vissa slutsatser utifrån den undersökningen.

Och det är ju inget PUNKTtryck jag vill fördela, för då passar ju inte sadeln och hästen ska ha en passande sadel. Ex så skulle jag aldrig få för mig att rida bomlöst utan paneler med fårskinnspadd "för att den är tryckfördelande" utan jag inser att den bara är tryckfördelande till viss del när det är ett någorlunda jämnt tryck som en passande sadel förhoppningsvis ger :)

Håller med!

Hur är den här correctionspaden (eller vad det hette) uppbygd då?
Jag har två vanliga mattes paddar med kanal. En L till dressyrsadeln och en M till hoppsadeln, men den används inte just nu. Jag är supernöjd med mina. De är helt överlägsna andra fårskinnspaddar jag klämt på.

Jag har en Mattespad som jag har satt saxen i och helt enkelt gjort en tunnel i mitten. Fungerar jättebra. Kanon på unghästen då jag rider men en sadel som är lite för stor, eftersom jag hoppas att han blir större inom kort.

Correctionspadden kan du lägga i och ta ut inlägg i fram & bak på båda sidor i padden.
Jag har en sån pad från Mattes, är nöjd än så länge iaf :D
Jag har den för att min häst inte är tillräckligt musklad men sadeln vi testade var den vi båda trivdes bäst i och då åkte den fram när hon drog upp huvudet, sänkte ryggen och pinnade på :p Padden håller sadeln bättre på plats tills hon fått sina muskler.
Sen kommer jag fortsätta rida med den eftersom att den fördelar trycket men ta ut inläggen.

PolyPads® Top Class in Pressure Test Trials

English Tack Press Release

--------------------------------------------------------------------------------

PI Associates/PolyPads saddle pads have been awarded top marks for effectiveness, quality and price in a recent pressure testing trial conducted for Holland’s prestigious Bit magazine by leading saddle manufacturers Stubben in Krefeld, Germany.

This pressure testing trial is the first independent study of its kind to have been carried out on why saddle pads work and their effectiveness against pressure when under the saddle.

The PI Associates/Polypads Classic Single Polypad was one of 10 scientifically tested saddle pads, ranging from a lambskin pad to a selection of well-known gel pads. The trial was overseen by Jan Hermkens of FSA pressure measurements, a recognised expert in the field of pressure measurements in saddle fittings and Henk Winkelman a biomechanics engineer and lecturer in professional equestrian training. The PolyPad achieved an impressive second place in the average pressure exertion test, went on to score top marks in the crucial contact surface area pressure test and was ultimately voted ‘best buy’.

The average pressure indicates the extent to which the pad spreads the weight exerted by saddle and rider - the lower the average pressure, the better. The PolyPad scored 37 grams/cm2, just four marks and one place behind the top scoring lambskin pad. The majority of the other pads scored between 59 and 106 grams/cm2. With an average saddle blanket scoring 66 grams/cm2, six of the 10 pads tested did not even reach this standard of pressure dispersal.

The total surface over which pressure is spread is also a vital factor in selecting an effective saddle pad, with the maximum possible contact surface area ensuring that the weight of saddle and rider are distributed in the most efficient way. The PolyPad achieved the top mark of 1.617cm2 in this test category.

Penny Makinson Proprietor of PI Associates/PolyPads says: “We were not aware of this independent pressure test trial, or that a PolyPad was included, until we were sent a copy of the report by one of our distributors in Holland. Needless to say we are thrilled with the results.

Many top eventers use PolyPads® out of choice and this report confirms why they have made their decision – because PolyPads® are kinder to horses backs.”

Hentet fra internett

Såg att du fått ett bra svar. Jag har ändrat mig o ska beställa en correction ist, varför inte liksom om man nu skulle behöva det? Tack för svaren iaf :)

Jag vet att polypad är mkt bra men jag vill inte ha effekten att underlägget under sadeln fyller ut kanalen i sadeln. Jag vill ha ryggraden fri, annars vill jag inte använda padd.

Tidningen ridsports artikel var baserad pâ en holländsk undersôkningen som gjordes för flera âr sedan....jag läste den dâ i tidningen "Bit". Som slutkommentar tror jag dom sa -Om du lâgger en padd under sadeln, lägg en Mattes( resten fick väldigt dâliga resultat). De tycktes dock att det oftast var bäst utan med rätt sadel .Att rida med en Mattes blir en vana......jag plockar med bâde den och min sadel om jag ska rida andras hästar

Innlegget mitt var bare et svar på om en myk pad i det hele tatt kan fordele trykket.
Var ikke ment som noen reklame.
Men at det kan hjelpe hest og rytter, det er jeg sikker på. Har fått mange positive tilbakemeldinger på de underlagene jeg selger. Men jeg vil ikke påstå at en pad gjør det unødvendig å tilpasse salen.

Om det hjelper hesten, så ser jeg ikke noe galt med en pad, så lenge sal, pad og hest passer sammen.

Hilsen
Annette

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 284
Senast: lillamy73
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 000
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
21 267
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka