Matteuppgift

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Anders
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 706
A

Anders

Om x= -1 vad blir 3 * x * x + 2* x + 4 = ?

(Uppgift på tentamen i matematik, endimensionell analys, på civilingenjörsutbildningen i Teknisk Fysik)

Senast ändrad av en moderator:
5.

Är det här verkligen en uppgift på en tenta på universitetsnivå?

Om x= -1 vad blir 3 * x * x + 2* x + 4 = ?

(Uppgift på tentamen i matematik, endimensionell analys, på civilingenjörsutbildningen i Teknisk Fysik)

X = 5.
Hur kan den där frågan ens förekomma på civ.ing utbildning?! :eek:
Alltså jag läste ekonomi på gymnasiet och har läst upp t.om. matte 3b som högst, och jag kunde knäcka den där på 2 min utan problem....
Trodde matte på civ.ing. utbildningarna var svårare än så? :confused:

5.

Är det här verkligen en uppgift på en tenta på universitetsnivå?
En deluppgift, och den är såklart en av de allra lättaste jag hittade men trenden är helt klar, det ges numera sällan någon svårare uppgift på grundkurserna.

Kul för någon utan universitetskunskaper i matematik att kunna lösa en tentamensuppgift på den svåraste utbildningen var tanken med tråden och lite seriöst också kanske med en diskussion kring de sänkta kraven.

https://www.svd.se/laga-mattekunskaper-sanker-nivan-pa-hogskolan

En deluppgift, och den är såklart en av de allra lättaste jag hittade men trenden är helt klar, det ges numera sällan någon svårare uppgift på grundkurserna.

Kul för någon utan universitetskunskaper i matematik att kunna lösa en tentamensuppgift på den svåraste utbildningen var tanken med tråden och lite seriöst också kanske med en diskussion kring de sänkta kraven.

https://www.svd.se/laga-mattekunskaper-sanker-nivan-pa-hogskolan

Men är du go eller?
TF är pissvårt, att ta den allra lättaste kursens i särklass lättaste fråga för att skapa opinion är bara löjligt.
Vilken tenta är det?

Det där diagnostiska matteprovet (om det nu är basmatten som menas) är inte obligatorisk, ger ingenting till examen och spelar ingen roll. Folk idag kanske har högre krav på prioritering?

Men är du go eller?
TF är pissvårt, att ta den allra lättaste kursens i särklass lättaste fråga för att skapa opinion är bara löjligt.
Nu var det inte för att skapa opinion jag gjorde tråden utan ge en kul uppgift att försöka lösa från en universitetstentamen i matematik. Hela tentamen är här och även svaren. Det finns fler uppgifter som bör kunna lösas enbart med gymnasiekunskaper.

Sen är det en ganska stor diskussion inom universitetet att kraven sänkts, tentorna har blivit lättare, på flera kurser ges bonuspoäng vid tentamen genom inlämningsuppgifter och duggor. eller möjlighet att i efterhand "komplettera" en tentamen för att få godkänt osv.

Nu var det inte för att skapa opinion jag gjorde tråden utan ge en kul uppgift att försöka lösa från en universitetstentamen i matematik. Hela tentamen är här och även svaren. Det finns fler uppgifter som bör kunna lösas enbart med gymnasiekunskaper.

Sen är det en ganska stor diskussion inom universitetet att kraven sänkts, tentorna har blivit lättare, på flera kurser ges bonuspoäng vid tentamen genom inlämningsuppgifter och duggor. eller möjlighet att i efterhand "komplettera" en tentamen för att få godkänt osv.
Men det är väl inte så konstigt när halva betyget idag består i att vara duktig på att snacka om matte :cautious: Jag blir helt bestört när jag hör mina arbetskamrater prata om sina barns betyg i matematik.

Nej jag har inte belägg för fördelningen mellan räkna och snacka. Det är min sura kommentar. Men jag undrar ändå om de vill ha en ingenjör som snackar eller räknar matematik.

Min dotter fick i förskoleklass höra att hon var för tyst och inte tog för sig ordentligt. Jo jag förstår att det är viktigt. Men jag är likadan och frågan är om jag gör mest nytta på jobbet när jag programmerar och tar fram uppgifter till arbetsplatsen eller när jag är jätteduktig och har smarta samtal med mina kollegor? Tja de är faktiskt jättenöjda när jag gör allt de inte klarar av. Min dotter kanske också gör sig bättre att räkna på laster än att vara säljare.

Ja nu kräktes jag i hela inlägget och förstår att en del blir sura.

Men förstår en vad jag menar blir jag glad.

Nu är detta en ren gissning, men jag tycker inte att frågan är onödig bara för att den är enkel. Detta är en mattetenta på absoluta grundnivå, då tycker jag att det är fullt rimligt att som lärare inte utgå ifrån att alla har fått med sig allt de bör ifrån gymnasiet. I det här fallet verkar det för mig som om läraren vill stämma av att eleverna förstår sättet att skriva ekvationer på. Det är inte ovanligt att skriva enkla ekvationer som y=2*x+10 och tex beräkna y för x=5 på gymnasiet, så att en elev skulle kunna börja denna mattekursen utan att veta att "f(x)=2*x+10, beräkna f(5)" är detsamma som "y=2*x+10, beräkna y för x=5" ser jag inte som omöjligt. Och eftersom man som elev på en såpass krävande utbildning som Teknisk Fysik ofta tvingas prioritera vad man pluggar på så har det en tendens till att bli att man pluggar på det som kommer på tentan. Vill man då som lärare vara säker på att eleverna kan något så bör det alltså finnas med på tentan. Ser man till resten av tentan blir det ju väldigt tydligt att uppgift 1 går ut på att kolla av de absolut mest basala grunderna, därefter kommer ju svårare uppgifter.
När jag började studera civ. ing. så hade vi en mattekurs som enbart gick igenom material som man egentligen hade läst på gymnasiet. Skillnaden var att nu gjordes allt med mer avancerad formalia och med siktet på att senare kunna utföra betydligt mer komplicerade uträkningar. De som hade haft otur med lärare på gymnasiet gavs dessutom en chans att upptäcka brister och kompensera för dessa.
Med andra ord tycker jag att detta verkar vara en fullt rimlig fråga att ha på en tenta, även om det är på högskolenivå.

Men det är väl inte så konstigt när halva betyget idag består i att vara duktig på att snacka om matte :cautious: Jag blir helt bestört när jag hör mina arbetskamrater prata om sina barns betyg i matematik.

Nej jag har inte belägg för fördelningen mellan räkna och snacka. Det är min sura kommentar. Men jag undrar ändå om de vill ha en ingenjör som snackar eller räknar matematik.

Min dotter fick i förskoleklass höra att hon var för tyst och inte tog för sig ordentligt. Jo jag förstår att det är viktigt. Men jag är likadan och frågan är om jag gör mest nytta på jobbet när jag programmerar och tar fram uppgifter till arbetsplatsen eller när jag är jätteduktig och har smarta samtal med mina kollegor? Tja de är faktiskt jättenöjda när jag gör allt de inte klarar av. Min dotter kanske också gör sig bättre att räkna på laster än att vara säljare.

Ja nu kräktes jag i hela inlägget och förstår att en del blir sura.

Men förstår en vad jag menar blir jag glad.
Jag håller med, det handlar nu mer om yta och kontakter än om faktiska ämneskunskaper, det är en tråkig utveckling.

Liknande trådar

Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 218
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 309
Senast: Tiger tok
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka